Każdy z dwóch długich i wymagających etapów Rajdu Wysp Kanaryjskich był emocjonującym widowiskiem z Kajetanem Kajetanowiczem i Jarkiem Baranem w rolach głównych. Pierwszego dnia załoga LOTOS Rally Team toczyła pasjonującą walkę o prowadzenie z duetem Ostberg/Floene – znacznie bardziej doświadczonymi zawodnikami, znanymi ze startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W piątek Rajdowi Mistrzowie Europy nieustannie naciskali Norwegów – z sześciu rozegranych oesów aż cztery wygrali Kajto z Jarkiem. W klasyfikacji dnia Kajetanowicz sukcesywnie zbliżał się do Ostberga, wywierając w ten sposób presję na wiceliderze punktacji WRC. Do ostatniego kilometra etapu Polak utrzymał nie tylko niesamowite tempo, ale także koncentrację, dzięki czemu to załoga LOTOS Rally Team kończyła dzień jako liderzy rajdu. Ostberg i Floene, ścigani przez Kajetana i Jarka, wypadli z trasy na OS7 i na tym zakończyli swoją jazdę w Rajdzie Wysp Kanaryjskich.
Drugi dzień batalii o wygraną w inauguracyjnej rundzie sezonu 2016 Rajdowych Mistrzostw Europy Kajetanowicz i Baran rozpoczęli od powiększenia swojej przewagi nad rywalami do niemal pół minuty. Polacy triumfowali na wyjątkowo wymagającym, 22,8-kilometrowym odcinku Ingenio, na którym zawodnicy pokonywali rekordową, większą niż w kultowym Rajdzie Monte Carlo, różnicę wzniesień – aż 1152 m. Na kolejnych dwóch próbach, Kajetanowicza i Barana czekał prawdziwy sprawdzian woli walki i determinacji. Opony w Fordzie Fiesta R5 polskiej załogi bardzo mocno się zużyły na krętych i szorstkich jak papier ścierny drogach Gran Canarii. Polacy robili wszystko, co w ich mocy, ale nie byli w stanie obronić pozycji liderów mimo sporej przewagi jaką wywalczyli na poprzednich oesach. Na finałowej pętli zawodów załoga LOTOS Rally Team podjęła próbę walki o zwycięstwo i zbliżyła się do prowadzącego w rajdzie duetu Łukjaniuk/Arnautow. Nie wystarczyło to jednak, by odrobić cenne sekundy stracone podczas pierwszej pętli.
W debiucie w Rajdzie Wysp Kanaryjskich Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran jechali wyjątkowo równo i skutecznie. Polacy 10 z 12 oesów ukończyli w pierwszej trójce, w tym aż 6 wygrali. Tym samym liczba odcinków, które Kajetanowicz wygrał w historii swoich startów w rajdach zaliczanych do Mistrzostw Europy wzrosła do 80, a suma tych ukończonych na podium – do 193. W klasyfikacji generalnej 1. Rundy FIA ERC 2016 Kajto z Jarkiem zajęli drugie miejsce i wywalczyli 29 punktów – 7 za zwycięstwo w pierwszym dniu zawodów, 4 za 4. miejsce na drugim etapie i 18 za drugie miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów. Rajd na Gran Canarii był już siódmą z rzędu rundą FIA ERC, którą załoga LOTOS Rally Team kończy na podium.
Kajetan Kajetanowicz: - Wyspy Kanaryjskie kojarzą się z wakacjami, ale nam będą przypominać ciężką i efektywną pracę nagrodzoną wygranymi odcinkami, wygranym etapem, mnóstwem punktów i niesamowitych emocji. Prowadziliśmy, a na drugie miejsce przesunęły nas problemy z mocno zużywającymi się oponami. Cały LOTOS Rally Team wykonał kawał świetnej roboty. Nasz samochód był bardzo dobry. To był da nas świetny rajd. Wyjedziemy z Gran Canarii z uśmiechem na twarzy i głowami pełnymi motywacji do walki w Rajdowych Mistrzostwach Europy.
Jarek Baran: - Fantastyczna wyspa, fantastyczny rajd z ogromnymi tradycjami i polskimi akcentami. W tym roku na Gran Canarii mieliśmy mini mistrzostwa Polski i to w wielu klasyfikacjach. W zasadzie miał być polski hat-trick w tym rajdzie, bo nasi rodacy popisali się w ERC2 i ERC3, za co należą im się ogromne gratulacje. Niemniej jednak nasze drugie miejsce w klasyfikacji generalnej też jest fenomenalne. Oprócz wielu polskich załóg, wśród fantastycznych hiszpańskich fanów, widzieliśmy tu sporo polskich kibiców. Pół żartem, pół serio mogę powiedzieć, że ukończyliśmy właśnie rajd, który chyba powinien być wpisany do kalendarza Mistrzostw Polski.
W pierwszej dziesiątce znalazły się aż cztery polskie załogi.
Rally Islas Canarias 2016 - wyniki
Poz. | Kierowca / Pilot Samochód | Poz. | Czas OS Kary | Łączny czas | Strata do lidera Strata do poprz. |
1 | Lukyanuk Alexey / Arnautov Alexey Ford Fiesta R5 | RC2 1 | 02:13:52.4 | 02:13:52.4 | 00:00:00.0 00:00:00.0 |
2 | Kajetanowicz K. / Baran Jarosław Ford Fiesta R5 | RC2 2 | 02:14:25.1 | 02:14:25.1 | 00:00:32.7 00:00:32.7 |
3 | Monzón Luis / Deniz J. Citroën DS3 R5 | RC2 3 | 02:15:43.8 | 02:15:43.8 | 00:01:51.4 00:01:18.7 |
4 | Pérez Jonathan / Lopez Alejandro Ford Fiesta R5 | RC2 4 | 02:16:50.9 | 02:16:50.9 | 00:02:58.5 00:01:07.1 |
5 | Consani Robert / Vilmot Maxime Peugeot 208 T16 | RC2 5 | 02:17:42.0 00:01:20.0 | 02:19:02.0 | 00:05:09.6 00:02:11.1 |
6 | Chuchała W. / Dymurski Daniel Subaru Impreza STI | RC2 6 | 02:19:49.7 | 02:19:49.7 | 00:05:57.3 00:00:47.7 |
7 | Kołtun J. / Pleskot I. Ford Fiesta R5 | RC2 7 | 02:20:09.4 | 02:20:09.4 | 00:06:17.0 00:00:19.7 |
8 | Puskádi János / Godor Barna Škoda Fabia R5 | RC2 8 | 02:21:52.4 | 02:21:52.4 | 00:08:00.0 00:01:43.0 |
9 | Pernía S. / García J. Renault Clio R3T | RC3 1 | 02:22:08.6 00:00:10.0 | 02:22:18.6 | 00:08:26.2 00:00:26.2 |
10 | Kasperczyk T. / Syty Damian Ford Fiesta R5 | RC2 9 | 02:22:29.4 | 02:22:29.4 | 00:08:37.0 00:00:10.8 |
11 | Cima Francisco / Sosa Daniel Renault Clio R3T | RC3 2 | 02:22:30.1 | 02:22:30.1 | 00:08:37.7 00:00:00.7 |
12 | Ranga Péter / Bán Viktor Mitsubishi Lancer Evo IX | RC2 10 | 02:23:27.5 | 02:23:27.5 | 00:09:35.1 00:00:57.4 |
13 | Scattolon G. / Zanini Paolo Mitsubishi Lancer Evo X | RC2 11 | 02:23:32.2 | 02:23:32.2 | 00:09:39.8 00:00:04.7 |
14 | Marrero Angel / Marrero Victor Honda Civic Type R3 | RC3 3 | 02:23:32.6 | 02:23:32.6 | 00:09:40.2 00:00:00.4 |
15 | Habaj Łukasz / Woś Piotr Peugeot 208 R2 | RC4 1 | 02:23:36.3 | 02:23:36.3 | 00:09:43.9 00:00:03.7 |
16 | Ares Iván / González Mario Ford Fiesta R5 | RC2 12 | 02:24:11.0 | 02:24:11.0 | 00:10:18.6 00:00:34.7 |
17 | Falcón Julián / Pereira Israel Honda Civic Type R3 | RC3 4 | 02:24:14.2 | 02:24:14.2 | 00:10:21.8 00:00:03.2 |
18 | Mora J. / Pérez Adrián Ford Fiesta R2 | RC4 2 | 02:24:47.2 | 02:24:47.2 | 00:10:54.8 00:00:33.0 |
19 | Alonso J. / Monasterolo J. Mitsubishi Lancer Evo IX | RC2 13 | 02:24:55.3 | 02:24:55.3 | 00:11:02.9 00:00:08.1 |
20 | Delgado Victor / Correa Laura Peugeot 208 R2 | RC4 3 | 02:25:22.7 | 02:25:22.7 | 00:11:30.3 00:00:27.4 |
21 | Vallín Esteban / Odriozola Borja Opel Adam R2 | RC4 4 | 02:25:33.3 | 02:25:33.3 | 00:11:40.9 00:00:10.6 |
22 | Érdi Tibor jr. / Patkö Gergély Mitsubishi Lancer Evo X | RC2 14 | 02:25:54.3 | 02:25:54.3 | 00:12:01.9 00:00:21.0 |
23 | Padilla Carlos / Blondeel Frank Mitsubishi Lancer Evo IX | RC2 15 | 02:26:11.4 | 02:26:11.4 | 00:12:19.0 00:00:17.1 |
24 | Bessenyey Z. / Berendi Dávid Renault Clio R3T | RC3 5 | 02:26:13.1 | 02:26:13.1 | 00:12:20.7 00:00:01.7 |
25 | Bostanci Murat / Vatansever Onur Ford Fiesta R2T | RC4 5 | 02:26:17.4 | 02:26:17.4 | 00:12:25.0 00:00:04.3 |
26 | Paniceres Angel / Alvarez Javier Opel Adam R2 | RC4 6 | 02:26:33.8 | 02:26:33.8 | 00:12:41.4 00:00:16.4 |
27 | Gryc Tomasz / Kuśnierz M. Peugeot 208 R2 | RC4 7 | 02:26:40.9 | 02:26:40.9 | 00:12:48.5 00:00:07.1 |
28 | Climent Nelson / Climent Ayose Peugeot 208 R2 | RC4 8 | 02:26:45.2 | 02:26:45.2 | 00:12:52.8 00:00:04.3 |
29 | Santana Néstor / Rivero David Peugeot 208 R2 | RC4 9 | 02:26:52.4 | 02:26:52.4 | 00:13:00.0 00:00:07.2 |
30 | Humar Aleks / Rus Florjan Peugeot 208 R2 | RC4 10 | 02:27:09.2 | 02:27:09.2 | 00:13:16.8 00:00:16.8 |
31 | Parés Mariano / Rosell Enric Mitsubishi Lancer Evo X | RC2 16 | 02:27:28.1 | 02:27:28.1 | 00:13:35.7 00:00:18.9 |
32 | Blach Roberto / Murado J. Peugeot 208 R2 | RC4 11 | 02:28:04.0 | 02:28:04.0 | 00:14:11.6 00:00:35.9 |
33 | Tlusťák A. / Kučera L. Škoda Fabia R5 | RC2 17 | 02:28:28.9 | 02:28:28.9 | 00:14:36.5 00:00:24.9 |
34 | Falcón Emma / Peñate Rogelio Citroën DS3 R3T | RC3 6 | 02:28:47.3 | 02:28:47.3 | 00:14:54.9 00:00:18.4 |
35 | Méndez Iván / García Mahy Citroën C2 R2 Max | RC4 12 | 02:29:28.9 | 02:29:28.9 | 00:15:36.5 00:00:41.6 |
36 | Antunes Gil / Correia Diogo Renault Clio R3T | RC3 7 | 02:29:43.0 | 02:29:43.0 | 00:15:50.6 00:00:14.1 |
37 | Várkonyi S. / Csányi Botond Peugeot 208 R2 | RC4 13 | 02:31:34.1 | 02:31:34.1 | 00:17:41.7 00:01:51.1 |
38 | Correia João / Barreto Ricardo Renault Clio R3T | RC3 8 | 02:33:34.2 | 02:33:34.2 | 00:19:41.8 00:02:00.1 |
39 | Della Casa F. / Pozzi Domenico Citroën DS3 R5 | RC2 18 | 02:37:40.0 | 02:37:40.0 | 00:23:47.6 00:04:05.8 |
40 | Gil Óscar / Chamorro Carlos Citroën C2 R2 Max | RC4 14 | 02:39:37.3 00:02:50.0 | 02:42:27.3 | 00:28:34.9 00:04:47.3 |
41 | Suárez Pablo / Brito Beatriz Peugeot 208 R2 | RC4 15 | 02:44:06.7 00:00:10.0 | 02:44:16.7 | 00:30:24.3 00:01:49.4 |
42 | Botka Dávid / Szeles Péter Citroën DS3 R5 | RC2 19 | 02:40:41.1 00:03:50.0 | 02:44:31.1 | 00:30:38.7 00:00:14.4 |
43 | Méndez J. / De La Torre J. Suzuki Swift Sport | RC5 1 | 02:45:48.5 | 02:45:48.5 | 00:31:56.1 00:01:17.4 |
44 | Pieniążek Ł. / Mazur P. Opel Adam R2 | RC4 16 | 02:46:05.2 | 02:46:05.2 | 00:32:12.8 00:00:16.7 |
45 | Santiago G. / Del Buono Paola Citroën Saxo VTS | RC4 17 | 02:55:44.7 | 02:55:44.7 | 00:41:52.3 00:09:39.5 |
46 | Zawada Aleks / Dachowski G. Opel Adam R2 | RC4 18 | 03:05:39.2 | 03:05:39.2 | 00:51:46.8 00:09:54.5 |