Już od 10 lat 65 osobowe jury międzynarodowego konkursu „International engine of the year“ przyznaje wyróżnienia dla najlepszych silników roku w 11 kategoriach oraz główny tytuł najlepszego silnika roku. W tym roku konkurs zdominowany został przez jednostki napędowe BMW, które wygrały w 4 z 11 kategorii. Pokazujemy zdjęcia wszystkich laureatów konkursu i auta, w których są montowane.
KATEGORIA NAJLEPSZY SILNIK VW 1,4 l TSI z turbo i kompresorem
W głównej kategorii wygrał silnik Volkswagena Twincharger. Pokonał zwycięzcę z lat 2007 i 2008, 3 litrowego TwinturboBMW. Podwójnie doładowany 1.4 TSI – jest też wersja bez kompresora – pokazuje jak wydajny i mocny może być silnik benzynowy.
KATEGORIA NAJLEPSZY NOWY SILNIK Fiat 1,4 l MultiairW kategorii najlepszy nowy silnik wygrał 1,4 l silnik benzynowy Fiata z innowacyjnym systemem sterowania zaworami. Elektrohydrauliczny system steruje pracą każdego cylindra oddzielnie.
170 KM wersja silnika 1,4 l Multiair montowana jest w Alfie MiTo. Są też wersje o mocy 135, 155 i 170 KM. Najmocniejsza wersja montowana jest w Alfie MiTo Quadrifoglio Verde, i spala 6,0 litrów na 100 km.
KATEGORIA EKO SILNIK 2010Toyota hybryda 1,8 l
Stary znajomy z Toyoty Prius. Już od 13 lat montowany jest w różnych autach koncernu. W tym roku po raz pierwszy pojawił się także w Aurisie. Najnowsza wersja tego silnika bazuje na silniku benzynowym 1,8 l o mocy 99 KM. W hybrydzie z silnikiem elektrycznym w sumie rozwija moc 136 KM.
W Priusie napęd hybrydowy zużywa3,9 litra na 100 km, w Aurisie 3,8. Są to więc najoszczędniejsze jednostki benzynowe na rynku. Wyprzedzają nawet małe auta jak Toyota iQ i Daihatsu Cuore.
KATEGORIA NAJLEPSZY SILNIK SPORTOWYMercedes AMG 6,2 lZwyciezca ten sam co w roku poprzednim: 6,2 l silnik benzynowy Mercedes AMG.
W najmocniejszej wersji silnik ten ma moc 571 KM i montowany jest w SLS. W E 63 AMG (na zdjęciu) ma moc 525 KM, co pozwala na przyspieszenie do 100 km w 4,5 sekundy.
KATEGORIA DO 1 L POJEMNOŚCIToyota 1 l silnik benzynowy
Po raz czwarty z rzędu w tej kategorii wygrywa jednolitrowiec Toyoty. 3 cylindrowy silnik wygrał z dieslem Smarta. Z wagą 67 kg jest również jednym z najlżejszych silników samochodowych.
Silnik montowany jest w Toyota Aygo (na zdjęciu), Peugeot 107 i w Citroën C1.
KATEGORIA OD 1 L DO 1.4 L POJEMNOŚCIVW 1,4 l Twincharger1.4 TSI Twincharger wygrywa już od 4 lat w swojej kategorii. W tym roku pokonał MultiAir Fiata, system hybrydowy Honda Insight i 1.2 TSI VW.
1.4 TSI Twincharger o mocy 150 KM montowany jest w Tiguanie. Spalanie z technologią BlueMotion i napędem na przód to 6,7 litra na 100 km.
KATEGORIA OD 1.4 L DO 1.8 L POJEMNOŚCIBMW 1,6 l silnik benzynowy turboSkonstruowany wspólnie przez BMW i PSA Peugeot Citroën silnik po raz czwarty wygrał w swojej kategorii. Zwyciężył z napędem hybrydowym Toyoty. Jurorzy byli zachwycenie jego sportowym charakterem i elastycznością.
Montowany jest między innymi wMini Cooper S. Wyposażony w niego kabriolet rozpędza się do 100 km/h w7,3 sekundy i spala 6 litrów paliwa na setkę.
KATEGORIA OD 1.8 L DO 2.0 LPOJEMNOŚCIBMW 2,0 l Twinturbo diesel
Dwulitrowy diesel BMW jest pierwszym silnikiem 4 cylindrowym z technologią podwójnego doładowania. Wyposażony jest w dwie turbiny o różnej mocy. Małe turbo pracuje przy niskich obrotach i niweluje efekt „turbodziury“. Jego konkurentami były 2.0 TFSI Audi, 2.0 i-VTEC Hondy oraz 2.0 turbo Mitsubishi.
Montowany jest w BMW X1 i BMW serii 1. W X1 xDrive23d Automatic rozwija moc 204 KM i spala 6,3 litra na setkę.
KATEGORIA OD 2.0 L DO 2.5 LPOJEMNOŚCIAudi 2,5 l turboPięciocylindrowy benzyniak z Audi TT RS wygrał z 2,1 l dieslem Mercedesa. Jego klang przypomina silniki z Audi Quattro z lat 80tych.
KATEGORIA OD 2.5 L DO 3.0 LPOJEMNOŚCIBMW 3,0 l benzynowy z bezpośrenim wtryskiem
Tak jak w zeszłym roku w tej kategorii rządzi niepodzielnie BMW. Wygrał 3,0 l silnik benzynowy BMW w wersji 35i z 3,0 l silnikiem diesla BMW wersji 35d.
Zamontowany w BMW Z4 35is rozwija moc 340 KM i przyspiesza auto do setki w 4,8 sekundy przy spalaniu 9 litrów benzyny na 100 km.
KATEGORIA OD 3.0 L DO 4.0 LPOJEMNOŚCIBMW 4,0 l V8Wygrał z silnikiem 3,8 l z Porsche 911 GT3. Z dużym zapasem. BMW dostało od jurorów 267 punktów, Porsche tylko 179.
Zamontowany w BMW M3 Coupé rozwija moc 420 KM i przyspiesza auto do setki w 4,8 sekundy przy spalaniu 12,4 litra na 100 km. Dla porównania sześciocylindrowy silnik Porsche 911 GT3 o mocy 435 KM potrzebuje do setki4,1 sekund a spala na 100 km 12,8 litrów.
KATEGORIA PONAD 4.0 LPOJEMNOŚCIMercedes AMG 6,2 lV8 od Mercedes AMG wygrywa w kategorii silników o największej pojemności. Zbudowany z aluminium silnik pracuje z prędkością 7.200 obrotów na minutę i wE 63 AMG rozwija moc 525 KM. Wygrał z silnikiem 4,5 l V8 z Ferrari 458 Italia.
Zamontowany w SL 63 AMG silnik przyspiesza aut do setki w 4,6 sekundy. Prawdopodobnie jest to jego ostatnie zwycięstwo ponieważ w kolejce czeka już5,5 l Twinturbo V8, który będzie montowany w Mercedesach AMG S klasy.