Eksport w listopadzie był aż o 20,49% większy od osiągniętego w analogicznym roku 2005 i o 0,24% większym niż w październiku 2006 r.

Styczeń-listopad 2006

W okresie 11 miesięcy zeszłego roku na rynki zagraniczne trafiło produktów motoryzacyjnych na łączną wartość 12,97 mld euro. Wartość ta jest wyższa o ponad 2,51 mld euro od uzyskanej w analogicznym okresie 2005 r. W dalszym ciągu utrzymuje się duża dynamika wzrostu. W okresie styczeń-listopad wyniosła ona 24,04% (dla porównania styczeń-październik- 24,46%).Jednocześnie w dalszym ciągu zwiększa się dystans pomiędzy eksportem i importem, którego saldo po 11 miesiącach br. blisko 6 mld euro.

Dominującą rolę dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego jako rynku zbytu od lat odgrywa Unia Europejska. W okresie 11 miesięcy 2006 r. do krajów UE trafiło aż 86,97% całości eksportu branży i był on o 0,33% niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Najważniejszym rynkiem są Niemcy, do których trafiło 27,56% całości eksportu. W ciągu 12 miesięcy udział tego kraju zmniejszył się o 2,26%. Drugie miejsce przypadło Włochom (18,70%) – z 0,44% wzrostem. Na trzecim miejscu utrzymuje się Hiszpania (5,80%), pomimo zmniejszenia udziału w całości eksportu o 0,52%. Na czwarte miejsce przypadło Wlk. Brytanii – spadek w całości eksportu o 0,33%, Pierwszą „piątkę” zamyka Francja (+0,42%).Na wymienione powyżej rynki przypada 63,18% całości eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Niezmienne 3 filary eksportu

W eksporcie branży motoryzacyjnej dominującą rolę odgrywają 3 grupy produktów: samochody osobowe i samochody towarowo-osobowe, części i komponenty oraz silniki wysokoprężne. Ich łączny udział w eksporcie branży po 11 miesiącach br. przekroczył 86,32% i w porównaniu do analogicznego okresu 2005 r. był wyższy o 0,67%.

Dane za listopad 2006 r. potwierdzają, że dynamika eksportu branży motoryzacyjnej przez cały praktycznie zeszły rok była wysoka. Kondycja i przyszłość przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest silnie uzależniona od rynków zbytu w krajach Unii Europejskiej – szczególnie ważne są rynki: niemiecki i włoski, na które przypada łącznie 46,15% udziału w całości eksportu branży.

Chociaż brak jest jeszcze oficjalnych danych za ostatni miesiąc 2006 r. już teraz Polska Izba Motoryzacji przyjmuje, że w całym zeszłym roku wartość eksportu przekroczyła rekordową wartość 14 mld euro