REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Statystyki sprzedaży stanęły na głowie. Golf wypadł z Top 10!

Statystyki sprzedaży stanęły na głowie. Golf wypadł z Top 10!

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Patrząc na październikowy ranking sprzedaży aut w Europie, można się mocno zdziwić. Po pierwsze na czele są auta... francuskie, po drugie z topowej dziesiątki wypadł wieloletni hit sprzedaży – Volkswagen Golf. Takie zamieszanie powstało jednak nie przez zmianę gustów, ale brak półprzewodników.

Nowy Peugeot 2008 – wersja spalinowa
Zobacz galerię (10)
Piotr Karczmarczyk / Auto Świat
Nowy Peugeot 2008 – wersja spalinowa

Wielokrotnie pisaliśmy już o problemach w branży motoryzacyjnej wywołanej brakiem półprzewodników. Teraz braki w dostawach części powywracały do góry nogami statystyki sprzedaży aut w Europie. Na pierwszych miejscach pojawiły się nie tylko auta, które dobrze przyjęły się na rynku europejskim, ale przede wszystkim te, które są dostępne w salonach lub okres oczekiwania na nie jest najkrótszy.

Przeczytaj też:

Ranking sprzedaży – brylują Francuzi na czele z Peugeotem

W tych niecodziennych okolicznościach najlepiej poradziły sobie koncerny francuskie, które zgarnęły większość miejsc w Top 10. Jednak baczniej się przyglądając poszczególnym wynikom, widać już jak wiele mimo awans na wyższe pozycje, tak naprawdę także zaliczyły spadki sprzedaży w ujęciu rok do roku. Jednym z wyjątków jest tu lider październikowej sprzedaży – Peugeot 2008. W październiku sprzedano 18 109 sztuk małych crossoverów, czyli o nieco ponad 800 sztuk więcej niż w analogicznym miesiącu w 2020 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z kolei drugie w zestawieniu Renault Clio, które w październiku znalazło ponad 14 000 chętnych, zanotowało już potężny spadek sprzedaży względem tego samego miesiąca roku 2020 (-34 proc.).

Trzecie miejsce należy co prawda do rumuńskiej Dacii Sandero, ale jak dobrze wiemy, marka od dawna jest w rękach Renault i to jemu zawdzięcza wskrzeszenie. W październiku sprzedano dokładnie 14 034 sztuk tego modelu. Tuż za podium znalazł się kolejny Peugeot – tym razem nieco mniejszy 208, a pierwszą piątkę zamyka Ford Focus.

Jednak największym zaskoczeniem jest brak w pierwszej dziesiątce wieloletniego hitu europejskich rynków, czyli Volkswagena Golfa. Że jest to absencja chwilowa, to raczej pewne, jednak pozostaje pytanie jak długa, bo jak na razie są spore problemy z dostępnością nowych aut w Volkswagenie i nikt nie potrafi powiedzieć, kiedy wróci do normy.

Top 10 sprzedaży nowych aut w Europie (październik 2021):

MiejsceModel
1Peugeot 2008
2Renault Clio
3Dacia Sandero
4Peugeot 208
5Ford Focus
6Fiat 500
7Fiat Panda
8Opel Corsa
9Volkswagen T-Rock
10Renault Capture
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk