• Od 1 stycznia 2024 r. opłata paliwowa rośnie o 13,2 proc.
  • Opłata paliwowa jest jednym z czterech podatków, jakimi obłożone są paliwa silnikowe
  • Podwyżka oczywiście ma wpływ na ceny paliw, ale nie taki, o którym mówią niektórzy politycy

Jeśli ktoś w odpowiedzi na apel senatora Stanisława Karczewskiego pod koniec roku specjalnie pojechał na stację benzynową, by zatankować do kanistrów "ostatnie paliwo jeszcze po normalnej cenie", w poniedziałek czy wtorek musiał być nieźle rozczarowany. 29 grudnia polityk, korzystając z Platformy X (dawny Twitter), ostrzegał, że "za parę dni <dzięki> ministrowi infrastruktury i decyzji o podwyższeniu stawki opłaty paliwowej aż o 13,2 proc., będzie dużo drożej".

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

W podobnym tonie wypowiadał się były premier Mateusz Morawiecki i jego koledzy. Przyszedł pierwszy, potem drugi stycznia 2024 r. i poza tym, że gdzieniegdzie już pierwszego dnia nowego roku pojawiło się paliwo E10, armagedonu cenowego nie było. A dlaczego?

Podwyżka opłaty paliwowej wpisana w ustawę

Opłata paliwowa rośnie rok w rok, na mocy ustawy podwyższana jest o wskaźnik inflacji. Rosła i w poprzednich latach, a jeśli tym razem podwyżka jest wyjątkowo wysoka, to jest tak za sprawą wyjątkowo wysokiego wskaźnika inflacji w minionym roku. Podwyższenie opłaty przez ministra jest więc wykonaniem zapisu ustawy, zaniedbanie w tej kwestii mogłoby nawet wiązać się z odpowiedzialnością ministra infrastruktury. Nie jest jednak tak, że podwyższenie opłaty paliwowej o 13,2 proc. powoduje wzrost ceny paliwa o 13,2 proc. Gdyby tak było, olej napędowy kosztowałby w styczniu 2024 r. o ponad 80 groszy drożej niż w grudniu 2023 r., a tak nie jest. O 13,2 proc. wzrosła opłata paliwowa, która jest określona kwotowo jako podatek od każdego tysiąca litrów paliwa sprzedawanego przez rafinerię.

Ile wynosi opłata paliwowa i o ile ją podwyższono?

Opłata paliwowa jest znacząco wyższa w przypadku oleju napędowego i niższa w przypadku benzyny. W 2023 r. 1000 l benzyny obłożone było tym podatkiem w kwocie 172,91 zł, natomiast w cenie 1000 l oleju napędowego było 372,90 zł opłaty paliwowej. W roku 2024 opłata paliwowa rośnie i wynosi odpowiednio: 195,74 zł (benzyna) i 422,13 zł za 1000 l oleju napędowego. W przypadku LPG opłata paliwowa rośnie z nieco ponad 211 zł do prawie 239 zł za 1000 kg (opłata za gazy obliczana jest według masy paliwa, nie według objętości jak w przypadku benzyny i ON).

Teraz policzmy, ile (w groszach) wynosi opłata paliwowa w odniesieniu do jednego litra paliwa. W 2023 r. w każdym litrze ON sprzedawanym na stacji było 37 groszy opłaty paliwowej, natomiast w litrze benzyny było 17 groszy tego podatku. Obecnie, po styczniowej podwyżce, opłata paliwowa wynosi odpowiednio:

  • ok. 42 grosze w przypadku litra oleju napędowego (podwyżka o ok. 5 gr na litrze)
  • ok. 19 groszy w przypadku benzyny (podwyżka o nieco ponad 2 grosze na litrze).
  • przy założeniu, że z dnia na dzień wyższa opłata paliwowa przekłada się "w punkt" na cenę paliwa na stacji, rachunek za zatankowanie 50 l oleju napędowego rośnie o 2 zł i 46 gr, a rachunek za zatankowanie 50 l benzyny rośnie o 1 zł i 14 gr.

W tym momencie warto odpowiedzieć sobie na pytanie: czy słowa senatora Karczewskiego sugerujące, że podwyżka opłaty paliwowej oznacza "droższe życie" i koniec "tankowania w normalnej cenie", to serio wypowiedziana troska o wyborców czy kpina z ludzkiej inteligencji?

Warto podkreślić jeszcze raz, skąd wzięły się takie, a nie inne kwoty: ustawa mówi, że opłatę paliwową podwyższa się o stopę inflacji w pierwszych trzech kwartałach mijającego roku.

Ile jest opłat w litrze paliwa na stacji?

Cena paliwa składa się z ceny surowca powiększonego o marżę rafinerii, podatków (VAT, akcyza, opłata emisyjna, opłata paliwowa) oraz marży stacji benzynowej. Suma tych podatków jest wysoka.

Przy założeniu, że cena litra paliwa wyprodukowanego przez rafinerię to 3,13 zł (dane BM Reflex z 28 grudnia 2023 r.), podatki wynoszą:

  • Podatek VAT – 1,18 zł
  • Akcyza – 1,15 zł
  • Opłata emisyjna – 0,08 zł
  • Opłata paliwowa 0,17 zł (od 1 stycznia 2023 r. 0,19 zł)

W przypadku oleju napędowego (cena w rafinerii 3,17 zł/litr) wygląda to tak:

  • Podatek VAT – 1,21 zł
  • Akcyza – 1,16 zł
  • Opłata emisyjna – 0,08 zł
  • Opłata paliwowa 0,37 zł (od 1 stycznia 2023 r. 0,42 zł)
Ładowanie formularza...