- Wrzesień był 15 miesiącem wzrostu importu samochodów używanych do Polski. Eksperci IBRM Samar prognozują, że w całym 2024 r. możemy ściągnąć prawie milion samochodów
- Niezmiennie najpopularniejszym krajem, skąd przyjeżdżają do nas auta pozostają Niemcy. Nie zmienia się też średni wiek importowanego samochodu
- Najpopularniejsze modele samochodów osobowych wyprodukowały marki niemieckie. Z kolei wśród dostawczaków nie ma mocnych na auto z Francji
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Kolejny miesiąc przynosi wzrosty w imporcie pojazdów do Polski. Według najnowszych danych IBRM Samar, wrzesień 2024 roku to już piętnasty miesiąc rosnącego importu samochodów. Eksperci przewidują, że całoroczny import może osiągnąć poziom 940 - 960 tys. sztuk.
Od początku roku do końca września ściągnęliśmy do Polski 664 336 samochodów, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. wzrost aż o 22 proc. W samym wrześniu import wyniósł 74 073 auta, a więc o 15,2 proc.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideolle lat mają samochody sprowadzane przez Polaków?
Analiza rynku pokazuje, że wśród sprowadzanych pojazdów przeważają samochody osobowe, których liczba wzrosła o 22,0 proc. w stosunku do ubiegłego roku, osiągając liczbę 664 336 sztuk. W segmencie samochodów użytkowych również odnotowano wzrost – o 27,7 proc., co przekłada się na 64 165 sztuk.
Średni wiek importowanych samochodów utrzymuje się na poziomie 12,33 roku. To nadal stosunkowo wysoka wartość, na którą wpływ mają głównie benzynowe samochody osobowe z przeciętnym wiekiem 12,96 roku.
Przeczytaj także: Nowe ceny paliw od poniedziałku. Tyle zapłacimy za benzynę, diesla i LPG [Prognozy]
Skąd ściągamy samochody? Nie będzie zaskoczeń.
Przyglądając się źródłom importu, Niemcy pozostają niekwestionowanym liderem z 379 170 sztukami, co stanowi wzrost o 21,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Na kolejnych miejscach plasują się Francja, Belgia i Stany Zjednoczone, które wykazały największy wzrost importu (+55,4 proc.). W zestawieniu TOP20 jedynie Norwegia odnotowała spadek (-7,6 proc.). Tak wygląda pierwsza dziesiątka:
- 1 Niemcy - 379 170 szt. (+21,2 proc.)
- 2 Francja - 75 142 szt. (+7,1 proc.)
- 3 Belgia - 53 530 szt. (+28,3 proc.)
- 4 Stany Zjednoczone - 51 089 szt. (+55,4 proc.)
- 5 Holandia - 36 072 szt. (+12,4 proc.)
- 6 Włochy - 23 634 szt. (+ 44,9 proc.)
- 7 Dania - 19 458 szt. (+32,8 proc.)
- 8 Szwecja - 18 540 szt. (+1,5 proc.)
- 9 Austria - 17 184 szt. (+17,3 proc.)
- 10 Szwajcaria - 16 437 szt. (+16,7 proc.)
Jakie napędy interesują Polaków?
- Benzyna - 58,2 proc.
- Diesel - 41,1 proc.
- Elektryczny - 0,6 proc.
- Pozostałe - 0,1 proc.
Import 2024 r. Rankingi popularności marek i modeli
Na polskim rynku niezmiennie króluje Volkswagen wśród samochodów osobowych, natomiast w kategorii dostawczych czołówkę trzyma Renault. W rankingu modeli osobowych liderem jest Opel Astra, wyprzedzając Volkswagen Golf i Audi A4. W segmencie pojazdów dostawczych niezmiennie na podium znajduje się Renault Master. Tak wygląda pierwsza dziesiątka wśród osobówek:
- 1 Opel Astra - 18 543 szt.
- 2 Volkswagen Golf - 17 810
- 3 Audi A4 - 16 396
- 4 BMW serii 3 - 13 624
- 5 Ford Focus - 12 502
- 6 Audi A3 - 11 100
- 7 Volkswagen Passat - 10 603
- 8 Nissan Qashqai - 10 049
- 9 Ford Fiesta - 9 722
- 10 Opel Corsa - 9 511
A tak samochodów dostawczych:
- 1 Renault Master - 5 543 szt.
- 2 Fiat Ducato - 4 386
- 3 Renault Trafic - 4 108
- 4 Iveco Daily - 4 075
- 5 Volkswagen Transporter - 3 623
- 6 Mercedes Sprinter - 3 399
- 7 Opel Vivaro - 3 285
- 8 Ford Transit - 2 362
- 9 Peugeot Boxer - 2 270
- 10 Citroen Jumper - 1 983