Przewóz ciężarówek specjalnymi pociągami przez Szwajcarię stanowi alternatywę dla podróży górskimi drogami, ponadto nie ma korków, a transportu nie ograniczają zakazy jazdy dla kierowców ciężarówek. RAlpin oferuje takie połączenie pomiędzy niemieckim Fryburgiem a włoską Novarą, ale wkrótce to się zmieni.
Tiry na tory z problemami
Rolling Highway (ROLA) zostanie wycofany z użytku już pod koniec 2025 r. Wcześniej planowano zrobić to dopiero w 2028 r. Skąd taka decyzja? Powodem są względy ekonomiczne. Pomimo otrzymywanych rekompensat od rządu federalnego i 80-proc. obłożenia pociągów prowadzenie działalności przez spółkę przestało być opłacalne. W minionym roku RAlpin poniosła stratę w wysokości 2,2 mln franków szwajcarskich.
Spółka wskazuje na problemy z infrastrukturą. Z powodu remontów i innych nieprzewidzianych zdarzeń w 2024 r. musiała odwołać aż 10 proc. zaplanowanych przejazdów. Co więcej, sytuacja pogarsza się. W pierwszym kwartale tego roku z powodu prac budowalnych linią przejechały tylko 794 pociągi, podczas gdy rok wcześniej było ich 1018. W związku z tym zapowiedziano szybszy koniec działalności.
Z Rolling Highway mogło skorzystać nawet 80 tys. ciężarówek rocznie. To 7 proc. łącznego ruchu przez Alpy Szwajcarskie — podała spółka.