Trzeci etap Rajdu Japonii, znacznie krótszy od dwóch poprzednich, składał się z ośmiu odcinków specjalnych, z których aż sześć wytyczono na trasach o długości poniżej 5 km. Zawodnicy opuścili park serwisowy o świcie, kierując się w stronę miejscowości Sunagawa, położonej o 70 km na północ od Sapporo. Przez cały dzień aż do mety nie był przewidziany ani jeden serwis.

Dwie załogi Citroën Total World Rally Team dążyły w ostatnim etapie rajdu do zupełnie różnych celów. Sébastien Ogier, zajmujący trzecią pozycję ze stratą 5,4 s. do lidera, walczył z Petterem Solbergiem i Mikko Hirvonenem o zwycięstwo. Sébastien Loeb, szósty, ze stratą 37,9 s., starał się raczej ograniczać ryzyko i zapewnić sobie punkty przybliżające go do siódmego tytułu Mistrza Świata. Można powiedzieć, że do Ogiera pasował tego dnia okrzyk „banzaï!”, a do Loeba spokojne „zen”.

Po krótkim odcinku Bizan zawodnicy mieli do pokonania próbę zimnej krwi w postaci 18-kilometrowego OS20 Naekawa. Właśnie wtedy Sébastien Ogier błysnął swą szablą samurajską i zaatakował. Kierowca Citroëna C4 WRC z numerem startowym 2 wygrał ten odcinek z przewagą pozwalającą mu odzyskać prowadzenie w rajdzie, które wcześniej stracił na OS3.

„Trasa była tam prawie sucha. Skorzystałem z lepszych warunków na drodze niż w dwa pierwsze dni. To była właściwa chwila na atak, nie mogłem czekać dłużej” – komentował nowy lider.

Na OS23 Naekawa 2 Sébastien Ogier zdołał powiększyć swoją przewagę (OS23). 11,3 s., jakie zyskał wobec Pettera Solberga, wydawało się niemal przepaścią, biorąc pod uwagę, jak małe różnice czasowe dzieliły zawodników z czołówki na całej dotychczasowej trasie. „Teraz trzeba będzie zachować pełną koncentrację aż do mety” – oceniał lider. „Zostają nam do pokonania trzy odcinki – co prawda krótkie, ale na każdym z nich można popełnić błąd i wszystko stracić”.

Jednak trzy ostatnie oesy rajdu nie przyniosły więcej zmian w klasyfikacji generalnej. Załoga Ogier / Ingrassia pewnie dotarła do mety i stanęła na najwyższym stopniu podium.

„Jestem niezwykle szczęśliwy. Wygrałem drugi rajd w tym sezonie, pierwszy w barwach Citroën Total World Rally Team” – mówił na mecie szczęśliwy Ogier.- „Nie mógłbym wymarzyć sobie lepszego podziękowania dla zespołu za okazane mi zaufanie. W ten weekend wszystko szło po naszej myśli. Przyznam, że nie polubiłem tras tego rajdu, ale udało mi się przyjąć styl jazdy, który okazał się tu skuteczny. Mam wrażenie, że start w tym rajdzie jest ważnym krokiem naprzód w mojej karierze.”

O zrobieniu ważnego kroku naprzód może też mówić Sébastien Loeb, który w niedzielnym etapie wygrał trzy odcinki specjalne, na mecie zajął piąte miejsce i zdobył cenne punkty. „Nie byłem w stanie walczyć tutaj o zwycięstwo, ale cieszę się z kolejnych 10 punktów w tabeli. Przewaga 43 punktów na trzy rajdy przed końcem sezonu to dla mnie nadal dość komfortowa sytuacja. Przed Rajdem Francji obliczenia są bardzo proste: jeżeli zwyciężę, zostanę mistrzem bez względu na wyniki moich rywali. Serdecznie gratuluję Sébastienowi wygranej. To naprawdę wielkie dokonanie, bo przyznam, że znalezienie właściwej równowagi pomiędzy dynamiką jazdy konieczną do ataku a ostrożnością, niezbędną, by dotrzeć bezpiecznie do mety, było w tym terenie bardzo trudne.”

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS1 i OS2: Sébastien Ogier (Citroën C4); OS3 i OS4: Petter Solberg (Citroën C4); OS5: Henning Solberg (Ford Focus); OS6: Jari-Matti Latvala (Ford Focus); OS7 i OS8: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS9: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS10: P. Solberg.

Etap 2: OS11: P. Solberg; OS12: J-M. Latvala; OS13: Dani Sordo (Citroën C4); OS14: P. Solberg; OS15: D. Sordo; OS16 i OS17: P. Solberg; OS18: M. Hirvonen.

Etap 3: OS19: S. Loeb; OS20: S. Ogier; OS21: S. Loeb; OS22: S. Ogier; OS23: J-M. Latvala; OS24: S. Loeb; OS25: S. Ogier; OS26: J-M. Latvala.

Najskuteczniejsi: P. Solberg, 7 najlepszych czasów; S. Ogier, 6; S. Loeb i J-M. Latvala, po 4; M. Hirvonen, 3; D. Sordo, 2; H. Solberg, 1.

Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS3: S. Ogier; OS4 do OS12: P. Solberg; OS13 do OS15: J-M. Latvala; OS16 do OS19: P. Solberg; OS20 do OS26: S. Ogier.

Klasyfikacja oficjalna Konstruktorów i Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 10/13:

Poz. Kierowca S MEX JOR TUR NZL POR BUL FIN D JAP F E GB suma
1 Sébastien Loeb 18 25 25 25 15 18 25 15 25 10 - - - 201
2 Sébastien Ogier 10 15 8 12 18 25 12 18 15 25 - - - 158
3 Jari-Matti Latvala 15 10 18 4 25 0 8 25 12 15 - - - 132
4 Petter Solberg 2 18 15 18 0 12 15 12 10 18 - - - 120
5 Dani Sordo 12 0 12 0 10 15 18 10 18 12 - - - 107
6 Mikko Hirvonen 25 12 0 15 12 10 10 0 0 8 - - - 92
7 Matthew Wilson 6 0 10 6 8 8 2 8 8 0 - - - 56
8 Henning Solberg 8 8 2 0 6 0 1 0 0 6 - - - 31
9 Federico Villagra - 6 6 8 2 4 - - - 4 - - - 30
10 Kimi Räikkönen 0 0 4 10 - 1 0 0 6 0 - - - 21
11 Mads Östberg 4 - - - - 6 - 6 0 - - - - 16
12 PG Andersson 1 - 0 - - 0 6 1 0 - - - - 8
13 Xavier Pons - 4 1 - 1 0 - - 0 - - - - 6
14 K. Al-Qassimi 0 - - 0 - 2 - 0 4 0 - - - 6
15 Jari Ketomaa - - 0 - 4 0 - 0 - 2 - - - 6
16 Frigyes Turan - - - - - - 4 - - - - - - 4
17 Juha Kankkunen - - - - - - - 4 - - - - - 4
18 Martin Prokop 0 2 - - 0 - - 0 0 1 - - - 3
19 Dennis Kuipers - - - 2 - 0 0 0 0 - - - - 2
20 Juhö Hanninen - - - - - 0 - 2 - - - - - 2
21 Mark Van Eldik - - - - - - - - 2 - - - - 2
22 Armindo Araujo 0 1 0 - - 0 - - 0 - - - - 1
23 Aaron Burkart - - - 1 - 0 - - 0 - - - - 1
24 Patrick Sandell 0 - 0 - 0 - - 0 1 - - - - 1
Poz. Zespół S MEX JOR TUR NZL POR BUL FIN D JAP F E GB suma
1 Citroën Total WRT 30 31 40 25 30 33 43 33 43 37 - - - 345
2 BP Ford Abu Dhabi WRT 40 27 20 24 40 12 22 25 12 28 - - - 250
3 Citroën Junior Team 14 18 16 27 - 31 19 20 23 15 - - - 183
4 Stobart M-Sport Ford 14 14 16 12 18 10 14 10 10 12 - - - 130
5 Munchi’s Ford - 8 8 10 6 8 - - - 6 - - - 46