Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Skoda Octavia III – pierwsze wrażenia z jazdy

Skoda Octavia III – pierwsze wrażenia z jazdy

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Chociaż do chwili premiery pozostało jeszcze kilka miesięcy, to już producent udostępnił zaproszonym dziennikarzom pierwsze egzemplarze do jazd testowych. Jeździliśmy jednak wciąż samochodami, które miały zaklejone niektóre charakterystyczne elementy wnętrza i nadwozia

Jak jeździ nowa Skoda Octavia?Źródło: Auto Świat

Trzecia generacja Skody Octavia sprawdzona została na portugalskich drogach w okolicach Lizbony. Przyznać trzeba, iż auto robi wrażenie. Stonowi dalszy krok w rozwoju w porównaniu z aktualnie produkowaną Octavią. Do jazd udostępniono egzemplarze częściowo zamaskowane, ale po odebraniu aparatów fotograficznych pokazano całkowicie odsłonięty egzemplarz.

Początkowo oczekiwaliśmy, że nowa Octavia III będzie łudząco podobna do Rapida, ale jak się okazało oba modele mają podobne tylko niektóre elementy nadwozia (logo, atrapa wlotu powietrza chłodnicy).

Pięciodrzwiowy liftback jest dłuższy o 9 cm od poprzedniej generacji i ma o 10,8 cm większy rozstaw osi. Efekt tych zmian jest widoczny we wnętrzu, które śmiało można już porównywać nawet z Superbem. Bagażnik ma pojemność 590 litrów, gdy dla porównania obecna Octavia ma 585 l, a Superb – 595 l. Nowa Octavia III, która powstała na platformie koncernu Volkswagen MQB jest lżejsza o 100 kg od obecnej generacji. Panuje przekonanie, iż design tego auta jest ponadczasowy i przetrwa wiele lat.

Pojazd ma długość całkowitą 4659 mm, szerokość 1814 mm, przy rozstawie osi 2686 mm. We wnętrzu jest więcej miejsca nad głową i przed kolanami. W wyposażeniu standardowym znajdą się poduszki powietrzne ochraniające kolana kierowcy oraz boczne poduszki ochraniające głowy pasażerów zajmujących miejsca na tylnych siedzeniach. Będzie to także pierwszy model samochodu marki Skoda, który otrzyma aktywną pokrywę silnika chroniącą pieszego w przypadku kolizji. Nabywca będzie mógł zamówić m.in. szklany panoramiczny dach, system bezkluczykowy, dwustrefową klimatyzację, reflektory bi-ksenonowe i system audio Canton z 10 głośnikami.

Paleta jednostek napędowych to: benzynowe z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 1.2 l, 1.4 l i 1.8 TSI oraz wysokoprężne 1.6 TDI i 2.0 TDI o mocy od 86 KM do 180 KM. Wszystkie czterocylindrowe silniki to nowa generacja, które zużywają mniej paliwa.

Jednym z testowanych przez nas egzemplarzy była Octavia III z silnikiem 1.2 TSI o mocy 105 KM i sześciostopniową przekładnią manualną. Wśród podstawionych samochodów nie było jednak najsłabszej wersji 1.2 TSI o mocy 86 KM, który współpracować będzie z pięciostopniową przekładnią manualną.

Wszystkie jednostki napędowe są przygotowane do spełnienia wymagań normy emisji szkodliwych spalin Euro 6, ale do początku 2015 roku będą spelniały normę Euro 5, co związane jest z obniżeniem kosztów produkcji i montowaniem droższego katalizatora spalin.

Nowa Octavia III zapewnia lepsze własności jezdne, co udało się konstruktorom osiągnąć dzięki poszerzonemu rozstawowi kół i większemu rozstawowi osi. Zawieszenie z powodzeniem redukuje wszelkie konsekwencje nierówności drogi i z całą pewnością jest lepsze niż w dotychczasowym modelu. Od prędkości 130 km/h zaczyna się odczuwać we wnętrzu pojazdu hałas aerodynamiczny, ale nie jest on aż tak uciążliwy.

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest bardziej skuteczne niż w dotychczasowej Octavii. Producent zapowiada bogatsze niż dotychczas wyposażenie standardowe, co ma uatrakcyjnić ten model. Octavia III otrzyma m.in. nowoczesne systemy wspomagające rozpoznające ryzyko wypadku, ostrzegającego kierowce przed zaśnięciem, rozpoznające znaki drogowe, parkujące auto i samoczynnie zmieniające światła drogowe na mijania.

Skoda Auto rozpocznie sprzedaż nowej Octavii III od lutego 2013 roku, a pierwszym rynkiem będą Czechy. Plany przewidują roczną produkcję na poziomie 400 tys. egz., co zdaniem szefa firmy Winfrieda Vahlanda ma umożliwić dostanie się do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się samochodów na świecie. Producent zdradził, że chociaż nowa Octavia III będzie bardziej luksusowa, to jednak jej cena będzie porównywalna z dotychczasową generacją.

Dziękujemy kolegom z redakcji auto.cz za udostępnienie materiałów.

Lesław Sagan
Powiązane tematy:Skoda OctaviaPremierySkoda
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków