Logo
WiadomościAktualnościSamochody same ograniczą prędkość. Ruszyły testy nowego bata na kierowców

Samochody same ograniczą prędkość. Ruszyły testy nowego bata na kierowców

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Ogranicznik prędkości na autostradzie czy drodze ekspresowej to nie wszystko. Ford bierze się za automatyczne spowalnianie samochodu wszędzie tam, gdzie obowiązują znacznie bardziej restrykcyjne limity prędkości. W Niemczech ruszają bowiem testy inteligentnego asystenta prędkości (Geofencing Speed ​​Limit Control) w strefach, w których obowiązuje dopuszczalna prędkość 20-30 km/h. By je zrealizować, sięgnięto po technologię geofencingu (w dużym uproszczeniu wyznaczenie obszaru z wykorzystaniem koordynatów GPS).

Wbrew pozorom nietrudno o strefy jakże radykalnie spowolnionej jazdy. To bowiem zwykle odcinki dróg przy szkołach, szpitalach czy różnych budynkach użyteczności publicznej. Dzięki technologii geofencingu można je uwzględnić w pamięci układów asystujących kierowcę i jednocześnie obejść się bez tradycyjnej kamery rozpoznającej znaki drogowe.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jazda z ogranicznikiem prędkości

Jak działa nowy ogranicznik prędkości? Zapisane dane o dokładnych granicach obszaru, na którym obowiązuje niższa prędkość, porównywane są z bieżącą lokalizacją samochodu. Wystarczy zatem, że samochód wykryje przekroczenie granicy strefy, by ostrzec kierującego, a następnie automatycznie zredukować prędkość. Póki co pozostawiono kierowcy swobodę, gdyż w każdej chwili może dodać gazu, by pojechać szybciej. Nietrudno jednak zgadnąć, że pomysł z bezwzględnym działaniem ogranicznika prędzej czy później zostanie uwzględniony w myśl poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Publiczne testy nowej funkcji można śledzić w Niemczech do marca 2023 r. Próby z wykorzystaniem elektrycznych Fordów E-Transit będą prowadzone we wszystkich strefach 30 km/h w centrum Kolonii oraz w wybranych obszarach miasta, gdzie obowiązują limity 30 km/h i 50 km/h.

Sama technologia geofensingu nie jest czymś nowym. Wiele firm korzysta z niej w ramach funkcji alarmu antykradzieżowego czy kontroli rodzicielskiej (wszczęcie alarmu, gdy pojazd wyjedzie poza dozwolony obszar). Funkcja wykorzystywana jest także do aktywacji jazdy w trybie zeroemisyjnym, kiedy samochód wjedzie do tzw. strefy czystego transportu.

Udostępnij:
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium