Auto Świat Wiadomości Aktualności Pod szczęśliwą gwiazdą

Pod szczęśliwą gwiazdą

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Mercedes Jellinek, dziesięcioletnia córka austriackiego sprzedawcy, konsula generalnego i miłośnika wyścigów samochodowych, mieszkającego wówczas w Nicei, nie sądziła zapewne, że jej imię rozsławi na cały świat i wieki pojazd mechaniczny. A stało się tak.

6 marca 1900 r. zmarł genialny konstruktor, jeden z twórców samochodu, Gottlieb Daimler, założyciel firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft. Firmę zamknięto. 30 marca na jednym z pierwszych zakrętów wyścigu Nicea - La Turbie zginął kierowca Wilhelm Bauer startujący na samochodzie Daimler "Phoenix", który wystawił ojciec Mercedes, Emil Jellinek. Jellinek, używając współczesnego języka biznesu, wykonał "ucieczkę do przodu". Już 2 kwietnia 1900 r. zmienił nazwę firmy na Daimler-Mercedes, a pozyskanemu genialnemu konstruktorowi niemieckiemu Wilhelmowi Maybachowi postawił zadanie zbudowania auta lżejszego, szybszego, bardziej bezpiecznego, o wydłużonym rozstawie osi i obniżonym środku ciężkości (pierwszy w świecie samochód, którego szerokośćbyła większa od wysokości). Model Mercedes 35 PS był gotowy 22 listopada, a imienia użyczyła mu ukochana córka Jellinka - Mercedes. Jellinek, mimo iż wówczas nie było agencji reklamowych, public relations, badań marketingowych,wiedział, że nazwa musi brzmieć miło i powinna być zrozumiała dla każdego.Oczywiście, same zmiany nazwy firmy i auta to było za mało. Jellinek, człowiek interesu, w tym samym miesiącu wykłada 550 tys. marek w złocie na pierwsze 36 samochodów. Wówczas była to trzecia część produkcji rynkowej. Kwotę tę można porównać z dzisiejszymi 5,5 mln DEM. Można za nią kupić 36 Mercedesów 500 klasy S albo ponad 100 Mercedesów C 200 Kompressor.Z tym że ta liczba samochodów stanowi zaledwie jedną tysięczną produkcji. Firma zatrudniała 344 pracowników. Stosunek zatrudnionych do wyprodukowanych aut wynosił 3,6 (obecnie 0,1). Już w 1902 r. firma podwoiła produkcję, a we wrześniu na samochodach Mercedes pojawił się jej znak firmowy. Od 1926 r. po fuzji z "Benz & Cie" firma Daimler-Mercedes przyjmuje nazwę Mercedes-Benz.Wiele wydarzeń z historii Mercedesa zapisało się na trwałe w historii światowej motoryzacji, sportu samochodowego, techniki. Auta z gwiazdą na całym świecie kojarzą się w luksusem, solidnością, prestiżem. Od 1901 r. samochody Mercedesa wygrywały najpoważniejsze na świecie wyścigi. Zaczęło się od zwycięstwa Wilhelma Wernera w rajdzie Nicea - La Turbie. Potem przyszły zwycięstwa w wyścigu Gordon-Bennetta, Wielkiej Nagrody Niemiec, Francji czy Mille Miglia. W latach trzydziestych wiele tytułów mistrza Europy wywalczył Rudolf Caracciola. W latach pięćdziesiątych dwukrotne mistrzostwo Formuły 1 zdobywał Juan Manuel Fangio. Kontynuatorem tych sukcesów były dwa mistrzowskie tytułu Miki Häkkinena w 1998 i 1999 r. oraz w klasyfikacji konstruktorów. Na liście osiągnięć sportowych Mercedesa są zwycięstwa w wyścigu Le Mans i DTM. Mercedes to także wiele udanych konstrukcji. Wiele z nich stosowanych jest początkowo w samochodach ciężarowych, jak choćby silniki dieslowskie. Później dopiero trafiają do aut osobowych. M.in. od 1921 r. rozpoczyna się era... kompresora, czyli silników, w których powietrze dostarczane jest pod ciśnieniem.Dla Mercedesa pracują znani konstruktorzy. W 1926 r. w legendarnym dziś modelu SSK późniejszy twórca VW "garbusa" i sportowych aut, dr Ferdinand Porsche, zastosował sześciocylindrowy silnik o mocy 140 KM. Mercedes jako pierwszy wprowadził w 1959 r.w modelu W 111, zwanym "Heckflosse" ("skrzydlak"), bezpieczne nadwozie ze strefami zgniotu i trwałą kabiną pasażerską. Autor tego rozwiązania Béla Barényi, autor 2,5 tys. patentów, trafił w 1994 r. do galerii sław motoryzacyjnych w Detroit. Lista znaczących rozwiązań technicznych w historii firmy jest długa. M.in. w 1971 r. inżynierowie Mercedesa zaprezentowali prototyp pierwszego ABS, rok później zgłoszono patent poduszki powietrznej. Wchodzące na rynek pod koniec wieku nowemodele, jak Mercedes klasy S czy CL, mają po kilkanaście nowych rozwiązań, z tak już znanymi jakchoćby ABC (Activ Body Control).Wiele modeli Mercedesa zaliczyć można dziś do aut kultowych. Należy do nich z pewnością sportowy model SS, przepiękny readster SSK 540 K, czy coupé 300 SL z unoszonymi do góry drzwiami. W latach późniejszych wielką popularnością cieszył się model W 111 ze skrzydlatym tyłem i "beczka", czyli model W 124. Dziś symbolem Mercedesa jest zarówno limuzyna klasy S, luksusowe coupé CL, kabriolety SLK i SL, a także jednobryłowy "maluch" - klasa A.Wkrótce model Maybach, superluksusowa limuzyna poszerzy ofertę firmy ze Stuttgartu.Firma Mercedes-Benz jest częścią koncernu Dai-mlerChrysler. Produkuje 11 modeli aut osobowych w 109 wersjach nadwoziowych. Mercedesami jeździ na świecie ok. 19 mln ludzi.Józef Szewczyk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków