W największym europejskim wyścigu oszczędnych pojazdów, który odbył się w ostatni weekend na torze wyścigowym w Nogaro na południu Francji, najlepszy wynik w ilości przejechanych kilometrów na jednym litrze paliwa uzyskał zespół z francuskiego Le Lyceé Professionnel et Technologique Industriel St Joseph La Joliverie, któremu udało się przejechać 3039 km. W wyścigu wzięło udział 257 zespołów z 20 krajów. Między zwycięzcami w poszczególnych kategoriach pojawili się studenci z Danii, Francji, Holandii i Norwegii.
Do wyścigu o najoszczędniejszy wehikuł stanęły pojazdy zaprojektowane i skonstruowane przez studentów uniwersytetów i szkół średnich. „Zadziwiające wyniki zespołów są dowodem rosnącego zainteresowania przyszłych konstruktorów o efektywniejsze wykorzystywanie obecnych i przyszłych źródeł energii, które pozwolą na utrzymanie mobilności w sektorze transportu,” skomentował wyniki tegorocznego konkursu Matthew Bateson, dyrektor komunikacji Shell Europe.
Kategoria prototypów
W kategorii prototypów napędzanych silnikiem spalinowym już drugi raz z rzędu zwyciężył zespół z francuskiego Le Lyceé Professionnel et Technologique Industriel St Joseph La Joliverie. Zespół osiągał dobrych wyników już w sobotę, ale najlepszy wynik 3039 km osiągnął dopiero podczas niedzielnego wyścigu. Na dalszych miejscach znaleźli się konstruktorzy z francuskiej szkoły ESTACA Levallois-Perret (2716 km) i fińska Tampere University of Technology (2137 km).
W kategorii pojazdów napędzanych ogniwami wodorowymi z niewielką przewagą zwyciężyli studenci z francuskiej Ecole Polytechnique Nantes. Ich prototyp przejechał 2797 km i pokonał rywali z niemieckiej Hochschule Offenburg – University of Applied Sciences (2716 km) i Chemnitz University of Technology (2552 km).
W tym roku na starcie pojawiły się także trzy wehikuły z napędem solarnym. Zwyciężył francuski zespół z Lycée Louis Pasquet.
Kategoria Urban Concept (pojazdy miejskie)
Zespół DTU Roadrunners zwyciężył w kategorii Urban Concept w zeszłych dwóch latach. W tym roku udało im się ponownie zwyciężyć (306 km) i w dodatku otrzymać nagrodę dla najbardziej ekologicznego pojazdu.
W kategorii pojazdów miejskich napędzanych ogniwami paliwowymi nagrodzono De Haagse Hogeschool-Rijswijk Academie z Holandii.
Wyróżnienia
W Europejskim Shell Eco-marathon 2007 przyznawano także nagrody za design, innowacje techniczne, bezpieczeństwo i pracę zespołową. W kategorii Shell Eco-design zwyciężył zespół z IUT GMP z Tuluzy, natomiast w kategorii SMK Design ex equo nagrodzono pojazd studentów Oestfold University College Halden z Norwegii, przypominający samochód wyścigowy, który urzekł jury przede wszystkim tym, że dzięki swojej stylistyce nadaje się do produkcji seryjnej, oraz pojazd hiszpańskiego zespołu z IES Alto Nalon de Barredos z Asturii.
Strategię komunikacyjną studentów z Oestfold nagrodzoną w kategorii pracy zespołowej, a dążenie do zwiększenia bezpieczeństwa pojazdu zapewniło im drugie miejsce w kategorii bezpieczeństwa. Zwycięzcą zostali studenci z francuskiego Lycée professionnel Roger Claustres.
Nagrodę Adecco Social/Hospitality przyznano francuskiej szkole AFORP Drancy za program naukowo-rozrywkowy obejmujący m. in. grę zainspirowaną wyścigiem, którą przekazano wszystkim zespołom uczestniczącym w wyścigu.
Polskim akcentem w wyścigu jest 113. miejsce w kategorii prototypów z silnikiem spalinowym studentów z Politechniki Warszawskiej.
Źródło: Komunikat prasowy Shell