Niektóre rosyjskie drogi nie należą do najlepszych na świecie. Nic więc dziwnego, że właśnie w tym kraju dość często powstają pojazdy, które są w stanie poradzić sobie nawet w najtrudniejszym terenie.

Jeden z mechaników firmy Ex-Road z Petersburga stworzył taką właśnie maszynę. Chomik, bo tak został nazwany, ze względu na kompaktowe rozmiary i charakterystyczną sylwetkę jest motocyklem, ale wyposażonym w gąsienicę. Do jego napędu wykorzystano czterosuwowy silnik o pojemności 150 cm3 o mocy ok. 15 KM, który zapewnia maszynie maksymalną prędkość ok. 43 km/h. Wg jego twórców komfortowo podróżuje się nim jednak tylko do prędkości ok. 20 km/h - poważnie zaoszczędzono bowiem na amortyzacji, za to zyskano na masie. Całość waży tylko 85 kg, a pojazd można zmieścić do bagażnika większego samochodu

Na wyposażeniu Chomka znalazł się sprzęt, który może się przydać podczas terenowej jazdy: porządne LED-owe oświetlenie, lina, toporek, piła kompas, a nawet termos oraz oczywiście kanister. Jedyną wadą Chomika jest to, że z powodu specyficznej konstrukcji, czyli napędu realizowanego za pomocą jednej gąsienicy, nie jest w stanie skręcać. Pojazdy gąsienicowe wyposażone są z reguły w przynajmniej dwie gąsienice, a skręty realizuje się w nich, przyhamowując jedną z nich. Tutaj jest to niemożliwe. Przynajmniej na twardym podłożu. Na miękkim, np. na piasku, ponoć skręt da się wykonać, tak jak na tradycyjnym motocyklu - przenosząc ciężar ciała na jedną stronę.