• Według danych ACEA aż 33,8 proc. polskich gospodarstw domowych nie ma samochodu.
  • Skromniej wypadają Dania (39,1 proc.) i Łotwa (aż 48,8 proc.) w rankingu gospodarstw domowych bez samochodu

Ponad pół miliona samochodów. Tyle nam brakuje do tego, by Polska znalazła się w pierwszej piątce krajów UE w rankingu liczby użytkowanych aut osobowych. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) jesteśmy obecnie na 6 miejscu z wynikiem 23,4 mln aut i wzrostem aż o 4,1 proc. (dane za 2018 rok).

By awansować w zestawieniu musimy zatem przegonić Hiszpanię, która w zestawieniu ACEA zajmuje 5 miejsce. Hiszpanie odnotowali skromniejszy wzrost (1,9 proc.) i uzyskali wynik 24 mln aut osobowych. Jeśli zatem obecne tempo utrzyma się, to awans dalej mamy w zasięgu. Po 11 miesiącach 2019 roku Hiszpania odnotowała bowiem spadek rejestracji nowych aut o 5,7 proc. (wciąż jednak przekraczają milion rejestracji rocznie) W tym samym okresie w Polsce zarejestrowano wzrost o 3,4 proc. (ponad pół miliona zarejestrowanych pojazdów osobowych).

Niestety mimo ponad 23,4 mln użytkowanych aut osobowych kiepsko prezentujemy się w innym zestawieniu ACEA. Autorzy raportu sprawdzili bowiem ile aut przypada na jedno gospodarstwo domowe. W porównaniu z wybranymi 10 krajami Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Dania, Finlandia, Francja, Łotwa, Holandia, Słowenia, Szwecja) jesteśmy w końcówce zestawienia wyprzedzając jedynie 2 kraje ujęte w rankingu. Według danych ACEA aż 33,8 proc. polskich gospodarstw domowych nie ma samochodu. Skromniej wypadają Dania (39,1 proc.) i Łotwa (aż 48,8 proc.).

Z raportu ACEA wynika, że aż w 66,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce odnotowano co najmniej jeden samochód (podobnie jest w przypadku smartfonów, laptopów i dekoderów do odbioru telewizji kablowej lub satelitarnej). Bardziej szczegółowych danych dla naszego kraju próżno jednak szukać nie tylko w rankingu ACEA, ale także w najnowszym roczniku statystycznym GUS.

Samochody w gospodarstwach domowych (dane z lat 2015-2018)

Kraj Gosp. domowe bez auta (proc.) Co najmniej 1 auto w gosp. dom. (proc.) 2 auta w gosp. dom. (proc.) 3 auta i więcej
Austria 23 77 21 6
Belgia 18 82 Bd. Bd.
Dania 39,1 60,9 14,6 2,2
Finlandia 26 74 17 3
Francja 15,1 84,9 31,2 5,3
Holandia 28,8 71,2 31,2 5,3
Łotwa 48,8 51,2 11,7 5,6
Polska 33,8 66,2 Bd. Bd.
Słowenia 18,1 81,9 Bd. Bd.
Szwecja 17,4 82,6 Bd. Bd.

W przypadku niektórych państw sprawdzono nawet czas użytkowania auta (ponad 3 lata w Finlandii i ponad 5,5 roku we Francji) czy udział pojazdów używanych (58,5 proc. we Francji i aż 97,6 proc. na Łotwie). Niemal we wszystkich (oprócz Polski) policzono średni pokonywany dystans. Najmniej podróżują Chorwaci (12,68 tys. km), Słoweńcy (12,65 tys. km) i Szwedzi (12 tys. km). Największe średnie przebiegi odnotowano zaś w Finlandii (15,1 tys. km) i w Danii (15,88 tys. km).

Średnie przebiegi wyliczono bez względu na rodzaj napędu. Niemniej udało się też sprawdzić, ile podróżują użytkownicy samochodów benzynowych i diesla. Rekordzistami zestawienia ACEA są Holendrzy, którzy w przypadku diesli uzyskali średnią aż 23,2 tys. km rocznie. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi przodują zaś Duńczycy z wynikiem 13,3 tys. km.

Średni roczny przebieg samochodów w gospodarstwach domowych

Kraj Średni przebieg aut (km) Średni przebieg aut benzynowych (km) Średni przebieg diesli (km)
Austria 13 900 Bd. Bd.
Belgia 14 770 9861 18 480
Chorwacja 12 688 Bd. Bd.
Dania 15 882 13 365 22 002
Finlandia 15 101 11 205 20 327
Francja 11 900 8290 14 540
Holandia 13 024 10 529 23 240
Łotwa 14 157 10 107 16 240
Słowenia 12 653 10 235 16 879
Szwecja 12 000 8 970 16 930