Dynamiczny rozwój sytuacji gospodarczej istotnie wpływa na kondycję sektora motoryzacyjnego w Polsce. Poważne zagrożenie dla motoryzacji stanowią wzrost kosztów i drastyczne ograniczenie dostępu do kredytów, co jest m.in. powodem znacznego spadku popytu na samochody osobowe i dostawcze. Dodatkowo na sytuację w tej branży mają wpływ m.in. zmiany  w zakresie uregulowań prawnych, a w szczególności  w zakresie podatków

Odczuwalnym krokiem podjętym przez rząd, mającym na celu zwalczanie skutków osłabienia gospodarczego jest zwiększenie podatku akcyzowego na auta osobowe wyposażone w silniki o pojemności skokowej powyżej 2 l. Premier Waldemar Pawlak po raz kolejny zasugerował, iż w Polsce potrzebny jest mechanizm promujący zakupy nowych samochodów. "Do tej pory ludzie byli przekonani, że trzeba mieć samochód na własność. Jest to dobry moment, aby zaoferować klientom indywidualnym leasing konsumencki z dużą wartością końcową" - dodał. Jednak o tym była już mowa podczas Kongresu Flotowego Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, który odbył się w październiku 2008 roku.

Od tamtej pory temat wciąż pozostaje w fazie projektów, a konkretne rozwiązania prawne nie zostały wprowadzone w życie. Pobudzono tylko nadzieje potencjalnych klientów czekających na odpowiednie produkty finansowe pozwalające na tańsze użytkowanie nowego samochodu. Również wprowadzenie dopłat na zakup nowych samochodów przez osoby złomujące stare pojazdy zostało w proponowanej przez rząd formie skrytykowane. Dziennikarze obecni na konferencji mieli wątpliwości, czy wprowadzenie dopłat bez ograniczenia opłacalności indywidualnego importu mocno wyeksploatowanych i niesprawnych technicznie pojazdów przyczyni się faktycznie do odnowienia parku samochodowego i poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce. Zapytana Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki - Grażyna Henclewska o kroki podjęte przez rząd, które mają na celu ograniczenie spadku zatrudnienia, rozwój i zwiększenie konkurencyjności branży motoryzacyjnej w Polsce w obliczu kryzysu, przytoczyła dane statystyczne z 2008 roku, ale nie potrafiła jednoznacznie wskazać podjętych już działań, które pozwoliłyby za rok podać tak samo optymistyczne wskaźniki.

Sektor motoryzacyjny jest jednym z największych sektorów przemysłu w Polsce oraz niekwestionowanym liderem eksportu. Udział branży w wartości sprzedanej przemysłu wynosi 9,5%. Zatrudnionych jest w niej 188 tys. osób.

W Polsce działa ponad 900 firm z branży motoryzacyjnej, z czego 300 z udziałem kapitału zagranicznego. W minionym roku Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zakończyła sukcesem 13 projektów z tego sektora, co pozwoli na utworzenie ponad 3720 miejsc pracy. Należy wymienić m.in. takie firmy jak: Gedia (wartość inwestycji 20 mln EUR, 350 miejsc pracy), ADPF (150 mln EUR, 700), Nidec Motors&Actuators (14,7 mln EUR, 500), Ford Werke GmbH (94 mln EUR, 800).

W 2008 r. wyprodukowano ponad 864 tys. samochodów osobowych i prawie 127 tys. samochodów dostawczych, co oznacza o 14% więcej aut niż w 2007 (w sumie 992 tys. sztuk). W ubiegłym roku sprzedano natomiast ponad 378 tys. nowych samochodów - to o 9,3% więcej niż w 2007 r. Polska jest również jednym z czterech największych producentów autobusów w Europie. W 2008 r. wyprodukowano 4516 sztuk, a ich sprzedaż w stosunku do 2007 r. wzrosła prawie o 23% (1605 sprzedanych sztuk). Do największych producentów autobusów w Polsce należą fabryki: MAN, Solaris, Volvo, Scania, Autosan.

Przeważająca część produkcji branży samochodowej trafia na eksport (97,5 % produkcji samochodów osobowych i 96% dostawczych). Według szacunków AutomotiveSuppliers wartość eksportu w przemyśle motoryzacyjnym w 2008 r. może wynieść nawet 18,5 mld EUR. Dominującym rynkiem zbytu polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest Unia Europejska, do której trafia około 80% eksportu w tym sektorze. Najważniejszym odbiorcą nadal pozostają Niemcy, gdzie w okresie od stycznia do października 2008 r. Polska sprzedała niemal jedną czwartą produkcji. Drugie miejsce przypada Włochom (17%), na trzecim utrzymuje się Wlk. Brytania (7%), a czwarte należy do Francji (5%).