Układ chłodzenia

Upałów jeszcze nie mamy, ale to dobry moment, żeby już pomyśleć o układzie chłodzenia. Chyba nie trzeba nikomu przypominać, jak niebezpieczne dla silnika jest przegrzanie. Przede wszystkim sprawdźcie poziom płynu chłodzącego. Jeśli nie wiecie, kiedy był wymieniany, warto zalać układ nowym płynem – to nie są duże koszty. Stary płyn, rozwodniony wodą powoduje korozję układu chłodzenia. Płynów pochodzących od różnych producentów lepiej z sobą nie mieszać – takie „koktajle” mają trudne do przewidzenia właściwości, np. mogą przyspieszać korozję elementów mających kontakt z chłodziwem lub zamarzać w temperaturach nieznacznie poniżej zera.

Zbieżność

Jeśli po zimie widzicie, że kierownica jest lekko przekrzywiona lub auto ściąga w jedną stronę podczas jazdy na wprost, warto sprawdzić zbieżność. Możliwe, że konieczna będzie wymiana wybitych końcówek drążków, ale często wystarczy ponowne ustawienie geometrii. Nie warto zwlekać z regulacją. Jeżdżąc z taką usterką, ryzykujemy szybkie zniszczenie opon.

Wiosenne mycie

To najwyższy moment, żeby porządnie umyć auto i spłukać sól z podwozia. W tym celu najlepiej wybrać się do myjni samoobsługowej. Przyda się lanca z wodą pod wysokim ciśnieniem. Uważajcie jednak na delikatne elementy, jak np. okablowanie sond w układzie wydechowym. Na co dzień, gdy korzysta się z takiej myjni, warto pamiętać, że myjka ciśnieniowa skutecznie spłukuje zarówno brud, jak i wszelkie powłoki ochronne lakieru oraz... emblematy. Zachowajcie, wskazaną w instrukcji myjni, bezpieczną odległość końcówki lancy od lakieru. Można też wybrać się do myjni, które mają podnośniki i oferują czyszczenie podwozia (40-50 zł). To będzie też dobra okazja, żeby przyjrzeć się, jak samochód wygląda od spodu, czy nie wymaga zaprawek lub uzupełnienia ubytków w zabezpieczeniu antykorozyjnym.

Mycie kół

Przed założeniem letnich kół warto je dokładnie umyć, a następnie nawoskować pastą do felg lub środkiem do konserwacji lakieru. Dzięki temu brud i pył z hamulców będzie osadzał się na nich w mniejszym stopniu, a gdy już do tego dojdzie, łatwiej będzie można je doczyścić. Alufelgi należy oczyścić nie tylko z zewnątrz, lecz także od wewnętrznej strony.

Sprzątanie wnętrza

Zimą w bagażniku samochodu ląduje zwykle kilka dodatkowych, niezbędnych w tym okresie rzeczy, takich jak: łańcuchy śnieżne, szczotki do odśnieżania, płyny zimowe czy saperki. Po nadejściu wiosny nie ma powodu, aby wciąż zagracały one bagażnik i niepotrzebnie obciążały samochód. Przy okazji odkurzania warto przebrać zawartość kufra.

Osuszenie wnętrza

Zimą wilgoć dostaje się do wszystkich zakątków kabiny pasażerskiej. W pozbyciu się jej z auta mogą pomóc specjalne skraplacze dostępne np. w marketach budowlanych, ale tańszym i szybszym sposobem są grube warstwy gazet (najlepiej sprawdzi się papier używany do druku gazet codziennych) włożone na 2-3 dni pod dywaniki, do bagażnika i na tylną kanapę. Warto też co pewien czas podczas podróży mocno nagrzać wnętrze, a po dojechaniu na miejsce porządnie przewietrzyć auto otwierając na 2-3 minuty wszystkie drzwi auta.

Klimatyzacja

Zbliża się okres, w którym coraz cześciej będziemy używać klimatyzacji. Dlatego też o układ ten warto zadbać jeszcze przed nastaniem ciepłych dni. Trzeba pamiętać m.in. o okresowej wymianie filtra przeciwpyłkowego. Zaniedbanie tej czynności może skutkować nie tylko nieprzyjemnym zapachem, ale także negatywnym wpływem na nasze zdrowie. Jednak z punktu widzenia klimatyzacji równie ważny jest poziom czynnika w układzie. Pamiętajcie, że zawarty w nim olej smaruje sprężarkę klimatyzacji – jeśli będzie go za mało, może dojść do jej zatarcia. Naprawa to wydatek od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.