Technologia BlueTec jest skutecznym sposobem na równoważenie rosnących cen paliwa. Oferuje połączenie korzyści ekologicznych i ekonomicznych. Oprócz dbałości o środowisko do zalet technologii SCR (Selective Catalytic Reduction - selektywnej redukcji katalitycznej), którą Mercedes-Benz nazywa właśnie BlueTec, zaliczyć można niższe zużycie paliwa oraz mniejszy spadek wartości pojazdu używanego.

Dzięki BlueTec 5 zużycie paliwa jest o 5-7% mniejsze niż przy zastosowaniu innych technologii spełniających normę Euro 4. Co więcej, w niektórych krajach, w tym w Niemczech, spełnianie tej normy pozwala na korzystanie z obniżonych opłat drogowych. Ponadto od września tego roku rząd niemiecki dotuje dopłatę do BlueTec 5 w wysokości do 4250 Euro.

Głównym celem konstruktorów Mercedes-Benz Atego było stworzenie ekonomicznego, wydajnego i niezawodnego układu napędowego. Paleta oferowanych 4- i 6-cylindrowych jednostek napędowych o siedmiu zakresach mocy od 115 kW (156 KM) do 210 kW (286 KM), zawiera również szczególnie wydajny silnik 4-cylindrowy o mocy 160 kW (218 KM). Taki poziom mocy dostępny jest zwykle w silnikach 6-cylindorwych. Mniejsze zużycie paliwa możliwe jest dzięki systemowi przełączania biegów Telligent (na życzenie automatycznemu) oraz technologii BlueTec.

Podstawowa zasada systemu SCR w technologii BlueTec polega na zamianie tlenków azotu w nietoksyczne substancje - azot i parę wodną. Proces ten zachodzi w katalizatorze, a jako czynnik redukcyjny stosowany jest amoniak, który dostarczany jest w nietoksycznej formie, jako bezwonny roztwór wodny znany pod nazwą "AdBlue". Skutek to zarówno znacząca redukcja emisji zanieczyszczeń spalinowych, w tym cząstek stałych, jak i niższe zapotrzebowanie silnika na paliwo wysokoprężne.