8,5 mln samochodów sprzedanych na całym świecie od momentu wprowadzenia tego modelu w 1995 roku, najlepiej świadczy o sukcesie handlowym modelu Renault Megane.
Produkowane na trzech kontynentach (w Europie, Ameryce Południowej i Azji), w dziewięciu zakładach produkcyjnych i sprzedawane w ponad siedemdziesięciu pięciu krajach poza Europą Zachodnią, siedem wersji nadwoziowych samochody z rodziny Megane zdobyły szereg znaczących wyróżnień, między innymi:Samochód roku 1998 w Europie (Renault Scenic I), Samochód roku 2003 w Europie (Renault Megane II).
Renault Megane II w wersji hatchback był pierwszym samochodem, który zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, w segmencie kompaktowych samochodów, w 2003 roku. W 2004 i 2005 roku, Megane okazał się najlepiej sprzedającym się modelem w Europie Zachodniej (z uwzględnieniem wszystkich wersji nadwoziowych).
Obecnie w segmencieklasy niższej średniej występuje bardzo liczna konkurencja. Europejskim klientom oferuje się ponad 100 modeli, produkowanych przez wielkich światowych producentów. Mimo to - jak się wydaje - nowy Megene przystępuje do rywalizacji o klienta z bardzo dobrej pozycji...
Sześć wersji w dwa lata
Koszty prac projektowych i wdrożenia do produkcji nowego Renault Megane wyniosły 1,8 mld euro. Obejmują one wydatki przeznaczone na zaprojektowanie sześciu nowych nadwozi i uruchomienie ich produkcji w fabrykach w Palencji (Hiszpania) i Douai (Francja).
W Megane wykorzystano również niektóre spośród technologii zastosowanych w nowej Lagunie. Model został także objęty planem Doskonałej Jakości Renault. W dużym stopniu skorzystano z zasady carry-over (wykorzystania rozwiązań technicznych z innych modeli), dzięki temu możliwe było bardzo istotne obniżenie kosztów prac projektowych i wdrożenia do produkcji. Były one 30 procent niższe w porównaniu do poprzedniej generacji pojazdów.
Narodziny kolejnej generacji modelu wymagały istotnych inwestycji w zakładach produkcyjnych, obecnie znacznie zmodernizowanych, w szczególności dzięki uruchomieniu nowych wydziałów montażu nadwozi.
W nowym Renault wykorzystano płytę podłogową z Megane II, co jest to szczególnie korzystne z punktu widzenia obniżania wielkości nakładów na narzędzia produkcyjne.
W celu zagwarantowania optymalnego stopnia obłożenia produkcją obydwu europejskich fabryk w Palencji i Douai, Grupa Renault równomiernie rozdzieliła produkcję sześciu nowych wersji nadwoziowych modelu na oba zakłady.
Wersja hatchback będzie produkowana w fabryce w Hiszpanii. Całkowite odnowienie oferty Renault w tym segmencie w Europie Zachodniej nastąpi w okresie niespełna dwóch najbliższych lat.
Wygląd zewnętrzny
Renault Megene trzeciej generacji jest pierwszym samochodem koncernu, zaprojektowanym od podstaw w technologii cyfrowej.
Na wstępie uwaga: wersja pięciodrzwiowa (hatchback) oraz trzydrzwiowa (coupe) to zupełnie inne samochody!. Oczywiście styliści znakomicie wkomponowali wspólne cechy obu wersji - poczynając od rozstawu przednich świateł przeciwmgielnych, poprzezuformowanie maski, dalej: charakterystyczne wgłębienia na boku, na płaszczyznach tyłu skończywszy - ale pojazdy w szczegółach różnią się dość znacznie.
- Nowe Megane to efekt poszukiwania atrakcyjnej stylistyki, która podbiłaby serca użytkowników, wyrażającej zarazem dynamikę, sportowy styl, ale także moc, jakość i solidność - mówi Fabio Filippini, dyrektor gamy, odpowiedzialny za design w Renault.
Auto jest zbliżone wyglądem do showcaru Megane Coupe Concept, zaprezentowanego w Genewie wiosną 2008 roku.
Dyrekcja Designu Renault już na wczesnym etapie projektu współpracowała z konstruktorami nad opracowaniem kanonu stylistycznego, sprzyjającego wyeksponowaniu sportowego charakteru auta.
W wyniku tych prac powstało rodzinne auto o długości 4,30 m i dynamicznej sylwetce, z bardzo krótkim przednim i tylnym zwisem, o rozstawie osi 2,64 m, z opadającym dachem i szeroko rozstawionymi kołami.
Dynamiczna stylistyka wyrażona jest poprzez przetłoczenie na masce biegnące w stronę logo, a następnie kierujące się łukiem w stronę słupków. Smukły kształt reflektorów znajduje przedłużenie w płynnej linii, która łączy je z wlotami powietrza.
Osobowość auta jest widoczna również w stylistyce tyłu. Sylwetka auta cechuje się elegancką bryłą. Masywne boki i krzywizny składają się na atrakcyjny design, łączący zmysłowość, elegancję i dynamizm.
Patrząc z profilu, mocno zarysowane przednie nadkola znajdują przedłużenie w biegnącej do tyłu linii, która eksponuje kształt tylnych nadkoli.
Szeroki rozstaw kół (1,55 m) sprawia, że samochód jest niezwykle stabilny i wprost przywiera do drogi. Wrażenie to wzmacnia dodatkowo stylistyka tyłu i pochyła tylna szyba. Proporcje Nowego Renault Megane, zarys boków i szeroka płaszczyzna drzwi dają poczucie bezpieczeństwa.
Połączenie płynnych linii i pełnych brył pozwala również wykorzystać grę światła na powłoce lakieru. Dużą uwagę poświęcono również zmniejszeniu szczelin na połączeniach elementów nadwozia (np. słupki, klapka wlewu paliwa).
W przedni i tylny zderzak dyskretnie wbudowano czujniki systemu wspomagania parkowania. Dach Nowego Renault Megane jest spawany laserowo, co zapewnia większą precyzję łączenia i umożliwia wyeliminowanie listew dachowych.
Ze względów estetycznych wycieraczki zostały ukryte pod maską, co jednocześnie poprawia parametry akustyczne i aerodynamiczne.
O ile Megane jest pojazdem rodzinnym, przeznaczonym dla "wszystkich", o tyle coupe jest skierowane szczególnie do ludzi posiadających ambicje sportowe.
Rzadko się zdarza, aby bez zastrzeżeń akceptować pełen wygląd samochodu. Tymczasem kultowy już Megane coupe pierwszej generacji znalazł godnego następcę!
Nowa, trzydrzwiowa wersja jest indywidualna we wszystkich płaszczyznach! Poczynając od przodu,który wyróżniają duże wloty powietrza i szeroki rozstaw świateł przeciwmgielnych, poprzez bok (z podkreślającą sportowy charakter szybką tylną, podkreślona górnym spoilerem), po kwadratowe klosze lamp tylnych.
Oczywiście design jest zawsze kwestią gustu...
Autorytatywnie stwierdzamy: nie było w Hiszpanii kierowcy, który nie zwróciłby na jadący samochód uwagi!
Wnętrze
Wsiadamy do środka, na miejsce kierowcy.
Najpierw hatchback.
Wyraźnie zarysowane, napięte poziome linie, podkreślone wygiętą listwą ozdobną, potęgują wrażenie optycznej lekkości deski rozdzielczej.
Przełączniki funkcji związanych z prowadzeniem samochodu i komfortem w kabinie są umieszczone pod ręką, wokół kierownicy i na centralnej konsoli, aby uwolnić maksymalną ilość miejsca i zwiększyć przestrzeń.
Analogowy obrotomierz połączono z cyfrowym centralnym wyświetlaczem, który pozwala na łatwe i szybkie odczytanie oraz lepszą wizualną kontrolę szybkości. Wyświetlacz tpodaje informacje na temat aktualnej prędkości jazdy, ustawienia ogranicznika-regulatora prędkości, wskaźniki poziomu paliwa i temperatury, wskaźników zamknięcia drzwi i klapy bagażnika.
Ogranicznik - regulator prędkości, w jaki zostało wyposażone Nowe Renault Megane ma nowy interfejs. Po aktywowaniu tej funkcji, w górnej części prędkościomierza zostanie wyświetlona żądana prędkość, a także świetlna kontrolka w kształcie łuku na obwodzie zegara.
Po włączeniu ogranicznika prędkości wskaźnik świeci na czerwono i mruganiem sygnalizuje przekroczenie żądanej maksymalnej prędkości. Zastosowanie opartego na kolorach, intuicyjnego i funkcjonalnego rozwiązania, gwarantuje szybszy odczyt, a dzięki temu - bezpieczeństwo.
Dużo uwagi poświęcono również użytym w kabinie materiałom i starannemu łączeniu poszczególnych elementów: daszek nad deską rozdzielczą jest pokryty miękkim w dotyku i wytrzymałym tworzywem, odpornym na działanie promieni słonecznych.
Niezwykle starannie opracowano elementy dekoracyjne, tak aby uzyskać zróżnicowane wystroje wnętrza w zależności od poziomu wykończenia. Klienci mają wybór między jasną, elegancką stylistyką eksponującą komfort wnętrza i wystrojem utrzymanym w ciemniejszej tonacji o użytkowej stylistyce.
Konstrukcja siedzeń, ich kształt oraz zastosowane materiały, pozwalają na wygodne podróżowanie nawet na długich dystansach.
Oprócz regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy, należy wspomnieć o intuicyjnej regulacji siedzeń, z elementami sterującymi rozplanowanymi wygodnie w zasięgu ręki. Dzięki temu kierowca może w kilka sekund poprawić nachylenie oparcia swojego fotela i zagłówka, zmienić regulację podparcia lędźwiowego, lub ustawić wysokość siedzenia (zakres regulacji wynosi 70 mm).
Komfort we wnętrzu podnosi dopracowana akustyka i bardzo duża ilość miejsca w kabinie.
Tylna kanapa, dzielona w proporcji 1/3-2/3, pozwala jednym ruchem dostosować pojemność bagażnika do aktualnych potrzeb klienta dzięki zastosowaniu łatwo dostępnych i ergonomicznych dźwigni.
Pojemność bagażnika, wynosi 405 litrów. Dostęp do bagażnika jest ułatwiony dzięki niskiemu progowi bagażnika, a także szerokiemu otworowi, uzyskanemu dzięki przeniesieniu części tylnych świateł na klapę bagażnika.
W nowym Megane zostały także zachowane pomysłowe, zamykane schowki rozmieszczone w podłodze z przodu, które pojawiły się w poprzednim modelu.
Następnie coupe.
Świetnie wyprofilowane, "kubełkowe" siedzenia mają spełniać zadanie - trzymać mocno podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Dodatkowo zainstalowane zostały w nich boczne poduszki powietrzne.
Coupe posiada tą samą długość, szerokość i rozstaw osi jak wersja rodzinna, ale jest nieco niższy.
Model jest w założeniu przeznaczony dla pięciu osób, a nie jak zazwyczaj w tej klasie samochodów - dla czterech.
Wyposażenie
Samochód został wyposażony w liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższych segmentów, ułatwiające prowadzenie pojazdu, a jednocześnie podnoszące komfort użytkowania. Megane jest wyposażone w kartę hands free umożliwiającą otwarcie i uruchomienie samochodu, a także zamykanie drzwi na odległość.
Drzwi i bagażnik zamykają się automatycznie, gdy posiadacz karty oddala się od pojazdu, lub mogą być zamykane ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się na klamkach drzwi. Zamki zostają odblokowane po zbliżeniu ręki do jednej z klamek lub otwarciu bagażnika.
Funkcja zdalnej lokalizacji pojazdu remote lighting, pozwala kierowcy odnaleźć swój samochód dzięki możliwości zapalenia świateł poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku na karcie.
Nowe Renault Megane może być wyposażone w dwa systemy nawigacji GPS: Carminat Bluetooth® CD (nawigacja 2D z kolorowym wyświetlaczem 7’’, sterowana za pomocą centralnego panelu) lub Carminat Bluetooth® DVD (luksusowa nawigacja 3D) dotychczas dostępny w limuzynach z wyższych segmentów.
System Carminat Bluetooth® DVD łączy w sobie funkcje trzech różnych urządzeń: nawigacji GPS, odbiornika radiowego z odtwarzaczem CD, z możliwością odtwarzania plików MP3, a także telefonicznego zestawu głośnomówiącego Bluetooth®. Joystick, znajdujący się na centralnej konsoli zapewnia łatwą i szybką obsługę zestawu.
W trosce o komfort termiczny wszystkich pasażerów, Nowe Renault Megane jest seryjnie wyposażane w klimatyzację manualną lub automatyczną. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja pozwala kierowcy i pasażerowi siedzącemu na przednim siedzeniu na indywidualną regulację temperatury i nawiewu za pomocą trzech trybów Soft-Auto-Fast.
Renault oferuje kompletną gamę radioodbiorników, w tym, po raz pierwszy w samochodzie marki, system 3D Sound by Arkamys® opracowany specjalnie we współpracy z firmą Arkamys®. Cyfrowy system dostosowuje parametry dźwięku do liczby pasażerów w samochodzie.
W celu zapewnienia optymalnej jakości odbioru sygnału radiowego, zastosowano podwójną antenę - zewnętrzną oraz wtopioną w tylną szybę. Nowe Renault Megane stawia na mobilność - seryjnie montowane na centralnej konsoli gniazdo RCA pozwala słuchać muzyki z przenośnego odtwarzacza.
Opcja Plug & Music pozwala kierowcy sterować urządzeniami przenośnymi (USB, odtwarzacz lub iPod®) za pomocą elementów sterujących na kierownicy, przy czym elementy menu i playlisty są wyświetlane na tablicy rozdzielczej samochodu.
Silniki
W nowej gamieMegane znajdzie się gruntownie odnowiona gama silników dCi i TCE.
Zaczynamy od diesli.
Jednostki 1.5 dCi o mocy 85 KM i 105 KM emitują - co bardzo podkreśla producent - poniżej 120g CO2/ km.
Nowy silnik 1.9 dCi wykorzystuje zalety technologii dCi w procesie spalania mieszanki oraz konstrukcji układu doładowania. Emituje zaledwie 135g CO2/km. Jego moc maksymalna wynosząca 130 KM (96 kW), jest dostępna już przy prędkości obrotowej 3750 obr. / min. (zamiast 4000 obr. / min.), a jego moment obrotowy 300 Nm - od 1750 obr. / min. (zamiast 2000 obr. / min.).
Wiosną przyszłego roku, oferta zostanie uzupełniona o wersję 2.0 dCi o mocy 160 KM ze skrzynią mechaniczną oraz o mocy 150 KM ze skrzynią automatyczną.
W Polsce oferta silników benzynowych będzie składała się z jednostek 1.6 16V, o mocy 100 KM i 110 KM, silnika TCE 1.4 Turbo o mocy 130 KM oraz silnika 2.0 Turbo o mocy 180 KM.
Najnowszy silnik benzynowy Renault - TCE 1.4 Turbo 130 KM, znajdzie się w ofercie sprzedaży na wiosnę 2009 roku. Jednostka ta została opracowana w ramach Aliansu Renault - Nissan. Dysponuje mocą typową dla silnika 1.8 l (130 KM), momentem obrotowym silnika 2.0 l (190 Nm), a jego emisja CO2 jest mniejsza niż silnika 1.6 l. Ta nowa jednostka o pojemności skokowej 1397 cm3 wykazuje wyjątkowo niskie zużycie paliwa i jednocześnie jest przyjazna dla środowiska naturalnego.
Zależnie od wersji, silniki te będą mogły współpracować ze skrzyniami mechanicznymi lub automatycznymi o 5 lub 6 biegach.
Nowe Renault Megane będzie wyposażone w silniki przystosowane do zasilania biopaliwami, zarówno bioetanolem jak i biodieslem.
Pomimo większych wymiarów i większej kabiny, Nowe Renault Megane jest lżejsze średnio o 8 kg od swego poprzednika. Zmniejszenie masy i lepsza aerodynamika nadwozia pozwalają na wykazanie się spalaniem i emisją CO2 na najniższym poziomie, bez negatywnego wpływu na komfort jazdy i osiągi.
Mieliśmy okazję przejechania się samochodami wyposażonymi w jednostki z "wyższej" półki: z silnikiem benzynowym 2.0 Turbo o mocy 180 KM oraz dieslem 1,9 dCi o mocy 130 KM.
Pierwsza uwaga: poza samochodami najwyższej klasy, nie zdarzyło nam sie jechać tak doskonale wyciszonymi pojazdami na szóstym biegu! Dotyczy to obu wymienionych wyżej jednostek napędowych.
Turbosprężarka w posiadającym moment 300 Nm "benzynowcu" włącza się już w bardzo niskim zakresie obrotów - nie występuje w nim "dziura" obrotowa. 132 kW czyli 180 KM jest naprawdę wystarczające, aby poruszać się bardzo "żwawo" w każdych warunkach... Bardzo przyzwoite jest też spalanie.
Silnik diesla o mocy 130 KM jest też zdecydowanie wystarczający, aby ważący 1310 kilogramów hatchback przyspieszał bardzo dobrze (przy okazji - jak podkreślali przedstawiciele koncernu podczas prezentacji: po raz pierwszy następca jest lżejszy od wersji schodzącej). Sześciobiegowa skrzynia jest zestopniowana dość krótko - gdy nam się spieszy, czy musimy często wyprzedzać wystarczy więc "pobawić" się nieco lewarkiem, a efekt jest w pełni satysfakcjonujący...
Wrażenia z jazdy
Już poprzednie modele Megane miały opinię samochodów łatwo prowadzących się.
W trzeciej generacji przednie zawieszenie typu MacPherson jest zespolone z ramą podsilnikową nowej konstrukcji. Specjalne ramiona pozwalają zapobiec bocznym przemieszczeniom ramy i gwarantują precyzję prowadzenia przedniej osi.
Zmodyfikowany układ wspomagania kierownicy zapewnia lepsze zestrojenie działania kierowcy z reakcją systemu i ogranicza zjawisko martwego ruchu koła kierownicy.
W tylnym zawieszeniu wykorzystano oś sprężystą o programowanym ugięciu. Zastosowanie profilu zamkniętego w konstrukcji osi pozwoliło zarówno na zwiększenie sztywności jak i zmniejszenie masy pojazdu.
Wszystkie te rozwiązania zapewniają lepsze zachowanie nadwozia samochodu w czasie jazdy, dokładniejszą reakcję układu jezdnego na manewry kierowcy i jednocześnie pewniejsze trzymanie się drogi przy pokonywaniu zakrętów, bez uszczerbku dla komfortu pasażerów.
Megane posiada bardzo skuteczny układ hamulcowy.
Hamulce wyposażono w duże tarcze wentylowane aż do średnicy 296 mm z przodu i 260 mm z tyłu, dzięki czemu auto rzeczywiście "staje dęba" - hamuje na odcinku 37 metrów z prędkości 100 km / godz.
Nowy Renault Megane prowadzi się pewnie, precyzyjnie i bezpiecznie, a jego stabilne i przewidywalne zachowanie na drodze pozwala na dynamiczną i bezpieczną jazdę!
W wersji coupe przednie sprężyny zostały usztywnione o 19 procent w stosunku do hatchbacka, tylne - o 10 procent. Auto jest tez niżej zawieszone o 12 milimetrów. Stąd trzymanie sie drogi jest wyśmienite...
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to "konik" firmy Renault!
Nowy Megane, podobnie jak poprzedni model, ma zdobyć pozycję best in class w swoim segmencie.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa czynnego, podobnie jak cała gama samochodów Renault, model został wyposażony w liczne urządzenia wspomagające kierowcę w przewidywaniu i wczesnym reagowaniu na zagrożenia na drodze.
Posiada kontrolki informujące o niezapięciu pasów, system automatycznego włączania świateł i wycieraczek oraz ogranicznik-regulator prędkości. Aby stawić czoła trudnym sytuacjom w czasie jazdy jest również wyposażone w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania i seryjnie montowanym układem wspomagania nagłego hamowania.
Ponadto, zależnie od wersji, samochody te posiadają system ESP (Electronic Stability Programme) z funkcją kontroli podsterowności.
W dziedzinie bezpieczeństwa biernego konstrukcja Nowego Renault Megane została wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu, pochłaniające energię w razie zderzenia, tak aby możliwie najlepiej chronić życie podróżujących osób. Zastosowane materiały i stal o bardzo wysokim stopniu sprężystości, gwarantują optymalny potencjał pochłaniania i rozpraszania energii kinetycznej zderzenia.
System Zabezpieczeń Renault trzeciej generacji (SRP3) gwarantuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. SRP3, jedyny taki system na rynku, uwzględnia w swym działaniu siłę zderzenia oraz budowę ciała osób w kabinie.
Obejmuje on podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa (ograniczający przemieszczanie się ciała do przodu poprzez dociśnięcie pasa do klatki piersiowej i miednicy), ogranicznik napięcia pasa (zmniejszający nacisk pasa na klatkę piersiową) oraz poduszki powietrzne o dwustopniowym wypełnieniu, dostosowujące działanie do warunków zderzenia (napełniające się do niezbędnego maksimum, by dostatecznie zamortyzować uderzenie).
System zapewnia możliwie najlepszą ochronę przed zjawiskiem tzw. nurkowania, czyli wysuwania się miednicy spod pasa biodrowego, co w razie wypadku jest powodem licznych i często bardzo poważnych obrażeń jamy brzusznej.
Szczególną uwagę konstruktorzy poświęcili zderzeniom bocznym, będącym przyczyną licznych ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych (najsłabiej chroniona strefa nadwozia samochodu). Megane posiada dwa czujniki zderzeń bocznych oraz dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową i miednicę, wprowadzone wcześniej w Renault Lagunie III.
Ciśnienie gazu wypełniającego poduszki jest zróżnicowane na poziomie klatki piersiowej i miednicy i może być aż trzy razy większe w miejscu chroniącym miednicę, która jest dużo bardziej narażona na obrażenia przy zderzeniu bocznym niż klatka piersiowa.
Coupe posiada osiem, hatchback - sześć poduszek.
Zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela, zapewniają ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Ich konstrukcja nie powoduje usztywnienia oparcia fotela. Rozwiązanie takie pozwala na lepsze przyleganie pleców do oparcia i tym samym większe zbliżenie głowy do zagłówka, co przy zderzeniu, zmniejsza jej ruch względem klatki piersiowej.
Cennik nowego Renault Megane i Megane Coupe
Renault Megane HBWersjacena PLNAUTHENTIQUE 1.6 16V 10051 800AUTHENTIQUE 1.5 dCi 8558700EXPRESS lON 1.6 16V 10054800EXPRESSlON 1.6 16V 11057000EXPRESSlON 1.4 16V TCE 130 *61 000EXPRESSlON 1.5 dCi 8561 700EXPRESSlON 1.5 dCi 10566200DYNAMIQUE 1.6 16V 11060000DYNAMIQUE 1.4 16V TCE 130 *64000DYNAM IQU E 1.5 dCi 10569200DYNAMIQUE 1.9 dCi 13074200PRIVILEGE 1.4 16V TCE 130 *68000PRIVILEGE 2.0 16V TCE 18075500PRIVILEGE 1.5 dCi 10573200PRIVILEGE 1.9 dCi 13078200PRIVILEGE 2.0 16V 160 FAP *85700Renault Megane CoupeEXPRESS lON 1.6 16V 11059000EXPRESSlON 1.4 16V TCE 130 *63000EXPRESSlON 1.5 dCi 8563700EXPRESSlON 1.5 dCi 10568200EXPRESSlON 1.9 dCi 13073200DYNAMIQUE 1.6 16V 11062000DYNAMIQUE 1.4 16V TCE 130 *66000DYNAMIQUE 2.0 16V TCE 18073500DYNAMIQUE 1.5 dCi 10571 200DYNAMIQUE 1.9 dCi 13076200DYNAMIQUE 2.0 dCi 160 FAP *83700
* SILNIKI DOSTĘPNE WIOSNĄ 2009 R
Nowe Megene i Megene Coupe wjadą do salonów w Polsce w końcu listopada.
Podsumowanie
Uprzedzamy od razu - przejechaliśmy samochodami w wersjach hatchback i coupezbyt mało kilometrów, aby pierwsze wrażenia z jazdy można było traktować jako test drogowy!
Naszym zdaniem - samochód Magane jest ładny, a Megene Coupe - piękny! Ale tego wątku nie będziemy kontynuować - ocena należy do potencjalnych klientów...
Megene jest wygodne. Dotyczy to zarówno "stanowiska" kierowcy, jak też pasażerów. Ilość miejsca na nogi i głowę wysokich osób jest w pełni wystarczająca. Fotele są odpowiednio wyprofilowane, do tego regulowane (z przodu) w różnych płaszczyznach.
Kierowca ma doskonałą widoczność, zarówno na zewnątrz pojazdu, jak też wewnątrz. Duże ich tarcze wskaźników ułatwiają kontrolę funkcji i komputera, szybkościomierz (z możliwością zaprogramowania dopuszczalnych prędkości - po ich przekroczeniu zapala sie kontrolka) jest natomiast cyfrowy.
Przełączniki rozmieszczone są ergonomicznie.
Dostęp do sporego bagażnika w każdej z wersji, jest wygodny.
Pojazd prowadzi sie pewnie - jak "po sznurku",. niezależnie od rodzaju drogi. Co prawda nie mieliśmy okazji jeździć po wybojach przypominających niektóre polskie szosy, ale zawieszenie jest tak precyzyjne, że komfort jazdy nawet na nich będzie duży.
Namiastką polskich dziur były wszechobecne w każdej niem mniejszej miejscowości progi zwalniające, na których można było właśnie sprawdzić pracę zawieszenia...
Wyważenie relacji pomiędzy sztywnością zawieszenia, a komfortem jazdy jest wielkim plusem modelu Renault.
Bardzo skuteczne są też hamulce - należy wręcz uważać, aby nie nacisnąć pedału zbyt mocno.
Ocena
Przejechaliśmy zbyt mało kilometrów, aby móc obiektywnie ocenić plusy i minusy nowego Megane. Uczynimy to dopiero po odbyciu redakcyjnego testu.
Dane techniczne nowego Renault Megane
Dane techniczne nowego Renault Megane Coupe
SILNIKITyp silnikówbenzynowedieslerodzaj silnika1,61,4 TCE2,0 TCE1,5 dCi1,9 dCi2,0 dCiTyp skrzyni biegówmech. 6 b.mech. 5 b.mech. 6 b.mech. 6 b.automat. 6 b.Pojemność skokowa159813971998146118701995Średnica x Skok (mm)79,5 x 80,578 x 73,182,7 x 9376 x 80,580 x 9384 x 90Ilość cylindrów4Ilość zaworów na cylinder424Maksymalna moc (kW / obr/min)81 / 600096 / 5500132 / 550063 / 375078 / 400096 / 3750118 / 3750110 / 3750Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr/min)151 / 4250-300 / 2250200 / 1750240 / 2000300 / 1750380340Rodzaj wtrysku paliwamultipointWielopunktowybezpośredni Common Rail + turbodoładowanieOSIĄGIPrędkość maksymalna (km/h)195205230175190210220210Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)10,5-7,812,910,99,58,5-1000 m ze starty zatrzymanego (s)31,9-28,534,932,430,5--ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA CO2CO2 (g/km)163160178118120134154180Cykl miejski (l/100 km)9,3-10,25,35,56,2--Cykl pozamiejski (l/100 km)5,6-6,14,144,4--Cykl mieszany (l/100 km)6,96,57,64,54,55,15,86,8MASYMasa własna pojazdu (kg)12051195132012051310--Dopuszczalna masa całkowita (kg)17281830173717551807--Dopuszczalna masa całkowita z przyczepą (kg)30283130303730553107--Ładowność użytkowa (kg)425Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej (kg)1300Dopuszczalna masa przyczepy niehamowalnej (kg)640635695640690--Wymiary (mm)Pojemność bagażnika (VDA) min./max. (dm3)377 / 1024A - Rozstaw osi2640B - Długość całkowita4299C - Zwis przedni862D - Zwis tylny797E - Rozstaw kół przednich1546F - Rozstaw kół tylnych1547G - Szerokość pojazdu / na wysokości listew ochronnych1804H - Wysokość pojazdy bez obciążenia1423J - Wysokość progu bagażnika bez obciążenia804K - Prześwit z obciążeniem