Pierwszym miastem w Polsce, które wprowadza strefę czystego transportu jest Kraków. Radni tego miasta zdecydowali, by ograniczyć ruch w dzielnicy Kazimierz już od 4 stycznia 2019 roku. Na razie chodzi o plac Nowy, który stanowi centralną część Kazimierza oraz szesnaście okolicznych ulic.

Prawo wjazdu do wyznaczonej strefy mają mieć tylko mieszkańcy oraz przedsiębiorcy, ale ci ostatni tylko do końca 2025 roku. Później właściciele firm będą musieli korzystać z aut niskoemisyjnych. Do 2025 roku do Kazimierza będą też mogły wjeżdżać taksówki, ale po tym terminie również one muszą być wyposażone w napęd elektryczny, wodorowy lub na gaz (poza LPG). Nowa strefa będzie obowiązywać testowo przez pół roku, a jeśli się sprawdzi – będzie wprowadzona na stałe.

Krakowscy radni sądzą, że strefa czystego transportu zmniejszy liczbę wjeżdżających do Kazimierza aut nawet o połowę. Tymczasem teraz ta historyczna dzielnica należy na najpopularniejszych i najbardziej zatłoczonych miejsc w Krakowie. Sceptycy twierdzą jednak, że przez nowe przepisy na obrzeżach Kazimierza pojawią się jeszcze większe korki, a na pobliskich parkingach będzie jeszcze trudniej o miejsce. Niektórzy obawiają się paraliżu komunikacyjnego w sąsiedztwie wyznaczonej strefy. Władze Krakowa obiecują jednak, że będą monitorować sytuację.

Zgodnie z obowiązującym prawem do strefy czystego transportu mogą wjeżdżać jedynie samochody z tzw. czystym napędem, czyli na prąd, gaz ziemny bądź wodór. Są jednak wyjątki: to auta należące do mieszkańców oraz służb miejskich. Strefy czystego transportu mogą ustanawiać władze miast powyżej 200 tys. mieszkańców, wyznaczając je w centrum lub w dzielnicach ze ścisłą, śródmiejską zabudową.

Strefa będzie oznaczona nowym znakiem D-54 „strefa czystego transportu”, a jej koniec wskaże znak D-55 „koniec strefy czystego transportu”.

Strefa czystego transportu Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Strefa czystego transportu

Samochody niskoemisyjne uprawnione do wjazdu do wyznaczonej strefy będą musiały posiadać odpowiednie naklejki, zależnie od rodzaju napędu: elektrycznego, wodorowego bądź na gaz ziemny lub płynny (uprawnień takich nie mają samochody na LPG).

Naklejki oznaczające rodzaj napędu Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Naklejki oznaczające rodzaj napędu