ośrodek badawczy MAN prowadzi na ten temat szczegółowe badania. Rezultatem było skonstruowanie pierwszych przednich belek podzderzakowych zmniejszających siły kolizji z samochodami osobowymi. Po ich zaprojektowaniu poddawano je symulacjom komputerowym. Ostatecznym sprawdzianem były przeprowadzone wspólnie z Dekrą próby zderzeniowe.Do testu wykorzystano Volkswagena Golfa IV i ciągnik siodłowy MAN z naczepą Krone. Samochód osobowy z kierowcą oraz pasażerem poruszał się z prędkością 42 km/h. Ciągnik siodłowy został rozpędzony do 21 km/h.Crash-test potwierdził, że przednie belki przy zderzeniach czołowych przyczyniają się istotnie do zmniejszenia obrażeń kierowcy i pasażera pojazdu osobowego. W pierwszym okresie zderzenia belka działa jako sztywna bariera, umożliwiając zadziałanie systemów napinaczy pasów i poduszek powietrznych. W dalszej fazie następuje kontrolowane jej odkształcenie, w wyniku czego przejęte jest około 30 proc. energii zderzenia i nie dochodzi do wciśnięcia przodu auta osobowego pod kabinę ciężarówki.Przy kolizjach samochodów ciężarowych z nieodkształcalną przeszkodą lub innym samochodem o podobnej masie, istotną rolę zaczyna odgrywać właściwe zawieszenie kabiny kierowcy. MAN opracował konstrukcję mocowania kabin, które podczas zderzenia przemieszczają się w sposób kontrolowany w płaszczyźnie poziomej i pionowej. W ten sposób zwiększa się możliwość ochrony kierowcy przez sztywną klatkę bezpieczeństwa kabiny. Zmniejsza się także przemieszczenie kierownicy w stronę kierowcy. Ta konstrukcja umożliwia również obniżenie przeciążeń działających na kierowcę w chwili zderzenia.Istotną rolę w systemach bezpieczeństwa biernego odgrywa dopasowanie czasu otwarcia poduszki powietrznej. Problem rozwiązuje właściwy wybór miejsca umieszczenia czujników w kabinie kierowcy. Z jednej strony ze względu na krótki czas muszą one przekazać możliwie szybko impuls wyzwolenia się airbagu, z drugiej powinny być odporne na odkształcenia i kolizje, przy których nie jest wymagane jego otwarcie.Krzysztof Koniuszewski
Pochłaniacze energii
Co zrobić, żeby zderzenie auta osobowego z ciężarówką nie kończyło się tragicznie dla podróżujących mniejszym samochodem? Jak zadbać o bezpieczeństwo kierowcy auta ciężarowego? Takie pytania od lat zajmują producentów pojazdów użytkowych.Od 1987 r.