Jednocześnie GDDKiA podjęła decyzję o przebudowie dróg nr 12 i 14, tak by stworzyć nowoczesne połączenie drogowe dla Pabianic, Łaska, Zduńskiej Woli i Sieradza, które stanowią dziś tzw. "wąskie gardła" drogowe.

"Budując S8 w ustalonym wariancie, tak by ciężki ruch tranzytowy odbywał się po tej drodze, proponujemy więc równoczesną budowę równoległej do dzisiejszych dróg 12 i 14 dwujezdniowej trasy o parametrach zbliżonych do drogi ekspresowej, z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, która zostanie połączona zarówno z autostradą A1, jak i drogą S8" - zapewnia GDDKiA.

Wybrany wariant leży w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który jest naturalnym przebiegiem dla drogi S8. Jego długość, a zatem szybkość tranzytu przez Polskę jest podstawowym kryterium budowy każdej drogi ekspresowej czy autostrady. Trasy kategorii "S" lub "A" budowane są przede wszystkim po to, by skupiały rosnący ruch tranzytowy, odciążając w ten sposób drogi lokalne.

Jak wynika z przeprowadzonych przez GDDKiA badań i analiz wybór innego wariantu obciążony byłby wieloma negatywnymi aspektami. GDDKiA wymienia:

1. Koszty i finansowanie inwestycji. Istotnym argumentem przemawiającym za wybranym wariantem jest stanowisko Komisji Europejskiej. Stwierdza ona (w piśmie przesłanym do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego), że dofinansowanie z Funduszu Spójności drogi S8 jest możliwe wyłącznie w przebiegu dziś ustalonym. Ponieważ budowa S8 pochłonie kilka miliardów złotych, nie ma realnej możliwości sfinansowania jej z innego unijnego funduszu.

2. Niższa prognoza ruchu tranzytowego i ciężarowego. Z badań wynika, że przyjęcie innego wariantu przebiegu trasy S-8 spowodowałoby mniejsze wykorzystanie tej drogi przez kierowców, zarówno samochodów osobowym jak i ciężarowych, co stoi w sprzeczności z celem, dla którego powstaje ta trasa.

3. Konkurencyjny przebieg wobec autostrady A2. Na pewnym odcinku (o długości ok. 100 km) przebieg trasy S8 (bezpłatnej) byłby równoległy z przebiegiem autostrady A2 (płatnej). Poza względami ekonomicznymi (nieuzasadniona budowa dwóch równoległych dróg najwyższych kategorii) spowodowałoby to niewątpliwie zbyt duże natężenie ruchu na S8 przy jednoczesnym niewykorzystaniu przepustowości A2.

4. Zakłócenie ciągu dwóch planowanych dróg ekspresowych S12 i S74, które łączą się z S8 na węźle Piotrków.

5. Wydłużenie i nienaturalny przebieg trasy.

6. Komplikacje dotyczące opłat za tranzyt. Powstałaby konieczność wniesienia opłaty na odcinku tożsamym z autostradą A1 lub nastąpiłyby komplikacje systemu poboru opłat na A1 ze względu na poprowadzenie bezpłatnej S8 po 18-kilometrowym odcinku płatnej A1.

7. Kolizja z obszarem Natura 2000 (dolina rzeki Grabia).