• Renault Arkana to coupe segmentu SUV klasy C, który na całym świecie przeżywa dynamiczny rozwój
  • Model jest prekursorem nowej wizji SUV-a, bardziej dynamicznego i wzbudzającego silniejsze emocje
  • Auto ma pojemny bagażnik (513 litrów w wersji spalinowej i 480 litrów w E-Tech Full Hybrid)
  • Pod maską silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne, połączone niezwykłą skrzynią, która bez inżynierskiego geniuszu nie miałaby prawa działać
  • Pełna hybryda E-Tech Full Hybrid nawet 80 procent dystansu podczas jazdy miejskiej przejeżdża, używając wyłącznie silnika elektrycznego
  • Nowoczesna technologia pełnej hybrydy to niskie zużycie paliwa i minimalna uciążliwość dla środowiska naturalnego

Wyobraź sobie na moment teoretycznie przeciwstawne kryteria zakupu samochodu. Szukasz SUV-a, bo lubisz podwyższoną pozycję za kierownicą, doskonałą widoczność ponad dachami niższych samochodów, wygodę i 20-centymetrowy prześwit podwozia, który pozwala bez obaw zjechać z asfaltowej drogi.

Ale jednocześnie marzy Ci się taki samochód, który te cechy pogodzi z naturalnym wdziękiem, wręcz seksapilem, dynamiczną linią nadwozia w stylu coupe. Samochód, który potrafi pogodzić te wszystkie kryteria, od niedawna istnieje. Nazywa się Renault Arkana, a pod maską może mieć absolutnie niezwykły od strony technicznej napęd hybrydowy.

I nie ma co ukrywać, że to właśnie fanom nowatorstwa SUV coupe od Renault sprawi najwięcej radości. Dlatego teraz opowiemy chociaż trochę o jego wyjątkowej technologii hybrydowej, a potem przejdziemy do bardziej zwyczajnych, praktycznych cech tego samochodu, których też mu nie brakuje.

Postaramy się wszystko wyjaśnić tak prosto, jak to tylko możliwe, ale nie ukrywamy, że będzie to wyzwanie. Bo o ile typowy samochód spalinowy ma jeden silnik, o tyle Renault Arkana E-Tech Full Hybrid ma ich... Trzy!

Renault Arkana 2022 Foto: Renault
Renault Arkana 2022

Wszystko zostało gruntownie przemyślane i każdy z nich pełni konkretną funkcję. Silnik spalinowy ma pojemność 1,6 litra, osiem wtryskiwaczy dla jak najlepszego rozpylenia paliwa i dostarcza 94 koni mechanicznych. Jego moc przenoszona jest na koła poprzez czterobiegową skrzynię. Główny silnik elektryczny ma 49 koni mechanicznych i własną skrzynię o dwóch biegach, aby zwiększyć dynamikę podczas ruszania z miejsca.

A trzeci silnik? Do czego służy?

I tutaj zaczyna się prawdziwa magia. Otóż skrzynia biegów pełnej hybrydy Renault E-Tech nie ma synchronizatorów i gdyby biegi były przełączane w tradycyjny sposób, zgrzytałyby przy każdej zmianie. Ale przecież napęd Arkany pracuje harmonijnie i dynamicznie bez żadnych niespodziewanych odgłosów, jak więc jest to możliwe? Otóż techniczny cud dzieje się właśnie za sprawą trzeciego silnika — elektrycznego o mocy 20 KM.

Kiedy skrzynia zmienia bieg, ten silnik elektryczny rozpędza lub spowalnia silnik spalinowy, dopasowując jego obroty tak, aby można było płynnie załączyć bieg. I chociaż może nie zabrzmiało to zbyt efektownie, to z inżynierskiego punktu widzenia mamy do czynienia z absolutnie niezwykłym rozwiązaniem, pokazującym nie tylko odwagę, lecz także kompetencje techniczne francuskiej marki.

Zapytajmy zatem: co to daje kierowcy?

Renault Arkana 2022 Foto: Renault
Renault Arkana 2022

Bardzo dużo. Po pierwsze, w czasie jazdy miejskiej, gdzie pełna hybryda jest najbardziej efektywna, Renault Arkana E-Tech Full Hybrid przejeżdża nawet 80 procent dystansu, używając jedynie silnika elektrycznego. Na postoju silnik spalinowy nie pracuje. Podczas manewrowania i płynnej jazdy z rury wydechowej hybrydowej Arkany również nie wydostają się żadne spaliny.

Po drugie, kierowca nie musi zmieniać biegów, wszystko dzieje się automatycznie. Po trzecie, spalanie jest bardzo niskie i wynosi od 4,9 do 5,2 l/100 km przy znakomitej dynamice: 100 km/h pojawia się na zegarach Arkany już po 10,8 sekundy, a prędkość maksymalna sięga konkurencyjnych jak na pełną hybrydę 172 km/h.

Jeżeli ktoś potrzebuje jeszcze większej liczby argumentów na korzyść pełnej hybrydy Renault, to dodamy, że Arkana E-Tech Full Hybrid potrafi jechać na samym silniku spalinowym, na samym silniku elektrycznym, jak również na kombinacji obu napędów. Może być nawet tak, że silnik spalinowy napędza mniejszy silnik elektryczny, który pracuje wtedy jak generator, dostarczający prąd do głównego silnika elektrycznego. To naprawdę niesamowita inżynieria, ale nowatorstwo Arkany nie kończy się na technice.

Renault Arkana 2022 Foto: Renault
Renault Arkana 2022

Auto ma wyjątkowe jak na SUV-a proporcje. Mimo wykorzystania najnowszej platformy podwoziowej koncernu, wykorzystywanej między innymi w modelu Captur, długość Arkany wynosi aż 457 centymetrów. Rozstaw osi jest ogromny — to aż 272 centymetry, co pozwoliło uzyskać nie tylko dynamiczną sylwetkę z krótkimi zwisami karoserii, lecz także racjonalnie rozplanować wnętrze i miejsce na bagażnik, który w pełnej hybrydzie pomieści 480 litrów — to zaledwie o 33 litry mniej, niż w odmianie czysto spalinowej. Duży rozstaw osi pozwolił także na zaprojektowanie dużych, długich drzwi, ułatwiających zajmowanie miejsc w samochodzie.

Wysoko posadowione miejsca przednie i tylne mają mnóstwo zalet. Przede wszystkim nie trzeba "nurkować", wsiadając do kabiny, szczególnie z przodu. Do tego wysoka pozycja siedząca, licząc od podłogi auta, sprzyja zdrowemu traktowaniu kręgosłupa, szczególnie w jego pozycji lędźwiowej — kiedy nogi kierowcy są niżej opuszczone względem siedziska, ma on mniejszą tendencję do garbienia się.

Odczujecie to szczególnie na długiej trasie, a Arkana jest wszechstronną hybrydą i bez obawy można planować także dalsze podróże. Również dlatego, że E-Tech Full Hybrid to "samoładująca" się hybryda, wymagająca wyłącznie tankowania na stacjach paliw, bez podłączania auta do gniazdka z prądem. A wracając do podwyższonej pozycji foteli, to docenią ją także rodzice, sadzający dzieci na fotelikach z tyłu.

Rodzice zazwyczaj bardzo dbają o bezpieczeństwo swoich dzieci, a Arkana E-Tech Full Hybrid dba o bezpieczeństwo wszystkich swoich pasażerów, niezależnie od ich wieku. W bardzo wymagającym teście Euro NCAP, w którym niedawno zaostrzono kryteria oceny, Arkana zdobyła pięć gwiazdek, czyli maksymalną ocenę.

Dla znawców marki to żadna nowość — bo to właśnie Renault wiele lat temu postawiło na bezpieczeństwo i zaczęło dostawać pierwsze oceny pięciogwiazdkowe w tym rygorystycznym teście zderzeniowym, którego współczesne kryteria wykraczają daleko poza samo bezpieczeństwo zderzeniowe. Ocenia się tam na przykład systemy asystujące i dlatego teraz je opiszemy.

Renault Arkana 2022 Foto: Renault
Renault Arkana 2022

Easy Pilot — asystent jazdy w korku i na autostradzie

Ten system jest połączeniem adaptacyjnego tempomatu z funkcją podążania w korku za pojazdem poprzedzającym z asystentem utrzymania samochodu na środku pasa ruchu. To drugie rozwiązanie jest szczególnie przydatne podczas jazdy na długich trasach, bowiem w znaczący sposób zmniejsza zmęczenie kierowcy. Podczas płynnej jazdy asystent utrzymania na środku pasa ruchu działa niemal niewyczuwalnie, a efektem jest wrażenie wzrostu stabilności prowadzenia auta i pewniejszego utrzymywania kierunku jazdy na wprost, także przy silnym bocznym wietrze. Przydatność adaptacyjnego tempomatu z funkcją Stop&Go jest oczywista: podążanie za autem w korku potrafi zamienić nudne czekanie w ciekawą przygodę z nowymi technologiami.

Aktywny system nagłego hamowania

Aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania rowerzystów i pieszych zwiększa do maksimum bezpieczeństwo, ostrzegając kierowcę o niebezpiecznych sytuacjach i włączając hamowanie w razie braku reakcji z jego strony. Działa zarówno w dzień, jak i w nocy.

Renault Arkana 2022 Foto: Renault
Renault Arkana 2022

System monitorowania martwego pola

Kontrola tzw. "martwego pola" lusterek wstecznych jest niezastępowalny w wielu sytuacjach. Myślisz pewnie, jak wielu kierowców, że przecież wystarczy obejrzeć się przez ramię i już widzisz, czy poza polem widzenia lusterek znajduje się jakiś pojazd. Tymczasem system Renault działa znacznie szerzej. Potrafi wykryć auto zbliżające się z tyłu z dużą prędkością, którą trudno ocenić, patrząc w lusterka.

Rozpoznawanie znaków drogowych

Nazwa tego asystenta sama się tłumaczy — kiedy przednia kamera Arkany odczyta znak drogowy ograniczenia prędkości, w kokpicie pojawi się odpowiednia ikona, a także sugestia zmniejszenia prędkości jazdy, kiedy wymagają tego przepisy ruchu drogowego.

Renault Arkana 2022 Foto: Renault
Renault Arkana 2022

Kamera z widokiem 360 stopni

To bardzo lubiane przez kierowców — bo wysoce praktyczne — rozwiązanie, jeszcze do niedawna zarezerwowane dla drogich samochodów wyższej klasy. Panoramiczny widok znad samochodu, pokazywany na centralnym dotykowym ekranie multimedialnym Arkany, to najlepsza z możliwych wizualizacji auta podczas parkowania.

Easy Park Assist

Wspomaganie parkowania równoległego, skośnego i prostopadłego ułatwia wykonywanie wszelkich manewrów przy wjeżdżaniu i wyjeżdżaniu z miejsc postojowych. Za sterowanie obrotami kierownicy odpowiadają czujniki i elektronika samochodu.

I jak, jesteś gotowa lub gotowy na rozpoczęcie przygody z innowacją w formie SUV-a coupe od Renault? To wspomnimy jeszcze o atrakcyjnej, 4-letniej gwarancji z pakietem przeglądów, która podwyższa wartość rezydualną samochodu i czyni go dobrą inwestycją. Już od 1099 zł* miesięcznie z gwarancją stałej raty.

Sprawdź więcej informacji o modelu

Czytaj więcej o RENAULT ARKANA

*RRSO 9,97%.