Peugeot 308 drugiej generacji (francuska marka zrezygnowała z kolejnych numerów w przypadku nowych modeli) trafił do sprzedaży w 2013 roku, notując bardzo mocne wejście. Już na samym starcie auto otrzymało tytuł Samochodu Roku. Prestiżowa nagroda zobowiązuje, ale Peugeot naprawdę przyłożył się do najnowszej „308-ki”.
Peugeot 308 - klasyka i pomysłowość
Tym razem Francuzi postawili na bardziej stonowaną, elegancką stylistykę nadwozia. Należy przyznać, że to im się udało. Druga generacja 308 prezentuje się ładnie i zgrabnie – po prostu ma to coś. Nie zapomniano o detalach, które wyróżniają auto na ulicy. Do takich niewątpliwie należą przednie reflektory Full LED czy wykonane w tej samej technologii tylne światła, których wkłady nawiązują do lwich pazurów.
Peugeot nie byłby sobą, gdyby nie zaoferował czegoś naprawdę wyjątkowego. Tyczy się to projektu wnętrza, nazwanego Peugeot i-Cockpit. Tak jak mniejszy 208, Peugeot 308 wyróżnia się nietypowym projektem deski rozdzielczej. Jest minimalistyczna i niezwykle przejrzysta z ograniczoną liczną przycisków. Centrum sterowania stanowi ekran dotykowy, skierowany w stronę kierowcy. Kolejnym wyróżnikiem jest sportowa, niewielka kierownica (świetnie leży w dłoniach!), nad którą znajduje się zestaw analogowych zegarów w polu widzenia. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Należy również podkreślić, że jakość wykończenia kabiny to wyznacznik jakości w tym segmencie.
Peugeot 308 – wiele wersji do wyboru
Francuski kompakt dostępny jest w dwóch odmianach. Klasyczny, pięciodrzwiowy hatchback mierzy 4253 mm długości. Kombi o oznaczeniu SW jest o 330 mm dłuższe. Wersja kombi dysponuje bagażnikiem o pojemności 556 litrów (o 158 litrów więcej niż w hatchbacku). Po złożeniu oparć tylnej kanapy jest jeszcze lepiej. Pakowanie ułatwia niski próg załadunku. Kompaktowy Peugeot może pełnić rolę auta do wszystkiego. Sprawdzi się w mieście, jak i podczas wyjazdu na wakacje.
Samochód powstał na nowej modułowej platformie EMP2, która pozwoliła m.in. na znaczną redukcję masy w porównaniu z poprzednikiem – bo aż o 140 kg. Dzięki temu „308-ka” stała się poręczniejsza, bardziej dynamiczna i jednocześnie oszczędniejsza. Kompaktowy Peugeot zapewnia komfortowe podróżowanie – jego układ zawieszenia posiada stosunkowo miękką charakterystykę, która jednocześnie nie pogarsza precyzji prowadzenia.
Gama jednostek napędowych składa się z nowoczesnych, trzycylindrowych jednostek benzynowych PureTech (nagroda Silnik Roku 2015). Dzięki turbodoładowaniu z pojemności zaledwie 1,2 litra generowana jest moc 82 (tylko w hatchbacku), 110 lub 130 KM. Dla użytkowników pokonujących długie trasy przygotowano niezwykle oszczędne turbodiesle. Silnik 1.6 BlueHDi dostępny jest w wersji 100- lub 120-konnej. W SW oferowany jest ponadto motor 2.0 BlueHDi o mocy 150 KM. W najmocniejszych wersjach jednostek 1.2 i 1.6 litra za dopłatą oferowana jest automatyczna, sześciostopniowa skrzynia biegów.
Peugeot 308 – również dla fanów mocnych wrażeń
Peugeot ma bardzo bogatą historię w motorsporcie. To doświadczenie przekłada się na wyczynowe wersje seryjnych modeli. W przypadku 308 dostępne są dwie tego typu propozycje – mniej i bardziej sportowa. Pierwsza nosi oznaczenie GT i jest oferowana w dwóch dostępnych nadwoziach. To oferta dla osób szukających praktycznego, komfortowego samochodu do jazdy na co dzień, ale o wysokich osiągach (7,4 s od 0 do 100 km/h). Te zapewnia 205-konny motor 1.6. e-THP.
Na samym szczycie oferty znajduje się długo wyczekiwana odmiana GTI, której w zasadzie nie trzeba przedstawiać. Topowa „308-ka” w wersji hatchback jest dziełem zespołu Peugeot Sport. To hot hatch w czystej postaci, wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen i opony Michelin Super Sport na 19-calowych obręczach kół Carbon GTI. W tym przypadku z turbodoładowanego silnika 1.6 wydobyto moc aż 270 KM. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund! Peugeot 308 GTi wyróżnia się ponadto sportowa stylizacją, a na życzenie także unikatowym, dwukolorowym malowaniem Coupe Franche.