Rzeczywiście, Alfa uzyskała w ocenie Euro NCAP: bezpieczeństwo dorosłych - 36 punktów na 37 możliwych oraz ocenę “Good" (jako jedyna w segmencie z wynikiem 3.35 na 4 możliwe do zdobycia punkty) - w nowych testach, które Euro NCAP wprowadziło dla oceny przystosowania siedzeń przednich zapobiegających gwałtownemu cofnięciu głowy, wymuszonemu uderzeniem z tyłu i przesunięciu głowy względem szyi.

Alfa Romeo MiTo to samochód zaprojektowany i wykonany dla uzyskania najwyższej oceny w testach bezpieczeństwa biernego i czynnego. Dowodzi tego, na przykład, zastosowanie najbardziej zaawansowanych urządzeń elektronicznych do kontroli zachowania dynamicznego; system Vehicle Dynamic Control (bez możliwości wyłączenia) - zarządzający ważnymi funkcjami, takimi jak Hill Holder, ułatwiający ruszanie na wzniesieniu; kontrola trakcji; funkcja wspomagania hamowania awaryjnego "panic braking"; układ MSR zapobiegający poślizgowi kół napędowych w warunkach niskiej przyczepności w przypadku nagłej zmiany biegów; "aktywne wspomaganie elektroniczne układu kierowniczego" DST (Dynamic Steering Torque) i system Electronic Q2, który “symuluje" elektronicznie samoblokujący mechanizm różnicowy.

Tysiące godzin symulacji wirtualnych pozwoliły na opracowanie samochodu bez pomocy prototypów w jedyne 16 miesięcy. Następnie, poprawność projektu wirtualnego zweryfikowano fizycznie w samochodach wyprodukowanych w zakładzie Mirafiori - przeprowadzając dwieście prób części i podzespołów; ponad sto symulacji wpływu poślizgu na urządzeniu HyGe i ponad osiemdziesiąt crash testów (zderzenia czołowe, uderzenia z boku, dachowanie i uderzenia w tył - z uwzględnieniem różnych prędkości; różne rodzaje przeszkód oraz ochronę pasażerów o różnej budowie fizycznej). Pojazd zapewnia całkowitą ochronę dzięki 7 poduszkom powietrznym w wyposażeniu seryjnym (dwie z nich Multistage); trzypunktowym pasom bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia; systemowi aktywnych zagłówków S.A.H.R. (Self Aligning Head Restraint) - nowym urządzeniom drugiej generacji zintegrowanym w oparcia siedzeń przednich, które w przypadku zderzenia przybliżają zagłówki do okolicy karku kierowcy i pasażera - chroniąc ich w ten sposób przed gwałtownym cofnięciem głowy do tyłu wymuszonym uderzeniem. Nie wspominając o wkładzie w ochronę pasażerów jaką daje konstrukcja nadwozia; pokrywa silnika; drzwi; przegroda deski rozdzielczej; siedzenia i kolumna kierownicy - które zostały zaprojektowane z uwzględnieniem ich zachowania podczas zderzenia.

Jeśli zaś chodzi o bezpieczeństwo prewencyjne, w Alfie Romeo MiTo zastosowano reflektory przednie z funkcją "światła dzienne" (Day Time Running Light), włączające się automatycznie wraz z uruchomieniem silnika - to rozwiązanie spełnia precyzyjną normę europejską, która zacznie obowiązywać w roku 2012 - i lampy zespolone tylne LED, które w porównaniu do świateł tradycyjnych, dają bardziej intensywne światło zwiększające bezpieczeństwo.