Jednocześnie powstał "nowy" Chrysler, który dzięki wyposażeniu w zasoby, nowoczesne technologie oraz sieć światowej dystrybucji będzie w pełni zdolny do skutecznej konkurencji na rynkach światowych. Nowy Chrysler rozpoczyna działalność ze skutkiem natychmiastowym.

Udziałem Fiata w aliansie z Chryslerem są światowego formatu technologie, platformy i zespoły napędowe dla samochodów małych i średnich, co pozwoli skompletować poszerzoną ofertę produktów obejmującą również pojazdy o charakterystyce ekologicznej, coraz intensywniej poszukiwane na rynku międzynarodowym. Chrysler skorzysta także z doświadczeń Fiata a w zakresie odbudowy biznesowej świetności oraz jego światowej sieci dystrybucji, ze szczególnym naciskiem na rynki Ameryki Łacińskiej/Południowej oraz Rosji.

- Jest to dzień bardzo ważny nie tylko dla Chryslera i oddanych pracowników tej firmy, którzy przez zeszły rok żyli w poczuciu ogromnej niepewności, ale także dla światowego przemysłu motoryzacyjnego - powiedział Sergio Marchionne, który z dniem 10 czerwca objął fotel dyrektora wykonawczego (CEO) Chrysler Group LLC. - Było dla nas oczywiste od samego początku, iż alians ten musi być nie tylko konstruktywnym, ale i znaczącym krokiem na drodze rozwiązywania problemów nękających naszą branżę. Możemy teraz z ufnością tworzyć nowy model sukcesu współczesnych firm motoryzacyjnych.

- Będziemy korzystać z tradycji innowacyjności Chryslera w parze z technologiami oraz doświadczeniami Fiata celem dalszej ekspansji produktów Chryslera zarówno w Ameryce Północnej, jak i na rynkach świata. Wszystkie przejęte przez nową firmę, a dotąd zawieszone operacje Chryslera zostaną wkrótce reaktywowane. Już obecnie wznowiliśmy zaawansowane projekty i prace nad konstrukcją przyjaznych środowisku i ekonomicznych pojazdów o uznanej jakości, które zgodnie z naszymi planami - staną się symbolem rozwoju Chryslera - mówił dalej Sergio Marchionne.

- Powody naszego zainteresowania tym aliansem, a więc wizja zaawansowanej technologicznie firmy o wymiarze globalnym, oddana sprawie załoga, coraz wyższa wydajność produkcji i rosnąca w siłę sieć dystrybucji światowej a także nieposkromiona pasja tworzenia pojazdów, które ludzie chcą kupować - stają się tym ważniejsze w obecnej rzeczywistości. Alians ten cieszy się pełnym poparciem administracji prezydenta Obamy i choć nie może być panaceum na wszystkie  dzisiejsze problemy przemysłu samochodowego - stanowi znaczący krok dla Fiata i Chryslera jako przyszłych liderów nowego gatunku producentów motoryzacyjnych o zasięgu globalnym. Wiem doskonale, iż jest to proces trudny dla każdego z nas. Mamy jednak zamiar pokazać amerykańskiemu konsumentowi, że Chrysler może być znów silny i konkurencyjny oferując bogate portfolio pojazdów niezawodnych w eksploatacji, zdolnych zawładnąć wyobraźnią i pozyskać lojalność klienteli - podsumował Sergio Marchionne.

Zgodnie z postanowieniami amerykańskiego sądu upadłościowego w Nowym Jorku oraz odpowiednimi przepisami prawnymi i antymonopolistycznymi, przedsiębiorstwo występujące dotąd pod nazwą Chrysler LLC dokonało z dniem dzisiejszym formalnej sprzedaży wszystkich zasadniczych aktywów (bez pewnych długów i zobowiązań) nowej firmie, która działać będzie jako Chrysler Group LLC.

Chrysler Group z kolei przekazał spółce wchodzącej w skład Fiata 20 procent pojedynczych udziałów nowej firmy. Fiat jest również stroną szeregu umów dotyczących transferu określonych technologii, platform pojazdów oraz zespołów napędowych na rzecz nowego Chryslera. Udziały Fiata będą rosnąć stopniowo do poziomu 35 procent, o ile spełnione zostaną szczególne warunki przewidziane w porozumieniu. Fiat nie może jednak stać się udziałowcem większościowym przed całkowitą spłatą pomocy rządowej, a więc środków pochodzących z pieniędzy podatnika amerykańskiego.

Następny pakiet udziałów pojedynczych Chrysler Group w wysokości 55 procent przekazany został kontrolowanemu przez związek zawodowy UAW funduszowi ochrony zdrowia pracowników VEBA. Rządy USA i Kanady otrzymały odpowiednio 8 oraz 2 procent udziałów. Taka struktura własności udziałów spodziewana jest w rezultacie dalszego ich przejmowania przez Fiata po realizacji kolejnych etapów zawiązanego aliansu strategicznego.

Obok Sergio Marchionne, pełniącego równocześnie obowiązki CEO Fiat S.p.A., nowy Chrysler zarządzany będzie przez dziewięcioosobową Radę Dyrektorów: trzy osoby mianowane przez Fiata, cztery osoby desygnowane przez rząd USA i jedna przez rząd Kanady oraz jedna osoba delegowana przez fundusz ochrony zdrowia UAW. Przewodniczącym Rady Dyrektorów niemal na pewno zostanie C. Robert Kidder, a nazwiska jej członków zostaną podane do wiadomości publicznej w miarę ich zatwierdzania.

Zgodnie ze wcześniejszymi informacjami Chrysler zawarł odpowiednie porozumienia z GMAC (General Motors Acceptance Corporation) Financial Services pod kątem finansowania sprzedaży produktów i usług nowej firmy na obszarze Ameryki Północnej (NAFTA). Tym samym GMAC Financial Services staje się preferowaną instytucją kredytującą dla dealerów Chrysler/Jeep/Dodge i ich klienteli w Ameryce Północnej w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej pojazdów fabrycznie nowych oraz używanych.

"Instruktor bił mnie po rękach" - zobacz więcej historii z kursów na prawo jazdy