"Podobnego roku w historii łódzkiego drogownictwa jeszcze nie było. Do niedawna w naszym regionie kierowcy mieli do swojej dyspozycji ok. 80 km autostrad, a teraz oddaliśmy do użytku ok. 215 km dróg najwyższej kategorii. Możemy więc mówić o tym, że przeskoczyliśmy praktycznie całą epokę" - powiedział rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Zalewski.

Do 2012 r. na terenie woj. łódzkiego funkcjonowały tylko dwa fragmenty autostrad - ok. 20-km odcinek A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego (zbudowany prawie ćwierć wieku temu) i ok. 60-km odcinek A2 od granicy z woj. wielkopolskim do Strykowa.

W połowie roku otwarto drugą część autostrady A2, czyli ok. 50-km odcinek od Strykowa do granicy z woj. mazowieckim. Jego budowa kosztowała ok. 1,83 mld zł.

Prawie 600 mln zł więcej (ok. 2,42 mld zł) pochłonęła realizacja 80 km autostrady A1 od Strykowa do węzła Kowal w woj. kujawsko-pomorskim (ponad 60 km w granicach woj. łódzkiego). Ta trasa została oddana do użytku pod koniec roku.

Blisko 2,2 mld zł kosztowało z kolei przystosowanie starej "ósemki" do standardów drogi ekspresowej.

"To pierwsza droga ekspresowa w Polsce o nawierzchni betonowej, co gwarantuje, że przez najbliższe kilkadziesiąt lat nie powinny się tam zdarzać poważniejsze zabiegi związane z jej kondycją" - wyjaśnił Zalewski.

Na odcinku 80 km od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z woj. mazowieckim na nowej S-8 powstało m.in. 20 węzłów drogowych, które zastąpiły liczne do niedawna skrzyżowania na tej trasie.

Oprócz tych trzech inwestycji, które były współfinansowane ze środków unijnych, w 2012 r. do użytku oddano również obwodnicę Opoczna na DK nr 12 oraz zachodnią obwodnicę Pabianic, będącą częścią S-14.

Kolejnym przełomowym okresem w budowie dróg na terenie woj. łódzkiego ma być rok 2014. Planowane jest wówczas oddanie do użytku kolejnego odcinka autostrady A1 (od Strykowa do Tuszyna) oraz całego budowanego przez łódzki oddział GDDKiA odcina S8 (od węzła Wieluń do połączenia z A-1 na węźle Łódź-Południe).

"Jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, to najpóźniej jesienią 2014 roku będzie gotowa cała S-8. Na początku przyszłego roku powinny się natomiast rozpocząć prace budowlane na odcinku A1 od Strykowa do Tuszyna. Umowa z wykonawcą na ten odcinek jest podpisana w systemie projektuj i buduj" - wyjaśniła dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Renata Zatorska-Sytyk.

Dodała, że łódzki oddział czeka też na decyzję dot. finansowania budowy odcinka A1 od Tuszyna do granicy z woj. śląskim.

"Premier Tusk wskazywał, że A1 od Tuszyna do Pyrzowic to jedna z najważniejszych inwestycji w planach rządowych. Do tej pory mieliśmy środki na projekty techniczne, które są już opracowane. Najpóźniej w styczniu powinniśmy otrzymać stosowne zezwolenia na budowę i będziemy czekać na decyzję o finansowaniu tej inwestycji" - powiedziała Zatorska-Sytyk.