• 17 września 2023 r. kierowcy odzyskają możliwość uzyskania "odpustu" w postaci redukcji zgromadzonych punktów karnych
  • Powracające kursy reedukacyjne pozwolą na "wymazanie" z konta kierowcy tej samej liczby punktów co wcześniej (6 pkt.)
  • Największa zmiana to rozszerzenie zajęć teoretycznych o ćwiczenia praktyczne. Nie będzie też można odbyć kursu zdalnie

Punkty karne od 17 września po nowemu. Albo po staremu...

Od 17 września wracamy (prawie) do starego porządku. Przed wyborami PiS wycofał się nie tylko z dłuższego okresu karencji punktów karnych za wykroczenia drogowe, ale też likwidacji dobrowolnych kursów reedukacyjnych dla kierowców. Usunięto je rok temu, dokładnie wtedy, kiedy wydłużono czas zalegania punktów karnych na koncie kierowcy z jednego roku do dwóch lat. Rząd chciał w ten sposób ostudzić zapędy piratów drogowych. "Odpust" pozwalający zdjąć z konta sześć punktów karnych jednak wróci, a punkty z powrotem będą utrzymywały się tylko przez rok.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Punkty karne — 17 września wrócą kursy reedukacyjne

Częściowy powrót do starych zasad przyznawania i usuwania punktów karnych to efekt tzw. Lex Uber, które ma poprawić bezpieczeństwo pasażerów korzystających z przejazdów taksówkami wykonywanych z użyciem aplikacji. Do ekspresowo przyjętej przez parlament nowelizacji – niejako przy okazji – dołączono także zapisy cofające niektóre zmiany wprowadzone przez rząd. Ale nie wszystkie – zaostrzony taryfikator zostaje.

Wrócą za to odpłatne kursy reedukacyjne prowadzone przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Dotychczas udział w kilkugodzinnym szkoleniu teoretycznym kosztował 350 zł. Po zaliczeniu go (nawet w wygodnej formie zdalnej) z konta kierowcy wyparowywało sześć punktów karnych. Wymiar udzielanego "odpustu" będzie taki sam, ale zmienią się zasady przyznawania go.

Kursy reedukacyjne dla kierowców na nowo. Co o nich wiemy?

Wygląda na to, że wraz z opisywaną nowelizacją rząd odszedł od zapowiedzianego na początku roku projektu nowych obowiązkowych kursów dla kierowców, którzy przekroczą limit punktów karnych (28-godzinne szkolenie). Zamiast tego wrócą dobrowolne kursy, ale nie tylko w formie wykładów – pojawi się też jedno zadanie praktyczne.

Kursanci będą musieli wykonać też ćwiczenie na placu Foto: Auto Świat
Kursanci będą musieli wykonać też ćwiczenie na placu

Oto co jeszcze wiemy dzięki rozporządzeniu opublikowanemu przez MSWiA:

  • w kursach reedukacyjnych będzie można wziąć udział raz na pół roku;
  • nie będą mogli w nich uczestniczyć kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż od roku ani osoby, które przekroczyły już limit punktów karnych (24);
  • szkolenie nie będzie już mogło odbywać się zdalnie, grupa będzie mogła liczyć maksymalnie 15 osób;
  • zajęcia będą składać się z ośmiu wykładów (po 45 min) i jednego ćwiczenia praktycznego ("hamowanie awaryjne przy prędkości 30-50 km na godz.");
  • kursy będą droższe niż dotychczas, ale nie podano jeszcze ich sugerowanych cen.