- Według danych ACEA aż 33,8 proc. polskich gospodarstw domowych nie ma samochodu.
- Skromniej wypadają Dania (39,1 proc.) i Łotwa (aż 48,8 proc.) w rankingu gospodarstw domowych bez samochodu
Ponad pół miliona samochodów. Tyle nam brakuje do tego, by Polska znalazła się w pierwszej piątce krajów UE w rankingu liczby użytkowanych aut osobowych. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) jesteśmy obecnie na 6 miejscu z wynikiem 23,4 mln aut i wzrostem aż o 4,1 proc. (dane za 2018 rok).
By awansować w zestawieniu musimy zatem przegonić Hiszpanię, która w zestawieniu ACEA zajmuje 5 miejsce. Hiszpanie odnotowali skromniejszy wzrost (1,9 proc.) i uzyskali wynik 24 mln aut osobowych. Jeśli zatem obecne tempo utrzyma się, to awans dalej mamy w zasięgu. Po 11 miesiącach 2019 roku Hiszpania odnotowała bowiem spadek rejestracji nowych aut o 5,7 proc. (wciąż jednak przekraczają milion rejestracji rocznie) W tym samym okresie w Polsce zarejestrowano wzrost o 3,4 proc. (ponad pół miliona zarejestrowanych pojazdów osobowych).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNiestety mimo ponad 23,4 mln użytkowanych aut osobowych kiepsko prezentujemy się w innym zestawieniu ACEA. Autorzy raportu sprawdzili bowiem ile aut przypada na jedno gospodarstwo domowe. W porównaniu z wybranymi 10 krajami Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Dania, Finlandia, Francja, Łotwa, Holandia, Słowenia, Szwecja) jesteśmy w końcówce zestawienia wyprzedzając jedynie 2 kraje ujęte w rankingu. Według danych ACEA aż 33,8 proc. polskich gospodarstw domowych nie ma samochodu. Skromniej wypadają Dania (39,1 proc.) i Łotwa (aż 48,8 proc.).
Z raportu ACEA wynika, że aż w 66,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce odnotowano co najmniej jeden samochód (podobnie jest w przypadku smartfonów, laptopów i dekoderów do odbioru telewizji kablowej lub satelitarnej). Bardziej szczegółowych danych dla naszego kraju próżno jednak szukać nie tylko w rankingu ACEA, ale także w najnowszym roczniku statystycznym GUS.
Samochody w gospodarstwach domowych (dane z lat 2015-2018)
Kraj | Gosp. domowe bez auta (proc.) | Co najmniej 1 auto w gosp. dom. (proc.) | 2 auta w gosp. dom. (proc.) | 3 auta i więcej |
Austria | 23 | 77 | 21 | 6 |
Belgia | 18 | 82 | Bd. | Bd. |
Dania | 39,1 | 60,9 | 14,6 | 2,2 |
Finlandia | 26 | 74 | 17 | 3 |
Francja | 15,1 | 84,9 | 31,2 | 5,3 |
Holandia | 28,8 | 71,2 | 31,2 | 5,3 |
Łotwa | 48,8 | 51,2 | 11,7 | 5,6 |
Polska | 33,8 | 66,2 | Bd. | Bd. |
Słowenia | 18,1 | 81,9 | Bd. | Bd. |
Szwecja | 17,4 | 82,6 | Bd. | Bd. |
W przypadku niektórych państw sprawdzono nawet czas użytkowania auta (ponad 3 lata w Finlandii i ponad 5,5 roku we Francji) czy udział pojazdów używanych (58,5 proc. we Francji i aż 97,6 proc. na Łotwie). Niemal we wszystkich (oprócz Polski) policzono średni pokonywany dystans. Najmniej podróżują Chorwaci (12,68 tys. km), Słoweńcy (12,65 tys. km) i Szwedzi (12 tys. km). Największe średnie przebiegi odnotowano zaś w Finlandii (15,1 tys. km) i w Danii (15,88 tys. km).
Średnie przebiegi wyliczono bez względu na rodzaj napędu. Niemniej udało się też sprawdzić, ile podróżują użytkownicy samochodów benzynowych i diesla. Rekordzistami zestawienia ACEA są Holendrzy, którzy w przypadku diesli uzyskali średnią aż 23,2 tys. km rocznie. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi przodują zaś Duńczycy z wynikiem 13,3 tys. km.
Średni roczny przebieg samochodów w gospodarstwach domowych
Kraj | Średni przebieg aut (km) | Średni przebieg aut benzynowych (km) | Średni przebieg diesli (km) |
Austria | 13 900 | Bd. | Bd. |
Belgia | 14 770 | 9861 | 18 480 |
Chorwacja | 12 688 | Bd. | Bd. |
Dania | 15 882 | 13 365 | 22 002 |
Finlandia | 15 101 | 11 205 | 20 327 |
Francja | 11 900 | 8290 | 14 540 |
Holandia | 13 024 | 10 529 | 23 240 |
Łotwa | 14 157 | 10 107 | 16 240 |
Słowenia | 12 653 | 10 235 | 16 879 |
Szwecja | 12 000 | 8 970 | 16 930 |
Galeria zdjęć
Rekordzistami zestawienia ACEA są Holendrzy, którzy w przypadku diesli uzyskali średnią aż 23,2 tys. km rocznie
W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi przodują zaś Duńczycy z wynikiem 13,3 tys. km.
Z raportu ACEA wynika, że aż w 66,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce odnotowano co najmniej jeden samochód (podobnie jest w przypadku smartfonów, laptopów i dekoderów do odbioru telewizji kablowej lub satelitarnej)