• 19 111 to całodobowy numer infolinii drogowej, pod którym możemy uzyskać informacje o wszelkich utrudnieniach, zarówno tych planowanych, jak i pojawiających się nagle
  • Kontaktując się z pracownikiem infolinii, warto umieć określić, w którym miejscu się znajdujemy i dokąd jedziemy
  • Tylko w 2020 r. z numerem 19 111 połączyło się ponad 131 tys. użytkowników dróg, najwięcej połączeń odnotowano w wakacje.

Przy wielu drogach stoją znaki przypominające o istnieniu tego numeru telefonu. Informacje o numerze 19 111, czyli ogólnopolskiej infolinii drogowej, wyświetlane są także na tablicach zmiennej treści. Ale wielu kierowców nie zwraca na niego uwagi, a szkoda, bo to przydatna pomoc. Przekonałem się o tym już dwukrotnie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Numer 19 111 — szybki sposób na uzyskanie przydatnych informacji

Pierwszy raz o numerze 19 111 przypomniałem sobie... stojąc w korku. Co prawda nie do końca pamiętałem dokładny numer telefonu, a tylko to, że w ogóle taki istnieje, ale wyszukiwarka internetowa szybko rozwiązała problem. Już w chwilę po wybraniu właściwego numeru zgłosił się pracownik infolinii. Wystarczyło, że powiedziałem, na której drodze tkwię w sznurze aut, aby usłyszeć, czym spowodowany jest zator i jaki jest przewidywany czas potrzebny do usunięcia przyczyny utrudnień.

Droga ekspresowa S17 Kurów Zachód — Jastków Foto: GDDKiA
Droga ekspresowa S17 Kurów Zachód — Jastków

Z pozoru ta odpowiedź może wydawać się nieprzydatna, ale osoby jadące z małymi dziećmi, które co chwila słyszą pytanie, "kiedy dojedziemy do domu?", z radością przyjmą każdą informację, która, choć na chwilę pozwoli zaspokoić dziecięcą ciekawość. To samo dotyczy każdego innego podróżnego, który musi dojechać na umówioną godzinę i dzięki temu szacunkowo będzie mógł określić, o ile wydłuży się jego podróż.

Sposób na ucieczkę z zakorkowanej trasy

Drugim razem pamiętałem już o numerze 19 111 i skorzystałem z niego, gdy trafiłem... na korek. Także i tym razem nie musiałem zbyt długo czekać na reakcję pracownika infolinii drogowej. Sytuacja była jednak trudniejsza niż poprzednio, bo zator dopiero co zaczął się tworzyć i pracownik infolinii nie miał jeszcze informacji o przyczynie utrudnień.

 Foto: GDDKiA

Jakże ogromne było moje zdziwienie, gdy usłyszałem, że konsultant sam z siebie, bez jakiegokolwiek naciskania, spróbuje ustalić, co się stało. Już po chwili dowiedziałem się, czym spowodowany jest korek i w którym miejscu się zaczyna. To była już duża pomoc, bo zator zaczynał się tuż za zjazdem, do którego dopiero miałem dojechać. Dzięki temu udało mi się zmienić pas i zjechać z zakorkowanej trasy.

Zanim zadzwonisz na 19 111, przygotuj niezbędne informacje

Chociaż w obu przypadkach z numeru 19111 korzystałem niejako już po fakcie — znacznie lepiej jest skorzystać z nawigacji, która wskaże objazd zakorkowanej trasy — czasem nie ma innego wyjścia. Systemy nawigacji wykorzystują informacje pozyskiwane od drogowców, bądź od samych kierowców, którzy sygnalizują pojawienie się utrudnień i działają z pewnym opóźnieniem. Poza tym wciąż część osób nie korzysta z nawigacji w smartfonie, a część jej nie włącza, gdy jedzie dobrze znaną sobie trasą.

Autostrada A2 Lubelska — Mińsk Foto: GDDKiA
Autostrada A2 Lubelska — Mińsk

Dzwoniąc na infolinię drogową, warto umieć podać pracownikowi infolinii drogowej podstawowe informacje, czyli którą trasą jedziemy, w jakim kierunku i gdzie jesteśmy, np. minęliśmy taki węzeł, jesteśmy na takim kilometrze (informacje o tym znajdziemy na słupku pikietażowym ustawionym przy drodze). Z infolinii można korzystać 24 godziny na dobę przez wszystkie dni tygodnia.

O numerze 19 111

Numer 19 111, czyli numer informacji drogowej GDDKiA, działa od 2012 r. Korzystający z niego użytkownicy dróg nie tylko uzyskają tu informację o warunkach ruchu na drogach krajowych, lecz także mogą zgłosić zagrażające bezpieczeństwu sytuacje, które zauważą podczas jazdy. Numer obsługiwany jest przez funkcjonujące w GDDKiA Punkty Informacji Drogowegj (PID). Tylko w 2020 r. kierowcy łączyli się z infolinią ponad 131 tys. razy, a długość wszystkich połączeń przekroczyła 3,8 tys. godzin. Najwięcej połączeń zarejestrowano w wakacje.