Škoda Fabia R5 powstała na bazie najnowszej generacji cywilnej Fabii, ale także wykorzystuje to co najlepsze ze swoich rajdowych poprzedników. Jest bezpośrednim następcą Fabii Super 2000, która zapisała na swoim koncie wiele międzynarodowych sukcesów.

Nowa Škoda Fabia R5, której projekt Škoda Motosport realizowała 15 miesięcy,  przeszła wielostopniowy proces weryfikacji i otrzymała od Międzynarodowej Federacji FIA niezbędna homologację, która jest niezbędną przepustka do startu w rajdach najwyższej światowej rangi.

Zgodnie z najnowszymi przepisami FIA, Škoda Fabia R5 napędzana jest czterocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 1,6 litra o mocy 279 KM i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm, który współpracuje z pięciobiegową sekwencyjną skrzynią biegów i mechanicznymi dyferencjałami. Auto ma napęd na wszystkie cztery koła.  Minimalna masa pojazdu to 1230 kg, pojemność zbiornika paliwa 82,5 litra. Podczas dynamicznej jazdy auto zużywa średnio 0,6 l/100 km paliwa.

Na asfalt będą montowane 18-calowe obręcze kół, a na nawierzchniach luźnych 17-calowe. Tarcze hamulcowe mają z przodu średnicę 355 mm, a z tyłu 300 mm. To wszystkie dane, które na tym etapie ujawnił producent.

W powstaniu nowego samochodu rajdowego uczestniczyło kilku doświadczonych i utytułowanych kierowców jak m.in. wielokrotny mistrz Republiki Czeskiej, mistrz Azji i Pacyfiku Jan Kopecký (CZ), mistrz Europy Esapekka Lappi (FIN), rajdowa legenda Freddy Loix (B) i wielokrotny mistrz Austrii Raimund Baumschlager (AT). Pokonali oni łącznie w różnych warunkach terenowych i klimatycznych na trasach m.in. Czech, Austrii, Niemiec, Włoch, Francji, Grecji, Hiszpanii i Finlandii, dystans prawie 10 tys. kilometrów.

Znamy już nazwiska kierowców fabrycznych, którzy będą reprezentowali barwy Škoda w różnych częściach świata. Załogą numer jeden będą aktualni mistrzowie ERC – Espekka Lapli i Janne Ferm. Kolejne załogi to: mistrzowie APRC – Jan Kopecký i Pavel Dreszer oraz  Pontus Tidemand i Emil Axelsson.

Producent oczekuje na duże zainteresowanie nową Škodą Fabią R5 i już na tym etapie otrzymuje dużo zapytań o możliwość zakupu tego auta przez różne zespoły.

Warto wspomnieć o sukcesach poprzednika - Škody Fabia S2000. W 2014 r. auto to triumfowało w mistrzostwach kierowców i producentów w FIA Rajdowych Mistrzostwach Azji i Pacyfiku (RRSO), a mistrzem w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA (ERC) po raz trzeci z rzędu okazała się załoga Škody. W ciągu ostatnich sześciu lat Fabia Super 2000, która zadebiutowała w 2009 roku, zapisała na swoje konto prawie 50 krajowych i międzynarodowych tytułów w rajdach samochodowych.