Ministerstwo Cyfryzacji przeanalizowało bazę Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) pod kątem używanych pojazdów pochodzących z zagranicy i zarejestrowanych na terytorium Polski po raz pierwszy w ciągu ostatnich 10 lat.
Przykłady? Po polskich drogach jeżdżą chociażby Fiat z Rwandy czy Kia ze Sri Lanki. Ktoś sprowadził Jeepa z Jemenu, jest też Volkswagen z Nigru. Znaleziono ponadto Suzuki pochodzące z Mozambiku.
Ciekawostkę stanowi Burundi. Z tego środkowoafrykańskiego państwa w ciągu ostatniej dekady do Polski trafiło ponad 300 pojazdów, m.in. motocykle marek Dniepr i Ural. Następna zaskakująca informacja to 781 pojazdów wpisanych w tym okresie do bazy CEPiK, których poprzednim krajem rejestracji były Zjednoczone Emiraty Arabskie. Stamtąd pochodzą auta luksusowych i sportowych marek: Porsche, Maserati, Ferrari, w ewidencji widnieje też Fisker.
Egotyczne kraje pochodzenia mają pojazdy kupowane przez kolekcjonerów lub należące do osób przeprowadzających się do Polski. Na dane z CEPiK-u trzeba również brać pewną poprawkę, ponieważ panuje tam spory bałagan. Nie tak dawno głośno było o tym, że w bazie wciąż znajduje się mnóstwo samochodów, z których większość najprawdopodobniej już nie istnieje. W innym wypadku auta z epoki PRL byłyby tak często spotykane na ulicach, jak amerykańskie krążowniki szos na Kubie. Przyznało to samo Ministerstwo Cyfryzacji, które znalazło Citroena pochodzącego z... Antarktyki (błąd w bazie lub pomyłka urzędnika). Georgia Południowa i Sandwich Południowy (terytorium zamorskie Wielkiej Brytanii na południowym Oceanie Atlantyckim), z którego pochodzi pewien Ford, również budzi wątpliwości.
Samochody zarejestrowane w bazie CEPiK – kraj poprzedniej rejestracji (01.01.2009-05.07.2019 r.)
Niemcy | 5 446 174 egz. |
Francja | 1 236 131 |
Belgia | 751 527 |
Holandia | 599 048 |
Włochy | 594 360 |
Austria | 260 684 |
Dania | 224 362 |
Wielka Brytania | 220 628 |
Szwajcaria | 219 023 |
Stany Zjednoczone | 197 372 |
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji/CEPiK