Auto Świat Wiadomości Aktualności Ogier - narodziny gwiazdy w Kraju Wschodzącego Słońca

Ogier - narodziny gwiazdy w Kraju Wschodzącego Słońca

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
|
Aktualizacja

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia z zespołu Citroën Total World Rally Team po raz drugi w bieżącym sezonie odnieśli ogromny sukces, wygrywając Rajd Japonii. Sébastien Loeb i Daniel Elena zajęli piąte miejsce, zdobywając cenne punkty w obydwu klasyfikacjach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA

Ogier - narodziny gwiazdy w Kraju Wschodzącego Słońca
Zobacz galerię (20)
Auto Świat
Ogier - narodziny gwiazdy w Kraju Wschodzącego Słońca

Trzeci etap Rajdu Japonii, znacznie krótszy od dwóch poprzednich, składał się z ośmiu odcinków specjalnych, z których aż sześć wytyczono na trasach o długości poniżej 5 km. Zawodnicy opuścili park serwisowy o świcie, kierując się w stronę miejscowości Sunagawa, położonej o 70 km na północ od Sapporo. Przez cały dzień aż do mety nie był przewidziany ani jeden serwis.

Dwie załogi Citroën Total World Rally Team dążyły w ostatnim etapie rajdu do zupełnie różnych celów. Sébastien Ogier, zajmujący trzecią pozycję ze stratą 5,4 s. do lidera, walczył z Petterem Solbergiem i Mikko Hirvonenem o zwycięstwo. Sébastien Loeb, szósty, ze stratą 37,9 s., starał się raczej ograniczać ryzyko i zapewnić sobie punkty przybliżające go do siódmego tytułu Mistrza Świata. Można powiedzieć, że do Ogiera pasował tego dnia okrzyk „banzaï!”, a do Loeba spokojne „zen”.

Po krótkim odcinku Bizan zawodnicy mieli do pokonania próbę zimnej krwi w postaci 18-kilometrowego OS20 Naekawa. Właśnie wtedy Sébastien Ogier błysnął swą szablą samurajską i zaatakował. Kierowca Citroëna C4 WRC z numerem startowym 2 wygrał ten odcinek z przewagą pozwalającą mu odzyskać prowadzenie w rajdzie, które wcześniej stracił na OS3.

„Trasa była tam prawie sucha. Skorzystałem z lepszych warunków na drodze niż w dwa pierwsze dni. To była właściwa chwila na atak, nie mogłem czekać dłużej” – komentował nowy lider.

Na OS23 Naekawa 2 Sébastien Ogier zdołał powiększyć swoją przewagę (OS23). 11,3 s., jakie zyskał wobec Pettera Solberga, wydawało się niemal przepaścią, biorąc pod uwagę, jak małe różnice czasowe dzieliły zawodników z czołówki na całej dotychczasowej trasie. „Teraz trzeba będzie zachować pełną koncentrację aż do mety” – oceniał lider. „Zostają nam do pokonania trzy odcinki – co prawda krótkie, ale na każdym z nich można popełnić błąd i wszystko stracić”.

Jednak trzy ostatnie oesy rajdu nie przyniosły więcej zmian w klasyfikacji generalnej. Załoga Ogier / Ingrassia pewnie dotarła do mety i stanęła na najwyższym stopniu podium.

„Jestem niezwykle szczęśliwy. Wygrałem drugi rajd w tym sezonie, pierwszy w barwach Citroën Total World Rally Team” – mówił na mecie szczęśliwy Ogier.- „Nie mógłbym wymarzyć sobie lepszego podziękowania dla zespołu za okazane mi zaufanie. W ten weekend wszystko szło po naszej myśli. Przyznam, że nie polubiłem tras tego rajdu, ale udało mi się przyjąć styl jazdy, który okazał się tu skuteczny. Mam wrażenie, że start w tym rajdzie jest ważnym krokiem naprzód w mojej karierze.”

O zrobieniu ważnego kroku naprzód może też mówić Sébastien Loeb, który w niedzielnym etapie wygrał trzy odcinki specjalne, na mecie zajął piąte miejsce i zdobył cenne punkty. „Nie byłem w stanie walczyć tutaj o zwycięstwo, ale cieszę się z kolejnych 10 punktów w tabeli. Przewaga 43 punktów na trzy rajdy przed końcem sezonu to dla mnie nadal dość komfortowa sytuacja. Przed Rajdem Francji obliczenia są bardzo proste: jeżeli zwyciężę, zostanę mistrzem bez względu na wyniki moich rywali. Serdecznie gratuluję Sébastienowi wygranej. To naprawdę wielkie dokonanie, bo przyznam, że znalezienie właściwej równowagi pomiędzy dynamiką jazdy konieczną do ataku a ostrożnością, niezbędną, by dotrzeć bezpiecznie do mety, było w tym terenie bardzo trudne.”

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS1 i OS2: Sébastien Ogier (Citroën C4); OS3 i OS4: Petter Solberg (Citroën C4); OS5: Henning Solberg (Ford Focus); OS6: Jari-Matti Latvala (Ford Focus); OS7 i OS8: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS9: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS10: P. Solberg.

Etap 2: OS11: P. Solberg; OS12: J-M. Latvala; OS13: Dani Sordo (Citroën C4); OS14: P. Solberg; OS15: D. Sordo; OS16 i OS17: P. Solberg; OS18: M. Hirvonen.

Etap 3: OS19: S. Loeb; OS20: S. Ogier; OS21: S. Loeb; OS22: S. Ogier; OS23: J-M. Latvala; OS24: S. Loeb; OS25: S. Ogier; OS26: J-M. Latvala.

Najskuteczniejsi: P. Solberg, 7 najlepszych czasów; S. Ogier, 6; S. Loeb i J-M. Latvala, po 4; M. Hirvonen, 3; D. Sordo, 2; H. Solberg, 1.

Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS3: S. Ogier; OS4 do OS12: P. Solberg; OS13 do OS15: J-M. Latvala; OS16 do OS19: P. Solberg; OS20 do OS26: S. Ogier.

Klasyfikacja oficjalna Konstruktorów i Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2009 po rundzie 10/13:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Poz.KierowcaSMEXJORTURNZLPORBULFINDJAPFEGBsuma
1Sébastien Loeb18252525151825152510---201
2Sébastien Ogier1015812182512181525---158
3Jari-Matti Latvala15101842508251215---132
4Petter Solberg218151801215121018---120
5Dani Sordo120120101518101812---107
6Mikko Hirvonen2512015121010008---92
7Matthew Wilson60106882880---56
8Henning Solberg8820601006---31
9Federico Villagra-66824---4---30
10Kimi Räikkönen00410-10060---21
11Mads Östberg4----6-60----16
12PG Andersson1-0--0610----8
13Xavier Pons-41-10--0----6
14K. Al-Qassimi0--0-2-040---6
15Jari Ketomaa--0-40-0-2---6
16Frigyes Turan------4------4
17Juha Kankkunen-------4-----4
18Martin Prokop02--0--001---3
19Dennis Kuipers---2-0000----2
20Juhö Hanninen-----0-2-----2
21Mark Van Eldik--------2----2
22Armindo Araujo010--0--0----1
23Aaron Burkart---1-0--0----1
24Patrick Sandell0-0-0--01----1

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Poz.ZespółSMEXJORTURNZLPORBULFINDJAPFEGBsuma
1Citroën Total WRT30314025303343334337---345
2BP Ford Abu Dhabi WRT40272024401222251228---250
3Citroën Junior Team14181627-3119202315---183
4Stobart M-Sport Ford14141612181014101012---130
5Munchi’s Ford-881068---6---46
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków