• W pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. w Europie sprzedano o 17 proc. więcej opon do aut osobowych niż rok wcześniej
  • Polski rynek opon do aut osobowych i dostawczych urósł aż o 30 proc.
  • Opony wielosezonowe sprzedają się coraz lepiej w całej Europie, jednak w Polsce wzrost ich sprzedaży jest rekordowo wysoki
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Rok 2020 nie był dobry dla producentów i sprzedawców opon. Zamknięcie ludzi w domach, zakazy przemieszczania się z zakazem wstępu do lasów włącznie, zrobiły swoje. Po co kupować nowe opony do auta, skoro nie można nigdzie nim pojechać? A jeśli się nawet jeździ, ale mało, to może da się przejeździć jeszcze jeden sezon na starych oponach? Problem z zalegającymi w magazynach oponami zimowymi rozwiązała jednak pogoda na początku 2021 r.

Jest zima – sprzedają się opony!

Za sprawą opadów śniegu na początku 2021 r. nagle zaczęły sprzedawać się opony zimowe. To właśnie początek roku odpowiada za 40 proc. wzrostu sprzedaży zimówek w Polsce, licząc rok do roku. W całej Europie sprzedaż wrosła, ale nie tak jak u nas – średnio zaledwie o 12 proc.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Opony wielosezonowe rozbijają bank

Opony wielosezonowe kupowane są coraz chętniej nie tylko w Polsce – to trend ogólnoeuropejski. Na kontynencie w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku sprzedaż opon wielosezonowych wzrosła o 43 proc. To bardzo dużo, ale niewiele w porównaniu do rynku polskiego, gdzie w tym samym czasie sprzedano aż o 70 proc. takich opon więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

"Bardzo duży wzrost opon wielosezonowych to wyraźny trend rynkowy, powiązany ze zmianą sposobu użytkowania samochodów – podobnie jak w najbardziej rozwiniętych gospodarkach, pojawiają się drugie i kolejne auta w gospodarstwach domowych. Są one wykorzystywane głównie do dojazdów w miastach – to obszar, gdzie mix dotyczący sposobu poruszania się, średniego przebiegu i warunków pogodowych daje szansę na skuteczne korzystanie z opon wielosezonowych i Polacy również to dostrzegli" – komentuje Dariusz Wójcik, szef Continental Opony Polska.

To wszystko prawda, niemniej widać efekt "kuli śniegowej": relacje zadowolonych użytkowników, którzy "przeżyli zimę" na oponach wielosezonowych, nie notując żadnych problemów, robią swoje. Sprzedaż rośnie i nie zanosi się, aby przestała rosnąć.

Opony duże i szybkie też sprzedają się coraz lepiej

Rośnie sprzedaż opon w dużych rozmiarach Foto: Continental
Rośnie sprzedaż opon w dużych rozmiarach

Charakterystyczną cechą polskiego rynku jest też rosnące zainteresowanie oponami klasy UHP – Ultra High Performance w rozmiarach od 17 cali wzwyż. To też trend europejski, niemniej opony o wysokich osiągach sprzedają się doskonale m.in. w Niemczech od dawna – stąd nie wszędzie jest miejsce na spektakularne wzrosty. W Polsce sprzedaż opon tego segmentu wzrosła o 46 proc. licząc rok do roku. W całej Europie – o 24 proc. Jeśli zaś chodzi o opony marek premium we wszystkich rozmiarach, to w Polsce rynek tych opon urósł o 39 proc. Też bardzo dobrze!

Ilu kierowców deklaruje wymianę opon na zimę?

Firma Continental Opony Polska wraz z InsideOut Lab sprawdziła, ilu kierowców zimą jeździ na odpowiednim ogumieniu, a ilu przejeżdża sezon jesienno-zimowy na oponach letnich. Okazuje się, że zdecydowana większość, bo aż 70 proc., wymienia opony na zimowe; 18 proc. kierowców jeździ na oponach wielosezonowych, a 5 proc. – na letnich. Czy to dużo czy mało, "zaledwie" czy "aż"? No cóż – 5 proc. kierowców to w Polsce nawet milion ludzi!

Ilu kierowców wymienia opony – badanie Continental Foto: Continental
Ilu kierowców wymienia opony – badanie Continental
KIedy kierowcy wymieniają opony – badanie Continental Foto: Continental
KIedy kierowcy wymieniają opony – badanie Continental
LIczba dni w roku z gołoledzią Foto: Continental
LIczba dni w roku z gołoledzią