Wprowadzenie obowiązku zakładania opon zimowych lub posiadania łańcuchów śniegowych to duża zmiana dla francuskich kierowców. Do tej pory łańcuchy były wymagane tylko w miejscach, gdzie wskazywał na to stosowny znak, i tylko wówczas, gdy jezdnia była pokryta śniegiem.

Turyści przybywający do ośrodków narciarskich rzadko w nie inwestowali i równie rzadko zakładali właściwe ogumienie sezonowe ("zimówki" trzeba było mieć tylko na terenie Alp Francuskich). To zaś skutkowało częstymi paraliżami lokalnych dróg podczas opadów śniegu. Od tego sezonu ich drożność powinna się zwiększyć.

Francja – opony zimowe lub łańcuchy

Nowe przepisy już za niecały miesiąc zaczną obowiązywać w 48 departamentach znajdujących się m.in. w obszarze Alp, Pirenejów czy Masywu Centralnego. Od 1 listopada do 31 marca kierowcy aut osobowych będą musieli poruszać się po gminach zgłoszonych przez prefektów tych departamentów na oponach zimowych lub z gotowymi do użycia łańcuchami przeciwślizgowymi.

Nieco inaczej wygląda sytuacja aut użytkowych. Lekkie samochody dostawcze o DMC poniżej 3,5 t (a więc także kampery) i większe ciężarówki będą objęte tymi samymi wymaganiami co osobówki – cztery opony zimowe albo łańcuchy. Za to kierowcy aut ciężarowych ciągnących przyczepę nie będą mieli wyboru i będą musieli zainwestować w łańcuchy, nawet jeśli poruszają się na ogumieniu zimowym.

Znaki B58 i B59 będą oznaczały początek i koniec strefy, w której obowiązują nowe przepisy Foto: securite routiere
Znaki B58 i B59 będą oznaczały początek i koniec strefy, w której obowiązują nowe przepisy

Odblokowane kurorty

"Pomijając uciążliwość i hałas, należy zauważyć, że według France Montagnes 85 proc. klientów ośrodków narciarskich przyjeżdża samochodem na narty. Dzięki temu dekretowi niekończące się korki przy najmniejszych opadach śniegu zostaną znacznie zmniejszone" – mówi Xavier Roseren, deputowany z Górnej Sabaudii, przytaczany przez portal narty.pl.

Zmiany w przepisach wejdą w życie na podstawie dekretu do ustawy o terenach górskich opublikowanego przez francuskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w październiku ubiegłego roku. Prace nad tym projektem trwały ponad pięć lat, ale przez pierwszy rok obowiązywania nowych przepisów (czyli do 31 marca 2022 r.) kierowcy nie będą jeszcze karani.

Warto przy tym pamiętać, że od 1 listopada 2024 r. Francuzi nie będą już traktowali ogumienia z oznaczeniem M+S jako zimowe. Przed mandatem uchronią nas wówczas tylko łańcuchy albo opony z tzw. "certyfikatem alpejskim" 3PMSF (symbol płatka śniegu wpisanego w trzy szczyty górskie).