Logo
WiadomościAktualnościPochłaniacze energii

Pochłaniacze energii

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Co zrobić, żeby zderzenie auta osobowego z ciężarówką nie kończyło się tragicznie dla podróżujących mniejszym samochodem? Jak zadbać o bezpieczeństwo kierowcy auta ciężarowego? Takie pytania od lat zajmują producentów pojazdów użytkowych.Od 1987 r.

ośrodek badawczy MAN prowadzi na ten temat szczegółowe badania. Rezultatem było skonstruowanie pierwszych przednich belek podzderzakowych zmniejszających siły kolizji z samochodami osobowymi. Po ich zaprojektowaniu poddawano je symulacjom komputerowym. Ostatecznym sprawdzianem były przeprowadzone wspólnie z Dekrą próby zderzeniowe.Do testu wykorzystano Volkswagena Golfa IV i ciągnik siodłowy MAN z naczepą Krone. Samochód osobowy z kierowcą oraz pasażerem poruszał się z prędkością 42 km/h. Ciągnik siodłowy został rozpędzony do 21 km/h.Crash-test potwierdził, że przednie belki przy zderzeniach czołowych przyczyniają się istotnie do zmniejszenia obrażeń kierowcy i pasażera pojazdu osobowego. W pierwszym okresie zderzenia belka działa jako sztywna bariera, umożliwiając zadziałanie systemów napinaczy pasów i poduszek powietrznych. W dalszej fazie następuje kontrolowane jej odkształcenie, w wyniku czego przejęte jest około 30 proc. energii zderzenia i nie dochodzi do wciśnięcia przodu auta osobowego pod kabinę ciężarówki.Przy kolizjach samochodów ciężarowych z nieodkształcalną przeszkodą lub innym samochodem o podobnej masie, istotną rolę zaczyna odgrywać właściwe zawieszenie kabiny kierowcy. MAN opracował konstrukcję mocowania kabin, które podczas zderzenia przemieszczają się w sposób kontrolowany w płaszczyźnie poziomej i pionowej. W ten sposób zwiększa się możliwość ochrony kierowcy przez sztywną klatkę bezpieczeństwa kabiny. Zmniejsza się także przemieszczenie kierownicy w stronę kierowcy. Ta konstrukcja umożliwia również obniżenie przeciążeń działających na kierowcę w chwili zderzenia.Istotną rolę w systemach bezpieczeństwa biernego odgrywa dopasowanie czasu otwarcia poduszki powietrznej. Problem rozwiązuje właściwy wybór miejsca umieszczenia czujników w kabinie kierowcy. Z jednej strony ze względu na krótki czas muszą one przekazać możliwie szybko impuls wyzwolenia się airbagu, z drugiej powinny być odporne na odkształcenia i kolizje, przy których nie jest wymagane jego otwarcie.Krzysztof Koniuszewski

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: