- Renault zaprezentowało hybrydowego SUV-a coupé Arkana E-Tech
- To model z nowym typem nadwozia w gamie tego producenta
- Wymiarami Arkana sytuuje się między Koleosem a Kadjarem
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Nieco wcześniej Renault pokazało Arkanę z tzw. mikrohybrydą – TCe 140, gdzie rozrusznik-alternator wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania i przyspieszania. Na wrzesień zapowiadana jest też podobna wersja, ale z silnikiem o mocy 160 KM. Jednak już wstępne zamówienia składane na Arkanę w Europie Zachodniej wskazują, że klienci preferują prawdziwy napęd hybrydowy – połowa z 20 tys. zamówień dotyczy właśnie modelu E-Tech 145.
Arkana to model z nowym typem nadwozia w gamie Renault – SUV coupé. Coupe jest nieco umowne – auto ma czworo bocznych drzwi i dużą klapę bagażnika, ale z profilu przypomina model typu coupé.
Wymiarami Arkana sytuuje się między Koleosem a Kadjarem – auto ma 4568 mm długości, 1820 mm szerokości, 1571 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2720 mm, a prześwit 20 cm. Średnica zawracania wynosi 11,2 m, co ułatwia manewrowanie.
Renault Arkana E-Tech 145 – hybryda ładowana w czasie jazdy i hamowania
Przeczytaj też:
Arkana E-Tech 145 jest hybrydą ładowaną w czasie jazdy (akumulatora nie można naładować na postoju z gniazda 230 V). Doładowywanie akumulatora litowo-jonowego 230 V o poj. 1,2 kWh następuje po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia oraz – w większym stopniu – podczas hamowania. Kierowca może ten proces obserwować na tablicy wskaźników. Specjaliści z Renault zapewniają, że dzięki systemowi odzyskiwania energii zaadoptowanego z F1, podczas jazd w mieście Arkana 80 proc. trasy może pokonać w trybie elektrycznym. W tym trybie następuje też każdorazowe uruchomienie auta i rozpoczęcie jazdy.
W czasie jazdy silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową w momentach dużego zapotrzebowania na energię, np. podczas przyspieszania. W czasie jazd testowych sprawdziliśmy, jak działa hybryda w Arkanie i jak wpływa na osiągi auta – silnik elektryczny ma wysoki moment obrotowy 205 Nm, więc wciśnięcie pedału gazu do oporu powoduje odczuwalne przyspieszenie. Auto do „setki" przyspiesza w 10,8 s, a jego prędkość maks. to 172 km/h.
Pozytywnym zaskoczeniem było też zużycie benzyny – dane fabryczne w cyklu mieszanym określają je na 4,9-5,2 l/100 km. Podczas testu na drogach lokalnych, gdzie prędkość nie przekraczała 90 km/h spalanie wyniosło 5,1 l/100 km, a na drogach ekspresowych (maksymalna prędkość 120 km/h) – wzrastało do 6,2 l/100 km.
Na plus należy zaliczyć też dobre wyciszenie Arkany – odgłosy kół i szum wiatru z trudem przenikają do kabiny, nie przeszkadzają w rozmowie lub słuchaniu radia.
Kolejny plus to wyposażenie standardowe i opcjonalnie Arkany E-Tech 145. Podobnie jak wersje z mikrohybrydą auto oferowane jest w 3 rodzajach wyposażenia: Zen, Intens i R.S. Line. Ambicją Renault jest, aby Arkana konkurowała z autami z segmentu premium, stąd bogate wyposażenie już od wersji podstawowej Zen. Znajdziemy tu m.in. 6 poduszek powietrznych, systemy elektroniczne wspomagające kierowcę, w tym wspomaganie ruszania pod górę, układ rozpoznający znaki drogowe, system utrzymania pasa ruchu, wspomaganie nagłego hamowania, utrzymanie bezpiecznej odległości, wspomaganie parkowania przodem i tyłem, kamera cofania, klimatyzacja automatyczna, system multimedialny Easy Link.
Cena Arkany E-Tech 145 w podstawowej wersji Zen wynosi 119 900 zł. Wersja Intens kosztuje 130 900 zł, a R.S. Line – 142 900 zł.