Nowy projekt ma dostarczać niezależnych informacji o samochodach pod kątem ich wpływu na otoczenie. Twórcy Green NCAP (niektóre rządy europejskich krajów, kluby motoryzacyjne, grupy konsumenckie, uniwersytety) chcą w czytelny sposób informować klientów w świecie niejasnych, często sprzecznych ze sobą informacji, podawanych przez producentów. Głównym celem jest zmotywowanie producentów do opracowywania samochodów efektywniejszych energetycznie i emitujących mniej szkodliwych gazów.

Początkowo, podczas testów laboratoryjnych i drogowych, oceniana jest tylko energia potrzebna do jazdy, ale docelowo kryteria klasyfikacji będą bardziej sprawiedliwe. Pod uwagę będzie brany cały cykl życia pojazdu, na który składają się energia użyta do jego wyprodukowania, zużywana w czasie jego użytkowania oraz potrzebna do złomowania i recyklingu jego części.

Na ten moment najlepsze, pięciogwiazdkowe wyniki uzyskują auta z napędem elektrycznym. Na ogólną ocenę (0-5 gwiazdek) składają się dwa wskaźniki: poziomu emisji szkodliwych gazów wydobywających się z rury wydechowej oraz wydajność energetyczna pojazdu (oba indeksy punktowane od 0 do 10). Brak gwiazdek oznacza, że samochód spełnia jedynie minimalne wymogi regulacyjne lub może być wyposażony w przestarzałe technologie ograniczające zużycie paliwa i emisję spalin.

Wyniki pierwszych testów:

Marka i model Ocena Indeks czystego powietrza Wskaźnik efektywności energetycznej
BMW i3 (elektryczny) 5 gwiazdek 10/10 8,5/10
Hyundai Ioniq (elektryczny) 5 gwiazdek 10/10 8,5/10
Volkswagen up! GTI 1.0 TSI 4 gwiazdki 9,2/10 6,7/10
BMW X1 2.0d 3 gwiazdki 9,4/10 5,8/10
Mercedes A200 1.3 3 gwiazdki 9,4/10 5,2/10
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 2 gwiazdki 8,0/10 4,4/10
Audi A7 Sportback 3.0 TDI 4x4 1 gwiazdka 7,3/10 2,5/10
Subaru Outback 2.5 4x4 1 gwiazdka 6,5/10 1,8/10
Volvo XC40 T5 2.0 4x4 1 gwiazdka 6,8/10 2,3/10
Fiat Panda 0.9 TwinAir 0 gwiazdek 0/10 6,0/10
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (Euro 6B) 0 gwiazdek 1,1/10 6,6/10
Volkswagen Golf 1.6 TDI 0 gwiazdek 3,1/10 6,7/10