30 lat wcześniej, Saab zaskoczył świat motoryzacji ujawniając swój pierwszy turbodoładowany model i wyznaczając kierunek rozwoju technologii, w którym później podążali inni producenci. Tym razem, Saab wprowadza system XWD, układ napędu czterech kół. Za sprawą 280-konnej jednostki 2.8 V6 Turbo, dysponującej momentem obrotowym o wartości 400 Nm, Saab Turbo X stał się najbardziej sportową wersją w gamie Saabów 9-3. System napędowy Saab XWD ma zdolność płynnego rozdziału momentu nie tylko pomiędzy osiami, ale także pomiędzy tylnymi kołami. Dzięki technologii XWD, układ jezdny zapewnia niespotykany dotąd w Saabach poziom kontroli nad pojazdem. W uzupełnieniu modyfikacji podwozia i systemów kontroli trakcji oraz udoskonaleń układu napędowego, Saab Turbo X intryguje unikalnymi elementami stylistycznymi poprawiającymi aerodynamikę nadwozia. Saab 9-3 Turbo X będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: SportSedan oraz SportKombi. Turbo X jest zapowiedzią wprowadzenia układu Saab XWD do szerszej oferty modelowej. Samochody z napędem na obie osie będą dostarczone do klientów już w pierwszej połowie 2008 roku. A każdy egzemplarz będzie mógł wyróżniać się spersonalizowanym komunikatem powitalnym prezentowanym na wyświetlaczu zestawu wskaźników.Dane techniczne.Silnik:2792cm3 V6. Aluminiowa głowica i blok. Turbosprężarka typu Twin-scroll, intercooler. DOHC, 24-zawory. System zmiennych faz zaworów dolotowych. Dwumasowe koło zamachowe.Sterownie Bosch Motronic ECM.Moc maks.: 280 KM (206 kW) przy 5,500 obr./min.Maks. Moment obrotowy: 400 Nm przy 2150 - 4500 obr./min.Maks. ciśnienie doładowania: 0,8 bar.Układ napędowy:Saab XWD, napęd na 4 koła. Elektronicznie sterowany tylny układ różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym (eLSD). 6-biegowa manualna lub automatyczna skrzynia biegów.Zawieszenie:Przód: kolumny MacPherson'a z gazowymi amortyzatorami. Stabilizatory. Hydroformowana rama pomocnicza.Tył: niezależne, 4-wahaczowe. Sprężyny śrubowe i samopoziomujące amortyzatory. Stabilizator. Rama pomocnicza.Układ kierowniczy:Przekładnia zębatkowa, wspomagany hydraulicznie. Średnica zawracania (pomiędzy krawężnikami): 11,7m. Liczba obrotów kierownicą pomiędzy położeniami skrajnymi: 2,75.Koła, opony:18 x 7,5 cala, 235/45R18 lub 19 x 7,5 cala, 235/40R19Układ hamulcowy:Hydrauliczny, dwuobwodowy, wspomagany. Wentylowane tarcze hamulcowe: 345 mm / 292 mmOsiągi:0 - 100 km/godz.:SportSedan - 5,7 s (manual)SportKombi - 5,9 s (manual)Prędkość maksymalna:SportSedan - 250 km/godz. (manual)SportKombi - 250 km/godz. (manual)źródło: Saab
Powrót czarnego turbo
To także, premiera nowoczesnego układu napędowego - Saab XWD. Najnowszy Saab został zaprezentowany 11 września 2007 roku.