Trzeci etap Rajdu Japonii, znacznie krótszy od dwóch poprzednich, składał się z ośmiu odcinków specjalnych, z których aż sześć wytyczono na trasach o długości poniżej 5 km. Zawodnicy opuścili park serwisowy o świcie, kierując się w stronę miejscowości Sunagawa, położonej o 70 km na północ od Sapporo. Przez cały dzień aż do mety nie był przewidziany ani jeden serwis.
Dwie załogi Citroën Total World Rally Team dążyły w ostatnim etapie rajdu do zupełnie różnych celów. Sébastien Ogier, zajmujący trzecią pozycję ze stratą 5,4 s. do lidera, walczył z Petterem Solbergiem i Mikko Hirvonenem o zwycięstwo. Sébastien Loeb, szósty, ze stratą 37,9 s., starał się raczej ograniczać ryzyko i zapewnić sobie punkty przybliżające go do siódmego tytułu Mistrza Świata. Można powiedzieć, że do Ogiera pasował tego dnia okrzyk „banzaï!”, a do Loeba spokojne „zen”.
Po krótkim odcinku Bizan zawodnicy mieli do pokonania próbę zimnej krwi w postaci 18-kilometrowego OS20 Naekawa. Właśnie wtedy Sébastien Ogier błysnął swą szablą samurajską i zaatakował. Kierowca Citroëna C4 WRC z numerem startowym 2 wygrał ten odcinek z przewagą pozwalającą mu odzyskać prowadzenie w rajdzie, które wcześniej stracił na OS3.
„Trasa była tam prawie sucha. Skorzystałem z lepszych warunków na drodze niż w dwa pierwsze dni. To była właściwa chwila na atak, nie mogłem czekać dłużej” – komentował nowy lider.
Na OS23 Naekawa 2 Sébastien Ogier zdołał powiększyć swoją przewagę (OS23). 11,3 s., jakie zyskał wobec Pettera Solberga, wydawało się niemal przepaścią, biorąc pod uwagę, jak małe różnice czasowe dzieliły zawodników z czołówki na całej dotychczasowej trasie. „Teraz trzeba będzie zachować pełną koncentrację aż do mety” – oceniał lider. „Zostają nam do pokonania trzy odcinki – co prawda krótkie, ale na każdym z nich można popełnić błąd i wszystko stracić”.
Jednak trzy ostatnie oesy rajdu nie przyniosły więcej zmian w klasyfikacji generalnej. Załoga Ogier / Ingrassia pewnie dotarła do mety i stanęła na najwyższym stopniu podium.
„Jestem niezwykle szczęśliwy. Wygrałem drugi rajd w tym sezonie, pierwszy w barwach Citroën Total World Rally Team” – mówił na mecie szczęśliwy Ogier.- „Nie mógłbym wymarzyć sobie lepszego podziękowania dla zespołu za okazane mi zaufanie. W ten weekend wszystko szło po naszej myśli. Przyznam, że nie polubiłem tras tego rajdu, ale udało mi się przyjąć styl jazdy, który okazał się tu skuteczny. Mam wrażenie, że start w tym rajdzie jest ważnym krokiem naprzód w mojej karierze.”
O zrobieniu ważnego kroku naprzód może też mówić Sébastien Loeb, który w niedzielnym etapie wygrał trzy odcinki specjalne, na mecie zajął piąte miejsce i zdobył cenne punkty. „Nie byłem w stanie walczyć tutaj o zwycięstwo, ale cieszę się z kolejnych 10 punktów w tabeli. Przewaga 43 punktów na trzy rajdy przed końcem sezonu to dla mnie nadal dość komfortowa sytuacja. Przed Rajdem Francji obliczenia są bardzo proste: jeżeli zwyciężę, zostanę mistrzem bez względu na wyniki moich rywali. Serdecznie gratuluję Sébastienowi wygranej. To naprawdę wielkie dokonanie, bo przyznam, że znalezienie właściwej równowagi pomiędzy dynamiką jazdy konieczną do ataku a ostrożnością, niezbędną, by dotrzeć bezpiecznie do mety, było w tym terenie bardzo trudne.”
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1 i OS2: Sébastien Ogier (Citroën C4); OS3 i OS4: Petter Solberg (Citroën C4); OS5: Henning Solberg (Ford Focus); OS6: Jari-Matti Latvala (Ford Focus); OS7 i OS8: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS9: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS10: P. Solberg.
Etap 2: OS11: P. Solberg; OS12: J-M. Latvala; OS13: Dani Sordo (Citroën C4); OS14: P. Solberg; OS15: D. Sordo; OS16 i OS17: P. Solberg; OS18: M. Hirvonen.
Etap 3: OS19: S. Loeb; OS20: S. Ogier; OS21: S. Loeb; OS22: S. Ogier; OS23: J-M. Latvala; OS24: S. Loeb; OS25: S. Ogier; OS26: J-M. Latvala.
Najskuteczniejsi: P. Solberg, 7 najlepszych czasów; S. Ogier, 6; S. Loeb i J-M. Latvala, po 4; M. Hirvonen, 3; D. Sordo, 2; H. Solberg, 1.
Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS3: S. Ogier; OS4 do OS12: P. Solberg; OS13 do OS15: J-M. Latvala; OS16 do OS19: P. Solberg; OS20 do OS26: S. Ogier.
Klasyfikacja oficjalna Konstruktorów i Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 10/13:
Poz. | Kierowca | S | MEX | JOR | TUR | NZL | POR | BUL | FIN | D | JAP | F | E | GB | suma |
1 | Sébastien Loeb | 18 | 25 | 25 | 25 | 15 | 18 | 25 | 15 | 25 | 10 | - | - | - | 201 |
2 | Sébastien Ogier | 10 | 15 | 8 | 12 | 18 | 25 | 12 | 18 | 15 | 25 | - | - | - | 158 |
3 | Jari-Matti Latvala | 15 | 10 | 18 | 4 | 25 | 0 | 8 | 25 | 12 | 15 | - | - | - | 132 |
4 | Petter Solberg | 2 | 18 | 15 | 18 | 0 | 12 | 15 | 12 | 10 | 18 | - | - | - | 120 |
5 | Dani Sordo | 12 | 0 | 12 | 0 | 10 | 15 | 18 | 10 | 18 | 12 | - | - | - | 107 |
6 | Mikko Hirvonen | 25 | 12 | 0 | 15 | 12 | 10 | 10 | 0 | 0 | 8 | - | - | - | 92 |
7 | Matthew Wilson | 6 | 0 | 10 | 6 | 8 | 8 | 2 | 8 | 8 | 0 | - | - | - | 56 |
8 | Henning Solberg | 8 | 8 | 2 | 0 | 6 | 0 | 1 | 0 | 0 | 6 | - | - | - | 31 |
9 | Federico Villagra | - | 6 | 6 | 8 | 2 | 4 | - | - | - | 4 | - | - | - | 30 |
10 | Kimi Räikkönen | 0 | 0 | 4 | 10 | - | 1 | 0 | 0 | 6 | 0 | - | - | - | 21 |
11 | Mads Östberg | 4 | - | - | - | - | 6 | - | 6 | 0 | - | - | - | - | 16 |
12 | PG Andersson | 1 | - | 0 | - | - | 0 | 6 | 1 | 0 | - | - | - | - | 8 |
13 | Xavier Pons | - | 4 | 1 | - | 1 | 0 | - | - | 0 | - | - | - | - | 6 |
14 | K. Al-Qassimi | 0 | - | - | 0 | - | 2 | - | 0 | 4 | 0 | - | - | - | 6 |
15 | Jari Ketomaa | - | - | 0 | - | 4 | 0 | - | 0 | - | 2 | - | - | - | 6 |
16 | Frigyes Turan | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | 4 |
17 | Juha Kankkunen | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | 4 |
18 | Martin Prokop | 0 | 2 | - | - | 0 | - | - | 0 | 0 | 1 | - | - | - | 3 |
19 | Dennis Kuipers | - | - | - | 2 | - | 0 | 0 | 0 | 0 | - | - | - | - | 2 |
20 | Juhö Hanninen | - | - | - | - | - | 0 | - | 2 | - | - | - | - | - | 2 |
21 | Mark Van Eldik | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | 2 |
22 | Armindo Araujo | 0 | 1 | 0 | - | - | 0 | - | - | 0 | - | - | - | - | 1 |
23 | Aaron Burkart | - | - | - | 1 | - | 0 | - | - | 0 | - | - | - | - | 1 |
24 | Patrick Sandell | 0 | - | 0 | - | 0 | - | - | 0 | 1 | - | - | - | - | 1 |
Poz. | Zespół | S | MEX | JOR | TUR | NZL | POR | BUL | FIN | D | JAP | F | E | GB | suma |
1 | Citroën Total WRT | 30 | 31 | 40 | 25 | 30 | 33 | 43 | 33 | 43 | 37 | - | - | - | 345 |
2 | BP Ford Abu Dhabi WRT | 40 | 27 | 20 | 24 | 40 | 12 | 22 | 25 | 12 | 28 | - | - | - | 250 |
3 | Citroën Junior Team | 14 | 18 | 16 | 27 | - | 31 | 19 | 20 | 23 | 15 | - | - | - | 183 |
4 | Stobart M-Sport Ford | 14 | 14 | 16 | 12 | 18 | 10 | 14 | 10 | 10 | 12 | - | - | - | 130 |
5 | Munchi’s Ford | - | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 | - | - | - | 6 | - | - | - | 46 |