Poprzedni Civic Type R, choć uwielbiany przez kierowców, został wycofany z rynku w 2010 roku – jego 201-konny silnik nie spełniał wyśrubowanych norm emisji spalin.
Teraz Honda przygotowała nową (już czwartą) generację kultowego modelu. Na salonie w Paryżu na początku października 2014 r. pokaże prototyp, który jest bardzo zbliżony do modelu produkcyjnego, jaki pojawi się w salonach w 2015 roku.
Aby spełniać wyśrubowane normy emisji spalin nowy silnik w Civicu Type R już nie jest wolnossący (jak w poprzednich modelach), tylko ma turbosprężarkę. Dzięki temu spełnia normę Euro 6.
Silnik w Type R to jednostka benzynowa, 2-litrowa, ze zmiennymi fazami rozrządu. Rozwija 280 KM.
Jak przystało na prawdziwego sportowa Civic Type R ma manualną, 6-stopniową skrzynię biegów oraz kilka patentów, które pozwolą dobremu kierowcy na ostrą jazdę zarówno na drodze, jak i na torze.
Właśnie z myślą o jeździe na torze wprowadzono przycisk +R na kierownicy – po jego wciśnięciu w Civicu Type R budzi się bestia – silnik szybciej reaguje na ruchy pedału gazu, maksymalne obroty wzrastają do 7 tys./min, a układ kierowniczy i amortyzatory „utwardzają się”.