Saab chce się przyczynić do polepszenia tej niemiłej sytuacji, tak więc już jakiś czas temu zaprezentował nową funkcję kluczyka do samochodu. AlcoKey zbliżył się teraz jeszcze bardziej do produkcji seryjnej. Zanim tak się stanie, system poddany będzie testowaniu we flocie stu samochodów służbowych i w taksówkach. Chodzi o końcowy, półroczny test, który zamknie dwuletnie prace projektowe.

System AlcoKey opracowany przez spółkę Saab tworzony jest przez niewielki ustnik, który jest częścią uchwytu klucza. Kolejnym elementem jest przekaźnik, komunikujący z jednostką sterującą auta. Ten zapobiega możliwości włączenia silnika, jeśli poziom alkoholu we wdmuchiwanym powietrzu przekracza dozwolony poziom.

Testy prototypu, przeprowadzane na modelach Saab 9-5 i 9-3, mają potwierdzić niezawodność i dokładność urządzenia. System ma być praktycznym i tanim urządzeniem do mierzenia poziomu alkoholu bez potrzeby instalowania drogich i skomplikowanych urządzeń wprost w samochodzie. System AlcoKey zintegrowano z dotychczasowym systemem zabezpieczenia auta przeciwko kradzieży. Kiedy kierowca naciśnie przycisk służący do otwierania drzwi, włączy się również czujnik alkoholu. Kierowca wdmuchnie powietrze do ustnika na boku uchwytu, żeby system mógł przeanalizować podaną dawkę powietrza. Powietrze transportowane jest małą rurką, która zawiera niewielki czujnik. Podana dawka powietrza poddana zostaje analizie, po czym na kluczu zapala się zielona bądź czerwona kontrolka.

Jeśli zapali się zielone światło, klucz wysyła do jednostki sterującej sygnał, że wszystko jest w porządku. Sygnał ten dopełnia standardową informację, która wysyłana jest do silnika w celu odblokowania immobilizera. Gdy zapali się czerwona kontrolka, sygnał o tym, że jednostka sterująca może odblokować immobilizer, nie zostaje wysłany i samochód pozostaje bezczynny. nie sterujące immobilizerem może być modyfikowane zgodnie z przepisami dotyczącymi poziomu alkoholu obowiązującymi w poszczególnych krajach. Po wdechnięciu trzeba w przeciągu minuty włączyć silnik, w przeciwnym razie immobilizer ponownie zablokuje silnik. Obok składu wdmuchiwanego powietrza system analizuje również jego temperaturę, by zabronić kierowcom wdmuchiwanie powietrza z balonika czy pompy. Producent domyśla się, że grupą największego ryzyka są samotni kierowcy, ponieważ przeanalizowanie, czy do ustnika nie dmucha ktoś inny niż kierowca byłoby o wiele trudniejsze.

Aktualna wersja AlcoKey jest mniejsza od pierwszego prototypu i zwiększono także żywotność baterii. Bateria ma wytrzymać 12-miesięczną eksploatację w sytuacji, kiedy kierowca będzie korzystał z „alkomatu” pięć razy dziennie. Jeśli energia zgromadzona w bateriach spadnie poniżej 20%, na kluczyku zapali się dioda informująca o potrzebie odwiedzenia serwisu. Jako rozwiązanie awaryjne przygotowano kabel, który po podłączeniu do gniazdka zapalniczki, dostarczy do klucza potrzebną energię.

Saab AlcoKey w chwili obecnej przygotowywany jest wyłącznie dla rynku szwedzkiego, prawdopodobna cena wyniesie 3000 SEK (ok. 1300 zł). W razie odsprzedaży auta system może zostać wyłączony.