Nieprawidłowe ciśnienie zmniejsza przyczepność opon i wydłuża drogę hamowania. Michelin po raz szósty organizuje ogólnopolską akcję, aby budować wśród kierowców świadomość, że źle napompowane opony zwiększają niebezpieczeństwo spowodowania wypadku. Akcja ma także uświadamiać kierowcom, że samochody na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem zużywają więcej paliwa.

Testy dowodzą, że jadąc na oponach o zbyt niskim ciśnieniu jest to średnio o 0,3 litra benzyny więcej na każde 100 kilometrów.

Najważniejszą częścią akcji "Ciśnienie pod Kontrolą" jest Tydzień Dobrego Ciśnienia. Od 4 do 8 października, na 30 stacjach Statoil w wybranych 21 miastach w całej Polsce pracownicy Michelin i Statoil sprawdzą ciśnienie w oponach ponad 15 000 aut i udzielą porad dotyczących utrzymywania prawidłowego ciśnienia i wymiany opon na zimowe.

Ponadto pracownicy sieci punktów serwisowych Euromaster będą mierzyć głębokość bieżników opon. Wolontariusze z PCK zmierzą ciśnienie tętnicze.

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje niesprawność techniczną samochodu. Jak pokazują dane ASFA (Francuskie Stowarzyszenie Firm Eksploatujących Autostrady) z 2009 roku aż 6 %śmiertelnych wypadków na drogach szybkiego ruchu powodowanych jest złym stanem ogumienia.

"Od początku akcji, czyli od 2006 roku, zmierzyliśmy ciśnienie w oponach około 30 000 aut i w ponad 60-70% przypadków okazywało się, że jest ono nieprawidłowe" - mówi Iwona Jabłonowska z Michelin Polska. "Tymczasem regularny pomiar ciśnienia to nie tylko jedna z podstawowych zasad ekonomicznej jazdy, ale przede wszystkim sposób na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Zachęcamy kierowców do o utrzymywania prawidłowego ciśnienia w oponach; jest to szczególnie istotne w okresie jesienno-zimowym."

"Ubiegłoroczna akcja pokazała, że 71% polskich kierowców ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach, dlatego z pełnym przekonaniem organizujemy na naszych stacjach paliw kolejną, już szóstą edycję akcji. W zeszłym roku przebadaliśmy około 14 000 samochodów. W tym roku chcemy powtórzyć lub nawet zwiększyć tę liczbę" - komentuje Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik prasowy Statoil Poland.

"Jednym z siedmiu punktów bezpieczeństwa sprawdzanych w samochodach klientów przez pracowników Euromaster jest prócz ciśnienia w oponach stan ich bieżnika" - mówi Anna Paszt, szef marketingu Euromaster Polska. "Cieszę się, że po raz kolejny możemy wziąć udział w tej akcji, bo dzięki naszym pomiarom wszyscy kierowcy, którzy nas odwiedzą będą świadomi, w jakim stanie są opony na których jeżdżą i jak bardzo wpływa to na ich bezpieczeństwo."

Michelin działa w Stowarzyszeniu Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Akcji od początku patronuje Policja, jej ideę czynnie wspiera także Polski Czerwony Krzyż. W projekcie bierze udział Statoil, a także sieć Euromaster, która zapewni kierowcom fachowe pomiary bieżnika opon.