- Najtańszym małym SUV-em okazała się Dacia Spring Electric z miesięcznym kosztem 1,8 tys. zł oraz kosztem przejazdu 1,45 zł na km
- Dacia zdominowała też dwie inne kategorie, w których ma swoich przedstawicieli
- W segmencie luksusowych SUV-ów najlepsza okazała się elektryczna Kia
- Tylko jedna chińska marka (właściwie to szwedzka, ale należąca do chińskiego koncernu) ma swoich reprezentantów w rankingu ADAC. I tylko w jednej kategorii
Wszystkie wyliczenia oparto na założeniu korzystania z auta przez pięć lat, w trakcie których samochód przejedzie 75 tys. km. Pod uwagę wzięto m.in.:
- cenę samochodu,
- utratę wartości auta,
- koszty paliwa,
- koszty ubezpieczenia,
- koszty serwisu.
Które SUV-y są najtańsze w utrzymaniu?
W zestawieniu uwzględniono nowe SUV-y. Warto nadmienić, że dane opierają się na warunkach rynkowych w Niemczech, ale pokazują ogólną różnicę w kosztach eksploatacji różnych pojazdów. Najważniejszym kryterium w rankingu było jak najniższe obciążenie miesięcznego budżetu właściciela. Kwoty z wyliczeń niemieckich ekspertów przeliczyliśmy na złotówki. Które SUV-y okazały się pod tym względem najlepsze?
W kategorii najmniejszych SUV-ów zwyciężyła Dacia Spring Electric 45 Essential, z miesięcznym kosztem szacowanym na poziomie 1,8 tys. zł. Model ten jest również najtańszy pod względem kosztów przejazdu jednego kilometra, które wynoszą około 1,45 zł. Na drugim miejscu uplasowała się Toyota Aygo X 1.0 Play z kosztem 2 tys. zł miesięcznie, a trzecią pozycję zajmuje Citroen C3 Turbo 100 You, wymagający miesięcznego wydatku rzędu 2240 zł.
Dziesięć najtańszych w utrzymaniu małych SUV-ów i crossoverów prezentuje się następująco (w kolejności od najtańszego):
- Dacia Spring Electric 45 Essential
- Toyota Aygo X 1.0 Play
- Citroen C3 Turbo 100 You
- Hyundai Inster (42 kWh) Select
- Seat Arona 1.0 TSI Reference
- Volkswagen Taigo 1.0 TSI OPF
- Volkswagen T-Cross 1.0 TSI OPF
- Skoda Kamiq 1.0 TSI Essence
- Kia Stonic 1.0 T-GDI 100 Edition 7
- Hyundai Bayon 1.0 T-GDI Select
Najtańsze w utrzymaniu miejskie SUV-y
W klasie niższej średniej na szczycie uplasowała się inna Dacia - Duster Eco-G 100 Essential, wyposażona w instalację LPG. Dzięki niskiemu kosztowi zakupu oraz relatywnie niedużym wydatkom eksploatacyjnym, użytkowanie tego modelu wynosi około 2110 zł miesięcznie. Rywalizację w tej kategorii zamyka Volkswagen T-Roc 1.0 TSI z wynikiem 2670 zł miesięcznie.
Koszt przejechania jednego kilometra dla Dustera wynosi około 1,69 zł, co jest znaczną przewagą nad konkurencją.
Dziesięć najtańszych w utrzymaniu miejskich SUV-ów prezentuje się następująco (w kolejności od najtańszego):
- Dacia Duster Eco-G 100 Essential (z instalacją LPG)
- VW T-Roc 1.0 TSI OPF
- Seat Ateca 1.0 TSI Reference
- Opel Frontera 1.2 DI Turbo Hybrid 48V Edition eDCT
- Kia XCeed 1.0 T-GDI Vision
- Hyundai Kona 1.0 T-GDI Select
- Citroen C4 PureTech 130 Plus EAT8
- Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Techno
- Mazda CX-30 2.5 e-SKYACTIV-G 140 Prime-Line
- Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Edition 7 DCT6
Które SUV-y klasy średniej są najtańsze w utrzymaniu według ADAC?
Wśród SUV-ów klasy średniej najkorzystniejszym wyborem według analizy jest... kolejna Dacia. Bigster mild hybrid 140 Essential miesięcznie kosztuje około 2290 zł. Na podium znalazły się także Toyota RAV4 2.5 Hybrid, ale już ze znacznie wyższymi kosztami utrzymania wynoszącymi 3390 zł. Trzeci Opel Grandland 1.2 DI Turbo Hybrid Edition to koszt wynoszący blisko 3395 zł.
Różnice w całkowitych kosztach eksploatacji między tymi modelami pokazują, jak ważny jest wybór odpowiedniego napędu oraz dostosowanie pojazdu do indywidualnego stylu użytkowania.
Dziesięć najtańszych w utrzymaniu SUV-ów klasy średniej prezentuje się następująco (w kolejności od najtańszego):
- Dacia Bigster mild hybrid 140 Essential
- Toyota RAV4 2.5 Hybrid
- Opel Grandland 1.2 DI Turbo Hybrid Edition eDCT
- Skoda Enyaq 60
- Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 200 Techno
- Volkswagen ID.4 Pure
- Toyota bZ4X Comfort
- Hyundai IONIQ 5 (63 kWh) 2WD
- Peugeot 5008 1.6 Plug-In Hybrid 195 Allure e-DSC7
- Volkswagen ID.5 Pure
Najtańsze w utrzymaniu luksusowe SUV-y
W segmencie luksusowych SUV-ów najlepsza okazała się elektryczna Kia EV9 (76,1 kWh) Air, której miesięczny koszt to około 4720 zł. Tuż za nią uplasowała się Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD Exclusive-Line, której eksploatacja kosztuje 4740 zł miesięcznie. Trzecią pozycję zajęło elektryczne Audi Q6 e-tron z kosztami w granicach 4870 zł.
Dziesięć najtańszych w utrzymaniu luksusowych SUV-ów prezentuje się następująco (w kolejności od najtańszego):
- Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV Exclusive-Line AWD
- Audi Q6 e-tron
- Polestar 4 Long Range Single Motor
- Mercedes-Benz EQE SUV 300 Electric Art Advanced
- Volvo XC90 Plug-in Hybrid T8 Core AWD
- VW Touareg 3.0 V6 TDI SCR 4MOTION Tiptronic
- BMW iX xDrive45
- Mercedes-Benz GLE 350 Advanced 4MATIC 9G-TRONIC
- Polestar 3 Long Range Dual Motor