• W Polsce niezmiennie dominują samochody osobowe z silnikami benzynowymi. Na tle innych krajów UE, diesle mają bardzo skromny udział
  • Pod względem popularności napędu z wykorzystaniem gazu Polska jest niekwestionowanym liderem w Europie
  • Średni wiek auta osobowego w Polsce wynosi aż 13,9 lat. Średnia dla całej Unii Europejskiej wynosi 10,8 lat.

W motoryzacyjnych kwestiach trudno narzekać na pozycję Polski w Europie. O takie wnioski łatwo po lekturze najnowszego raportu na temat rynku motoryzacyjnego na naszym kontynencie. Oto najnowsze opracowanie przygotowane przez ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.

Po europejskich drogach jeździ już ponad 267,8 mln aut osobowych (dane za rok 2018). Tradycyjnie najwięcej jest w Niemczech (47 mln), Włoszech (39 mln) i w Wielkiej Brytanii (34,8 mln). Niemało, bo aż 23,4 mln jest w naszym kraju. Na dodatek w 2018 roku przybyło ich o 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej (tylko w Grecji ubyło nieco pojazdów). Oczywiście pod względem liczby aut wyprzedzamy większość krajów UE, co nie powinno szczególnie dziwić.

Równie dobrze wypadamy w innych statystykach – liczby aut na 1 tys. mieszkańców. Okazuje się, że znajdujemy się w ścisłej europejskiej czołówce z wynikiem 617 samochodów osobowych na tysiąc osób. Więcej jest tylko we Włoszech (645) i w Luksemburgu (aż 690). U naszych najbliższych sąsiadów jest już skromniej. Odnotowano bowiem 547 aut w Czechach, 569 w Niemczech, 427 na Słowacji i 509 na Litwie (wynik Rosji to 301 pojazdów). Średnia dla całej UE wynosi zaś 531 aut.

Liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w wybranych krajach

Kraj Liczba aut w 2014 roku Liczba aut w 2018 roku
Austria 552 564
Belgia 493 507
Czechy 470 547
Estonia 496 566
Francja 481 493
Hiszpania 474 516
Holandia 487 511
Litwa 410 509
Luksemburg 678 690
Łotwa 276 329
Niemcy 550 569
Norwegia 497 514
Polska 526 617
Portugalia 431 487
Rosja 284 301
Rumunia 246 330
Słowacja 360 427
Słowenia 532 582
Szwajcaria 544 550
Szwecja 475 481
Węgry 314 372
Wielka Brytania 507 526
Włochy 610 645

Gorzej wypadamy w kwestii wieku użytkowanych aut osobowych. Średnia sięga aż 13,9 lat (dla całej UE wynosi 10,8 lat). Korzystamy zatem ze starszych aut niż np. Holendrzy (10,6 lat), Francuzi (9 lat) czy Belgowie (9 lat). W naszym regionie nie wypadamy jednak wcale tak źle. Wyniki Łotyszy i Słowaków są takie same (13,9 lat). Starsze auta są zaś w Czechach (14,8 lat) i na Litwie (16,9 lat) a młodsze w Niemczech (9,5 roku). Najmłodszymi pojazdami w Europie mogą się zaś pochwalić w Luksemburgu (6,4 lat).

Wśród 23,4 mln zarejestrowanych osobówek w naszym kraju, większość to samochody w wieku powyżej 10 lat (aż 18,8 mln.). Na pocieszenie pozostaje jedno. Stopniowo przybywa młodszych modeli (wzrost następuje od 2014 roku). ACEA odnotowała ponad 420 tys. sztuk z rocznika 2016, ponad 465 tys. sztuk (2017) i 507 tys. z 2018 roku.

Średni wiek samochodów osobowych w Europie

Kraj Średni wiek w latach
Austria 8,2
Belgia 9
Czechy 14,8
Estonia 16,7
Francja 9
Hiszpania 12,4
Holandia 10,6
Litwa 16,9
Luksemburg 6,4
Łotwa 13,9
Niemcy 9,5
Norwegia 10,5
Polska 13,9
Portugalia 12,9
Rumunia 16,3
Słowacja 13,9
Słowenia 10,1
Szwajcaria 8,6
Szwecja 9,9
Węgry 14,2
Wielka Brytania 8
Włochy 11,3

Ciekawie wyglądają nasze statystyki w kwestii źródła napędu. Nie jest niespodzianką, że w Polsce (52,9 proc.) tak jak w Europie (średnia wynosi 54 proc.) dominują modele benzynowe. Co ciekawe skromniej wypadamy w kwestii modeli z silnikami wysokoprężnymi. Udział diesla wynosi 31,2 proc. (średnia dla UE to 41,9 proc.). Podobny wynik uzyskali Duńczycy (31,2 proc), Niemcy (32,2 proc.) i Węgrzy (31,1 proc.). Póki co największym wzięciem diesel cieszy się w Hiszpanii (60 proc.), Łotwie (60,9 proc.) i Litwie (aż 75,2 proc.).

Polska przoduje za to w kategorii modeli napędzanych gazem. Nigdzie indziej w Europie modele na LPG czy inne odmiany cieszą się tak wysokim wynikiem (aż 13,9 proc. udziałów). Nawet we Włoszech znanych z zamiłowania do instalacji gazowych wynik jest znacznie niższy (8,6 proc.).

W statystykach ACEA nie zabrakło także modeli z napędem elektrycznym i hybryd. Póki co ich udział jest wciąż śladowy (dane za 2018 rok, więc w kolejnym raporcie sytuacja może się zmienić) w większości krajów Europy (co widać nie tylko na przykładzie Polski). Jak dotąd dalej przoduje Norwegia (7,2 proc. elektryków i 3,9 proc. hybryd oraz 3,5 proc. hybryd plug-in). Poza Norwegią istotny udział hybryd zarejestrowano w Holandii (2,1 proc.), Szwecji (1,9 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (1,4 proc.).

Samochody osobowe według źródła napędu (udział w proc. – dane za 2018 rok)

Kraj Benzyna Diesel Hybryda Hybryda plug-in Elektryczny LPG i inny gaz
Austria 43,0 55,8 0,6 0,1 0,4 0,1
Belgia 44,6 52,9 1,0 0,6 0,2 0,4
Czechy 64,0 35,2 0,2 0,0 0,0 0,2
Estonia 59,8 39 0,8 0,0 0,2 0,1
Francja 40,1 59,1 0,0 0,0 0,4 0,4
Hiszpania 38,8 60,0 1,0 0,1 0,1 0,1
Holandia 79,6 15,2 2,1 1,1 0,5 1,5
Litwa 23,2 75,2 1,0 0,0 0,1 0,0
Luksemburg 39,2 58,9 1,2 0,2 0,3 0,1
Łotwa 32,1 60,9 0,0 0,0 0,1 7,0
Niemcy 65,9 32,2 0,6 0,1 0,2 1,0
Norwegia 39,1 46.4 3,9 3,5 7,2 0,0
Polska 52,9 31,2 0,0 0,0 0,3 13,9
Portugalia 50,3 48,8 0,0 0,0 0,2 0,0
Rumunia 56,6 42,3 0,1 0,0 0,0 0,1
Słowacja 52,2 43,8 0,2 0,0 0,0 2,2
Słowenia 51,0 48,0 0,0 0,0 0,0 0,9
Szwajcaria 67,6 30,0 1,7 0,0 0,4 0,2
Szwecja 56,6 35,0 1,9 1,0 0,3 0,9
Węgry 67,2 31,1 0,7 0,1 0,1 0,8
Wielka Brytania 58,5 39,7 1,4 0,2 1,4 0,0
Włochy 46,3 44,4 0,6 0,0 0,0 8,6