Na terenie Europy działają rozmaite firmy specjalizujące się w całodobowej, dojazdowej pomocy drogowej. Wystarczy zadzwonić, a mechanicy zjawią się na miejscu i, jeśli będzie to możliwe, usuną usterkę. W innym przypadku auto zostanie odholowane do najbliższego warsztatu sieci.

Pomoc na trasie

Umowy z firmami serwisowymi podpisują operatorzy kart paliwowych i oferują ich usługi za pośrednictwem kart paliwowo- serwisowych. W Polsce największymi emitentami tego typu kart są dwie firmy: UTA i DKV. UTA oferuje usługę całodobowej pomocy drogowej na terenie całej Europy we współpracy ze spółką Europe Net. Na pomoc mobilnych mechaników, firm holowniczych i warsztatów możemy liczyć w aż 36 europejskich krajach.

- Największy popyt na tego typu usługi zgłaszają firmy zarządzające flotami samochodów ciężarowych i autobusów. Floty osobowe z serwisu korzystają znacznie rzadziej, bo z reguły mają już podpisane indywidualne umowy assistance - tłumaczy Iwona Belniak z UTA Polska.

Mariusz Derdziak z DKV Euro Service dodaje, że organizowanie pomocy na własną rękę w wielu przypadkach może być po prostu droższe: - Jedynie pomoc powiązana z operatorem karty paliwowej ma prawo bezpłatnego wjazdu na autostradę. Jeśli przewoźnik korzysta ze swojego ubezpieczenia assistance, musi zapłacić za przejazd pogotowia drogowego przez bramki autostradowe.

Odroczone terminy płatności

Ogromnym plusem jest również wygoda rozliczeń finansowych z firmą serwisową. Klient nie musi płacić za usługę na miejscu - należna kwota może zostać doliczona do zbiorczej faktury, którą operator kart paliwowo-serwisowych wystawia raz na dwa tygodnie. Kierowcy nie muszą więc wozić ze sobą gotówki. Takie rozwiązanie gwarantuje bezpieczeństwo.

W celu wykluczenia ewentualnych nadużyć ze strony kierowców, operator karty może zweryfikować fakt wystąpienia usterki bezpośrednio u klienta. W przypadku firmy UTA weryfikacji podlegają wszystkie naprawy, których koszt przekracza 1500 euro.

Sposób na nieprzewidziane wydatki

Firmy świadczące usługi całodobowej pomocy drogowej oferują również szereg usług dodatkowych: jeżeli kierowca nie będzie miał gotówki na zapłacenie mandatu lub innej kary finansowej nałożonej przez służby drogowe, albo po prostu z jakiegokolwiek innego powodu będzie potrzebował pieniędzy, może poprosić telefonicznie o dowiezienie gotówki. Firma serwisowa doliczy jednak za tego typu usługę prowizję.

Warto podkreślić, że przedsiębiorcy korzystają z usług całodobowej pomocy drogowej tylko w sytuacjach awaryjnych. Często bowiem znacznie tańszym rozwiązaniem jest jak najszybsze sprowadzenie pojazdu do Polski i zlikwidowanie usterki na miejscu. Nie zawsze jest to jednak możliwe, dlatego, na wszelki wypadek, warto zaopatrzyć się w kartę paliwowoserwisową - przecież samochody zawsze psują się w najgorszym możliwym momencie. Emitenci kart za usługi serwisowe nie naliczają żadnych miesięcznych abonamentów - klient zawsze płaci tylko za same naprawy.

Zdaniem ekspertów

Iwona Belniak, menedżer ds. produktu, UTA Polska

Dzięki karcie paliwowo-serwisowej klienci mają pewność, że jeśli w trasie przydarzy się niespodziewana awaria, pojazd nie zostanie unieruchomiony na dłuższy czas. Zaletą jest również to, że kierowcy nie muszą wozić ze sobą dodatkowej gotówki: koszty usług serwisowych doliczone zostaną do wystawianej raz na dwa tygodnie faktury zbiorczej. Coraz więcej firm transportowych wykazuje zainteresowanie tego rodzaju usługą.

Mariusz Derdziak, kierownik sprzedaży, DKV Euro Service

Nasza firma ma podpisane w całej Europie umowy z firmami świadczącymi usługi kompleksowej pomocy drogowej. Jeśli zdarzy się awaria, wystarczy, że klient zadzwoni na ogólny numer pomocy drogowej Truck Service - pomoc przybywa na miejsce w ciągu maks. 2-3 godzin. W wielu przypadkach naprawy można dokonać na miejscu. Jeśli tak nie jest, samochód jest holowany do najbliższego warsztatu. W razie potrzeby, DKV zapewnia także samochód zastępczy.