- Nissan Quashqai najchętniej wybieranym SUV-em w Europie. Ponad 130 000 sprzedanych egzemplarzy przez pierwsze sześć miesięcy 2017 r.
- W klasie D przoduje Mercedes klasy C. W tym roku wyprzedza VW Passata o ponad 2000 sztuk
- W klasie MPV rządzą VW Touran, Citroen C4 Picasso oraz Renault Scenic
Moda na SUV-y trwa w najlepsze. Co chwila mają miejsce premiery nowych modeli. I nic nie wskazuje na to, że moda przeminie równie szybko, jak się zaczęła. Wystarczy spojrzeć na statystyki sprzedaży. Słupki wciąż pną się w górę, i rośnie udział SUV w ogólnej sprzedaży samochodów w Europie. A dokładnie to o ile?
W 2016 roku 1 na 4 zarejestrowane samochody w Europie to był SUV. Liczba rejestracji wzrosła o ponad 21 proc. z 3,2 mln w 2015 do 3,9 mln w 2016 roku. Co więcej, w pierwszej połowie 2017 roku sprzedaż w segmencie SUV sięgnęła wg. danych Jato Dynamics ponad 2 380 000 egzemplarzy. Europejczycy kupili więcej SUV niż klasy kompaktowej i minivanów razem wziętych!
Większe zainteresowanie SUV oznacza też złe wiadomości dla producentów. Maleje bowiem sprzedaż samochodów innych klas. Wyraźny spadek dotyczy szczególnie popularnych do niedawna modeli MPV. W 2016 roku odnotowano spadek o 3,1 proc w porównaniu z wcześniejszym okresem. Jeszcze gorzej wyglądają tegoroczne wyniki. W pierwszym półroczu 2017 spadek wyniósł 14,8 proc! Nie pomogły nawet premiery kolejnych generacji Renault Scenic czy VW Touran.
Popularność SUV odciska swoje piętno także na klasie D, czyli samochodach takich jak Avensis, Insignia, Mondeo, Passat, Superb czy Talisman. Klasa przeżywa spory kryzys, gdyż część producentów wycofuje się z tego segmentu, niebezpodstawnie licząc na to, że klienci przesiądą się właśnie do SUV. W Europie możemy zapomnieć o kolejnej generacji Citroena C5, Nissana Primera czy Hondy Accord. Przesądzone wydaje się także losy Toyoty Avensis kolejnej generacji. W pierwszym półroczu odnotowano aż 6,2 proc spadku sprzedaży całego segmentu D. Najszybciej traci w nim udziały VW Passat (aż o 14,7 proc), a najwięcej zyskuje Mercedes klasy C (wzrost o 10,2 proc). Co ciekawe reprezentant Mercedesa wyprzedził nawet Passata pod względem wyników sprzedaży. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy Mercedes sprzedał 97 380 sztuk a VW o ponad 2000 egzemplarzy mniej.