Studenci mają teraz szansę sprawdzić swoje pojazdu, nad którymi pracowali przez ostatnie miesiące.
Głównym celem zawodów jest przejechanie najdłuższego dystansu przy jednoczesnym zużyciu, jak najmniejszą ilość paliwa i generując, jak najmniejsze zanieczyszczenie. Shell Eco-marathon będzie trwał do 9 maja, kiedy to poznamy zwycięzców i być może kolejny rekord.
Patronat nad przełomową, 25 edycją Shell Eco-marathon Europe objął José Manuel Barroso, Przewodniczący Komisji Europejskiej. Jego obecność podkreśla wagę, jaką odgrywa Shell Eco-marathon, który stanowi kluczowe wydarzenie edukacyjne w Europie, promujące większe zrozumienie dla wyzwań energetycznych stojących przed Europą, a także rozwój bardziej wydajnych energetycznie rozwiązań wśród następnego pokolenia inżynierów.
Opowieść o dwóch torach wyścigowych
Ze względu na fakt, że po raz pierwszy zawody rozgrywane są na torze EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech, wszystkie uczestniczące w nim drużyny stanęły przed jeszcze jednym, dodatkowym wyzwaniem, jakie stanowi nowy, nieznany im tor - niezależnie od tego, czy są oni nowicjuszami, czy weteranami Shell Eco-marathon Europe.
Zaprojektowano specjalne dwa różne tory dla kategorii Prototyp oraz UrbanConcept. Pojazdy z kategorii Prototyp będą się ścigać na „niebieskim torze" o długości 3,2 km. Przy prostszym torze i dłuższych odcinkach prostych niż na torze w Nogaro, istnieje spora szansa, że w tym roku pobite zostaną dotychczasowe rekordy obowiązujące w kategorii Prototyp. Obecny rekord zużycia paliwa obowiązuje od 2005 roku, kiedy na jednym litrze paliwa udało się pokonać odległość 3836 km.
Z kolei „zielony tor", na którym ścigać się będą pojazdy z kategorii UrbanConcept może uchodzić za nieco trudniejszy niż ten w Nogaro. Kierowcy będą musieli stawić czoła większym wyzwaniom, gdyż czeka ich seria wolnych i szybkich odcinków, a do pokonania mieć będą osiem skomplikowanych fragmentów trasy, co jednak idzie w parze z duchem kategorii, która ma bardziej przypominać rzeczywiste warunki na drogach.
Coraz większe zainteresowanie
Kategoria UrbanConcept cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród uczestniczących drużyn. W 2009 roku w ramach tej kategorii konkuruje więcej pojazdów niż kiedykolwiek wcześniej - w sumie na linii startu na torze w Lausitz ustawi się 57 pojazdów UrbanConcept.
Podobnie zwiększa się liczba pojazdów napędzanych wodorem w porównaniu do 2008 roku - tym razem wystartuje ich 39, a w zeszłym roku w wyścigu uczestniczyły 32 tego rodzaju pojazdy, co stanowi wzrost o 22%. Pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi również stanowią istotną część tegorocznych uczestników - prawie jedną trzecią wszystkich pojazdów (64 z 202).
Komentując stały wzrost liczby pojazdów startujących w kategorii UrbanConcept, Vincent Tertois, dyrektor techniczny Shell Eco-marathon Europe oświadczył:
- Ewolucja kategorii UrbanConcept jest wyraźnym dowodem na to, że studenci podchodzą z entuzjazmem do tworzenia nowych rozwiązań umożliwiających zrównoważoną mobilność w warunkach, które odzwierciedlają rzeczywistą sytuację panującą na drogach. Jest to tym bardziej zachęcające, że wielu z tych studentów może w przyszłości reprezentować inżynierię motoryzacyjną. Shell Eco-marathon Europe jest dumny z tego, że może pomagać w kształtowaniu umysłów obecnych studentów, którzy budować będą wydajność paliwa jutra.
Rodzaje pojazdów* 145 pojazdów z kategorii Prototyp;* 57 pojazdów z kategorii UrbanConcept
Systemy napędowe* 152 silniki o spalaniu wewnętrznym;* 39 ogniw paliwowych;* 11 napędzanych energią słoneczną
Rodzaj paliwa* 112 - benzyna;* 39 - wodór;* 16 - Diesel;* 11 - etanol;* 11 - energia słoneczna;* 10 - LPG;* 3 - GTL
Prawdziwie wielonarodościowe wydarzenie
W tym roku, na torze EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech, zobaczymy największą mieszankę narodowości, jaka kiedykolwiek brała udział w tym wydarzeniu. Uczestniczące zespoły pochodzą z 29 różnych państw. Pojedyncze drużyny reprezentują takie państwa, jak: Austria, Chiny, Republika Czeska, Finlandia, Luksemburg, Malezja, Maroko, Słowacja, Szwajcaria i Tajlandia.
Dwie drużyny reprezentują Polskę, Bułgarię, Węgry i Norwegię. Dania, Grecja, Iran, Singapur i Wielka Brytania reprezentowane są przez trzy drużyny studenckie, a Pakistan wystawił cztery zespoły. Państwa, które wysyłają jeszcze większe ekipy to: Szwecja (pięć drużyn); Holandia (siedem drużyn), Belgia (osiem drużyn); Włochy (11); Portugalia i Turcja (po 12 drużyn); Hiszpania (13) i Niemcy (18).
Wszystkim państwom zdecydowanie przewodzi Francja, która ma aż 79 uczestniczących drużyn. Choć w tym roku zobaczymy wielu nowicjuszy, z radością powitamy też naszych wieloletnich uczestników: seniorem tego wydarzenia jest Uniwersytet Techniczny Tampere z Finlandii, który bierze udział w Shell Eco-marathon Europe już od 24 lat!
Zdecydowani Partnerzy
Do europejskiej edycji Shell Eco-marathon znowu dołączyło kilka wiodących firm, które pomagają drużynom oraz organizatorom osiągnąć, jak najlepsze rezultaty oraz sprawić, by wydarzenie to było sukcesem dla wszystkich jego uczestników.
Partnerami kluczowymi są: ADAC, Autodesk, Bosh, Michelin i SKF.
Fotogaleria 2008: Zbigniew Karaczun