Pierwszym miastem w Polsce, które wprowadza strefę czystego transportu jest Kraków. Radni tego miasta zdecydowali, by ograniczyć ruch w dzielnicy Kazimierz już od 4 stycznia 2019 roku. Na razie chodzi o plac Nowy, który stanowi centralną część Kazimierza oraz szesnaście okolicznych ulic.
Poznaj kontekst z AI
Prawo wjazdu do wyznaczonej strefy mają mieć tylko mieszkańcy oraz przedsiębiorcy, ale ci ostatni tylko do końca 2025 roku. Później właściciele firm będą musieli korzystać z aut niskoemisyjnych. Do 2025 roku do Kazimierza będą też mogły wjeżdżać taksówki, ale po tym terminie również one muszą być wyposażone w napęd elektryczny, wodorowy lub na gaz (poza LPG). Nowa strefa będzie obowiązywać testowo przez pół roku, a jeśli się sprawdzi – będzie wprowadzona na stałe.
Krakowscy radni sądzą, że strefa czystego transportu zmniejszy liczbę wjeżdżających do Kazimierza aut nawet o połowę. Tymczasem teraz ta historyczna dzielnica należy na najpopularniejszych i najbardziej zatłoczonych miejsc w Krakowie. Sceptycy twierdzą jednak, że przez nowe przepisy na obrzeżach Kazimierza pojawią się jeszcze większe korki, a na pobliskich parkingach będzie jeszcze trudniej o miejsce. Niektórzy obawiają się paraliżu komunikacyjnego w sąsiedztwie wyznaczonej strefy. Władze Krakowa obiecują jednak, że będą monitorować sytuację.
Zgodnie z obowiązującym prawem do strefy czystego transportu mogą wjeżdżać jedynie samochody z tzw. czystym napędem, czyli na prąd, gaz ziemny bądź wodór. Są jednak wyjątki: to auta należące do mieszkańców oraz służb miejskich. Strefy czystego transportu mogą ustanawiać władze miast powyżej 200 tys. mieszkańców, wyznaczając je w centrum lub w dzielnicach ze ścisłą, śródmiejską zabudową.
Strefa będzie oznaczona nowym znakiem D-54 „strefa czystego transportu”, a jej koniec wskaże znak D-55 „koniec strefy czystego transportu”.
Samochody niskoemisyjne uprawnione do wjazdu do wyznaczonej strefy będą musiały posiadać odpowiednie naklejki, zależnie od rodzaju napędu: elektrycznego, wodorowego bądź na gaz ziemny lub płynny (uprawnień takich nie mają samochody na LPG).