- Seat obchodzi 75-lecie swojej działalności. Marka rozpoczęła działanie 9 maja 1950 r. i przyczyniła się do zmotoryzowania Hiszpanii
- Hiszpanie rozpoczęli od modeli na licencji Fiata, by w 1986 r. przejść pod kontrolę Volkswagena
- Producent z Hiszpanii produkuje obecnie 3200 pojazdów dziennie
- Seat dziś walczy z chińską konkurencją, oferując auta w cenach poniżej 100 tys. zł
- Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany materiał
Nie będzie przesadą, jeśli powiem, że 9 maja 1950 r. był dla Hiszpanii dniem niemal przełomowym. Ta data zapisała się na kartach historii rozpoczęciem działania hiszpańskiej marki Seat, której nazwa to tak naprawdę skrót od słów Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo, czyli Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Turystycznych. Początek Seata jest ściśle związana z marką Fiat, która posiadała część udziałów hiszpańskiego producenta i dawała licencję na swoje auta, podobnie jak Polakom w czasach PRL.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSeat zaczął od pięciu aut dziennie. Dziś dziennie jest ich 3200
Nie jest więc zaskoczeniem, że początkowo Seaty były tak naprawdę Fiatami ze zmienionymi znaczkami, co jednak nie umniejsza sukcesu Hiszpanów w motoryzowaniu Półwyspu Iberyjskiego. Proces ten na dobre zaczął się w 1957 r., kiedy to z taśmy produkcyjnej fabryki w Barcelonie, zaczął zjeżdżać Seat 600. Model ten stał się dla Hiszpanów takim samochodem jak dla nas Fiat 126p, dla Włochów Fiat 500, a dla Francuzów Citroen 2CV. Był to tani samochód, na którego było stać przeciętną hiszpańską rodzinę.
Z Fiatem Hiszpanie rozstali się w 1980 r., a Volkswagen, z którym dziś kojarzony jest Seat, kupił większościowy pakiet akcji marki w 1986 r. Pierwszym modelem spod skrzydeł Niemców był Toledo, zbudowany na platformie Volkswagena Golfa II. Dziś Seat należy do koncernu Volkswagen AG, obok takich marek jak Audi czy Skoda.
- Przeczytaj także: Pan Tomasz jechał przepisowo, a i tak dostał mandat za prędkość. Ty też możesz tak wpaść
Seat świętuje swoje 75-lecie w Barcelonie
Z tej okazji podczas targów Automobile Barcelona Seat wystawił aż 75 wyprodukowanych przez siebie modeli, zaczynając od pierwszego 1400, przez 600, Ibizę, Leona, a kończąc na samochodach wyprodukowanych pod marką Cupra. Wśród nich znalazły się perełki, takie jak jedyny elektryczny model Toledo, mający 55 km zasięgu, który został stworzony na igrzyska olimpijskie w Barcelonie w 1992 r., milionowy wyprodukowany samochód, pierwsza Ibiza Cupra, czy wyścigowe i rajdowe auta.
- Przeczytaj także: Strażnicy wlepili jej mandat za parkowanie. Mieli pecha, bo to prawniczka. Sąd wydał wyrok
Hiszpanie mają zadanie specjalne: walka z Chinami
Choć jeszcze jakiś czas temu pojawiały się doniesienia, że Seat ma być zamknięty, to szybko okazało się, że producent ma przed sobą ważne zadanie. Hiszpanie nie ukrywają, że biorą sobie za cel producentów samochodów z Chin. Jakie są ich argumenty? Przede wszystkim Hiszpanie mają auta ze sprawdzoną techniką w cenach porównywalnych albo lepszych niż chińskie odpowiedniki.
W aktualnych cennikach Seata wszystkie modele, zaczynając od Ibizy, a kończąc na Leonie i Atece, kosztują poniżej 100 tys. zł, choć ceny oczywiście różnią się w zależności od wybranego wyposażenia i napędu. Ponadto marka z Hiszpanii oferuje na swoje auta 5-letnią gwarancję lub do limitu 150 tys. km. Są to więc warunki podobne do tych, które widzimy u chińskiej konkurencji, jednak już teraz wiemy, jak Seaty mogą się zachowywać po kilku latach i jaka będzie ich utrata wartości. Te kwestie w przypadku chińskiej konkurencji na razie są wielką niewiadomą.
- Przeczytaj także: Co mają w garażach kandydaci na prezydenta Polski? Od Gaza 69 po luksusowego Mercedesa
Przyszłość Seata kiedyś będzie elektryczna
Seat pochwalił się również realizowaną budową fabryki montażu akumulatorów, inwestycji wartej 300 mln euro. Będą tam montowane ogniwa akumulatorowe z fabryki PowerCo w Sagunto, a Volkswagen AG razem z Seatem chcą uczynić z Hiszpanii centrum mobilności elektrycznej w Europie. Z całkowitą wartością inwestycji wynoszącą 10 mld euro, jest to największa inwestycja przemysłowa w historii kraju.
75 lat pełne sukcesów
Producent w czasie 75 lat swojej działalności przeszedł długą drogę rozwoju, która zaczęła się od produkowania pięciu samochodów dziennie w 1953 r. do 3200 pojazdów dzisiaj. Na początku działalności marki, klienci musieli czekać na swój samochód nawet 2 lata, a dziś jest to kilka tygodni. Co więcej, Seat jest odpowiedzialny za generowanie 1 proc. PKB Hiszpanii i stał się krajowym liderem inwestycji w badania i rozwój. Od początku działania Seat wprowadził aż 77 różnych modeli i wyprodukował 20 mln 590 tys. 594 aut, z kolei Cupra stworzyła już 938 tys. 451 aut. Dziś obie te są rozpoznawalne w Europie i na świecie.