Po trzech kwartałach 2007 roku sprzedaż w Polsce osiągnęła poziom 217 401 aut, co oznacza 24,2% procenta wzrostu!

Wszystkie marki, sklasyfikowane w czołowej dziesiątce listy najpopularniejszych na polskim rynku odnotowały większe wyniki niż przed rokiem; w drugiej dziesiątce dominuje tendencja rosnąca, zaledwie jedna firma wykazuje spadek sprzedaży (Nissan, trzynasta lokata).

Kolejność dziesięciu czołowych firm na rynku nie zmieniła się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Na pozycji lidera umocniła się Toyota, która sprzedała we wrześniu 2 621 swoich aut (wzrost o 25,5 proc.), a łącznie od początku roku 27 112 sztuk (wzrost o 23,6 proc.). Udział japońskiej marki w rynku wynosi 12,5 procenta.

Kolejne miejsca zajmują:

2. Skoda: wskaźnik wzrostu nie pozwolił utrzymać udziału w rynku na poziomie sprzed roku – nastąpił spadek z 11,9 do 11,0 proc. Wrześniowy wynik czeskiej marki w wysokości 2 250 sztuk był mniejszy niż przed rokiem o 7,9 proc. Tegoroczna sprzedaż - 23 843 samochody, wzrost o 14,8 proc.

3. Fiat: tegoroczna sprzedaż wyniosi 21 093 sztuki, co oznacza 15,4 proc. wzrostu w ciągu roku. Udział w rynku 9,7 proc. (spadek o 0,7 proc.) We wrześniu samochody kupiło 2 268 klientów, o 12,6 proc. więcej.

4. Opel: 19 470 sprzedanych aut, z czego 2 056 sztuk – w dziewiątym miesiącu. Oba wyniki wykazały wzrost w stosunku do poprzedniego roku, odpowiednio o 9,1 i 30,5 proc. Udział marki w krajowym rynku zmniejszył się z 10,2 do 9,0 proc.

5. Ford: również stracił nieco procentowy udział w polskim rynku (z 7,6 do 7,4 proc.), uzyskując sprzedaż sumaryczną 16 050 aut, o 20,8 proc. większą niż rok wcześniej, w tym 1 746 aut – we wrześniu (22,4 proc. wzrostu).

6. Peugeot: sprzedał od początku roku 14 816 swoich aut (wzrost o 35,6 proc.). Udział w rynku - wzrost z 6,2 do 6,8 proc. Sprzedaż we wrześniu - 1 450 aut (wzrost o 24,7 proc.).

7. Volkswagen: 14 328 sprzedanych samochodów, wzrost o 44,3 proc. Udział w rynku - wzrost z 5,7 do 6,6 proc. Wrzesień - 1 506 sztuk (wzrost o 10,7% proc.).

8. Renault: przełamał spadkową tendencję sprzedaży i wykazał wzrost w stosunku do ub. roku: wynik 11 875 sztuk jest o 0,3 proc. większy niż rok wcześniej; wrześniowy – 1 251 sztuk oznacza 11,4 proc. wzrostu.

9. Citroën: 10 206 aut sprzedanych (wzrost o 16,8 proc.). We wrześniu sprzedaż wyniosła 1 045 sztuk (15,9 proc. wzrostu).

10. Honda: 9 781 sprzedanych samochodów (wzrost o 39,8 proc.). 1 018 sztuk (27,7 proc. wzrostu) w dziewiątym miesiącu.

Wśród firm, zajmujących lokaty w drugiej dziesiątce, na uwagę zasługują wyniki koreańskich marek: Kia (11. lokata) – 6 147 sprzedanych aut, wzrost o 111,2 proc. i Hyundai (16. lokata, awans o trzy pozycje w stosunku do sierpnia) – 2 860 aut, wzrost o 57,6 proc. Niemal dwukrotnie większą sprzedaż niż rok wcześniej wykazuje japoński Suzuki (14. lokata, 5 213 aut, wzrost o 95,5 proc.), a rekordowy w skali rynku wzrost osiągnął amerykański Dodge (28. lokata, 457 aut, plus 202,7 proc.).

Samochody dostawcze

Sprzedaż samochodów dostawczych we wrześniu osiągnęła rekordowo wysoki poziom od początku roku i wyniosła 4 736 sztuk. To o 11,5 proc. więcej niż w sierpniu i o 42,7 proc. więcej w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku.

Sumaryczny wynik po trzech kwartałach wynosi 36 936 aut i jest o 34,2 proc. większy niż rok wcześniej. Wśród dwudziestu oferowanych na polskim rynku marek, sześć wykazało spadek sprzedaży, przy czym tylko jeden producent zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce (Opel, 9. lokata).

Liderem rynku pozostaje Fiat z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 7 303 sztuki, o 26,0 proc. większym niż przed rokiem, z tego we wrześniu 899 pojazdów (wzrost o 31,1proc.). Udział rynkowy marki zmniejszył się nieco i wynosi obecnie 19,8 proc. (wobec 21,1proc. rok wcześniej).

Drugą pozycję zajmuje Renault, który sprzedało od początku roku 4 805 samochodów dostawczych, o 31,1proc. więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku, a wynik wrześniowy 641 sztuk jest aż o 57,9 proc. większy niż przed rokiem. Udział francuskiej marki wynosi 13,0 proc.

Trzeci w gronie najpopularniejszych producentów jest Volkswagen: 4 787 sztuk (13 proc. udziału) o 41,7 proc. więcej niż przed rokiem. Wynik wrześniowej sprzedaży - 685 sztuk, jest o 53,6 proc.większy niż ubiegłoroczny.

Na czwartej pozycji umocnił się Peugeot, sprzedając od początku roku 3 127 aut i osiągając 54,6 proc. wzrostu (we wrześniu 366 aut, wzrost o 20,8 proc.). Udział marki w rynku wynosi obecnie 8,5 proc., wobec 7,4 proc. przed rokiem.

Piąty Ford sprzedał3 093 sztuki, co oznacza wzrost o 18,5 proc. i stanowi 8,4 proc. polskiego rynku. Miesięczna sprzedaż we wrześniu wyniosła 334 auta i była o 38,6 proc. większa niż rok wcześniej.

Imponujące tempo wzrostu wykazuje sprzedaż Citroena. Francuski producent znalazł od początku roku 2 984 nabywców, o 81,8 proc. więcej niż w ubiegłym roku (we wrześniu sprzedaż wyniosła 294 pojazdy, wzrost o 83,8 proc.) i zwiększył udział w rynku z 6,0 do 8,1 proc.

Kolejny w klasyfikacji Mercedes sprzedał do końca września 2 450 aut, o 39,5 proc. więcej (w samym wrześniu 256 sztuk, wzrost o 22,5 proc.).

Niemal dwukrotnie większą sprzedażą wykazał się Nissan (8. lokata, 1 872 auta, wzrost o 92,2 proc.), a jedyna marka, której sprzedaż tegoroczna jest mniejsza niż rok wcześniej to Opel na 9. pozycji (1 493 auta, minus 12,1 proc.). Czołową dziesiątkę wrześniowego podsumowania zamyka Toyota, sprzedając 1 406 pojazdów, o 493,3 proc. więcej niż przed rokiem.