• Nissan Quashqai najchętniej wybieranym SUV-em w Europie. Ponad 130 000 sprzedanych egzemplarzy przez pierwsze sześć miesięcy 2017 r.
  • W klasie D przoduje Mercedes klasy C. W tym roku wyprzedza VW Passata o ponad 2000 sztuk
  • W klasie MPV rządzą VW Touran, Citroen C4 Picasso oraz Renault Scenic

Moda na SUV-y trwa w najlepsze. Co chwila mają miejsce premiery nowych modeli. I nic nie wskazuje na to, że moda przeminie równie szybko, jak się zaczęła. Wystarczy spojrzeć na statystyki sprzedaży. Słupki wciąż pną się w górę, i rośnie udział SUV w ogólnej sprzedaży samochodów w Europie. A dokładnie to o ile?

W 2016 roku 1 na 4 zarejestrowane samochody w Europie to był SUV. Liczba rejestracji wzrosła o ponad 21 proc. z 3,2 mln w 2015 do 3,9 mln w 2016 roku. Co więcej, w pierwszej połowie 2017 roku sprzedaż w segmencie SUV sięgnęła wg. danych Jato Dynamics ponad 2 380 000 egzemplarzy. Europejczycy kupili więcej SUV niż klasy kompaktowej i minivanów razem wziętych!

Większe zainteresowanie SUV oznacza też złe wiadomości dla producentów. Maleje bowiem sprzedaż samochodów innych klas. Wyraźny spadek dotyczy szczególnie popularnych do niedawna modeli MPV. W 2016 roku odnotowano spadek o 3,1 proc w porównaniu z wcześniejszym okresem. Jeszcze gorzej wyglądają tegoroczne wyniki. W pierwszym półroczu 2017 spadek wyniósł 14,8 proc! Nie pomogły nawet premiery kolejnych generacji Renault Scenic czy VW Touran.

Mercedes klasy C - najchętniej wybierany w Europie samochód klasy D
Mercedes klasy C - najchętniej wybierany w Europie samochód klasy D

Popularność SUV odciska swoje piętno także na klasie D, czyli samochodach takich jak Avensis, Insignia, Mondeo, Passat, Superb czy Talisman. Klasa przeżywa spory kryzys, gdyż część producentów wycofuje się z tego segmentu, niebezpodstawnie licząc na to, że klienci przesiądą się właśnie do SUV. W Europie możemy zapomnieć o kolejnej generacji Citroena C5, Nissana Primera czy Hondy Accord. Przesądzone wydaje się także losy Toyoty Avensis kolejnej generacji. W pierwszym półroczu odnotowano aż 6,2 proc spadku sprzedaży całego segmentu D. Najszybciej traci w nim udziały VW Passat (aż o 14,7 proc), a najwięcej zyskuje Mercedes klasy C (wzrost o 10,2 proc). Co ciekawe reprezentant Mercedesa wyprzedził nawet Passata pod względem wyników sprzedaży. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy Mercedes sprzedał 97 380 sztuk a VW o ponad 2000 egzemplarzy mniej.