W 1899 roku w szczecińska fabryka Stoewer skonstruowała pierwszy samochód. W kolejnych latach debiutowały nowe modele - coraz mocniejsze i bardziej funkcjonalne. Jednym z ciekawszych modeli Stoewera jest V5. Projektowanie pojazdu rozpoczęto w 1927 roku. Stoewer V5 był produkowany w latach 1931-1932.

Samochód otrzymał 3-biegową skrzynię biegów oraz czterocylindrowy silnik o pojemności 1168 ccm. Motor w układzie V4 rozwijał 25 KM, co umożliwiało rozpędzenie 830-kilogramowego Stoewera do 80 km/h. Samochód zużywał średnio 9 l/100km. Przed laty był to doskonały wynik. Stoewer V5 zasłynął także jako pierwszy niemiecki samochód z przednim napędem - przypominają pracownicy szczecińskiego Muzeum Komunikacji i Techniki. Poza podstawową wersją hale fabryczne opuszczał również Stoewer V5 Sport. Jego silnik został wzmocniony do 30 KM, co umożliwiało osiąganie 100 km/h. Mimo większej mocy zapotrzebowanie na paliwo pozostało niezmienione.

Stoewer V5 był dostępny jako 2-drzwiowa limuzyna i kabriolet. Model V5 Sport występował w wersji z otwieranym dachem oraz jako 2-drzwiowy roadster.

Łącznie wyprodukowano 2100 sztuk Stoewera V5. Auto produkowano w czasach zapaści gospodarczej. Niezbyt wygórowana cena i praktyczność samochodu przełożyły się na zainteresowanie klientów, co połączeniu z rządowym wsparciem umożliwiła marce Stoewer przetrwanie kryzysu.

W latach 1899-1945 z fabryki Stoewera wyjechało kilkanaście tysięcy samochodów. Do chwili obecnej przetrwało jedynie 200. Połowa znajduje się w Niemczech. W Polsce pozostało sześć Stoewerów. Trzy z nich są ozdobą szczecińskiego Muzeum Komunikacji i Techniki.

Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękujemy Muzeum Komunikacji i Techniki w Szczecinie (muzeumtechniki.eu).