Z danych Eurostatu wynika, że w całej Unii Europejskiej w branży automotive pracuje aż 12,7 mln osób. Zatrudnienie w tym sektorze rosło w latach 2015-2019. W 2019 r. w Polsce pracę w fabrykach automotive miało 224,4 tys. osób. Eksperci z firmy Personnel Service twierdzą, że Polska może skorzystać na przenoszeniu produkcji z Chin, Ukrainy i Rosji.

Jak mówi Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy z firmy Personnel Service, cały czas jest zapotrzebowanie na kadrę w tym sektorze. Pewne problemy spowodowała pandemia oraz wojna w Ukrainie, jednak branża wraca na swoje najlepsze tory. Z danych Eurostatu wynika, że aż 6,6 proc. osób w UE pracuje w automotive. Są to pracownicy w fabrykach, ale także w sprzedaży, dystrybucji czy serwisowaniu pojazdów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Polska za potęgami

Pandemia sprawiła, że sprzedaż samochodów w UE w 2021 r. w stosunku do 2020 r. spadła o 2,4 proc., a w odniesieniu do 2019 r. była aż o 3,3 mln aut niższa. Jeśli więc weźmiemy pod uwagę prężny rok 2019, Polska jest w TOP 3 pod względem zatrudnienia w branży automotive na terenie Unii Europejskiej. Przed nami są jedynie Niemcy (916 tys.) i Francja (232 tys.). Na czwartym miejscu znajdują się Czechy (181 tys.) i Rumunia (179 tys.). Pierwsza piątka krajów zatrudnia w sumie ponad 1,7 mln osób, co stanowi 67 proc. wszystkich pracujących w fabrykach motoryzacyjnych w UE. Liczba zatrudnionych w fabrykach na terenie wspólnoty przekroczyła 2,6 mln osób.

Jak dodał Krzysztof Inglot, liczba pracujących w całej branży automotive w Polsce przekracza 1,1 mln, przy założeniu, że podobnie jak w innych krajach 20 proc. osób z branży jest zatrudniona w fabrykach.