Logo

Czy twoje auto nie jest zbyt głośne? RPO wzywa do obowiązkowych pomiarów każdego pojazdu

  • Do biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęła skarga na sposób przeprowadzania obowiązkowych badań technicznych samochodów w odniesieniu do emitowanego hałasu
  • RPO uważa, że obecne przepisy mówiące, jak należy badać wydech pojazdów, są niewystarczające
  • Rzecznik proponuje zmienić przepisy, aby każdy samochód przechodził obowiązkowo badania hałaśliwości wykonywane za pomocą specjalistycznego sprzętu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Przepisy każą diagnostom przeprowadzającym okresowe badania techniczne pojazdów organoleptycznie ocenić stan wydechu pod kątem szczelności oraz uszkodzeń; jeśli – zdaniem diagnosty – wydech jest nieszczelny albo zbyt głośny, powinien on sięgnąć po sonometr, aby upewnić się, czy samochód spełnia odpowiednie normy. Jeśli w wyniku oględzin organoleptycznych diagnosta nie widzi czegoś, co powinno wzbudzać podejrzenia, po miernik hałasu nie sięga. Trudno się diagnostom dziwić – badanie hałasu sonometrem w otoczeniu, w którym "coś się dzieje", jest umiarkowanie precyzyjne. Z drugiej strony przepisy są na tyle wybaczające, że tylko naprawdę głośne pojazdy nie mieszczą się w limitach.

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa jednak, że każdy samochód powinien być badany pod kątem hałasu za pomoc specjalistycznego urządzenia. Oko i ucho diagnosty to za mało.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Co RPO proponuje w sprawie pomiarów hałasu w samochodach?
Dlaczego RPO uważa, że obecne przepisy są niewystarczające?
Jakie są różnice w normach hałasu dla różnych pojazdów?
Jakie kroki może podjąć Ministerstwo Infrastruktury w tej kwestii?

Hałas komunikacyjny – problem współczesnych miast

Wzmożony hałas w miastach to nie tylko dyskomfort, ale i zagrożenie dla zdrowia – uzasadnia swoje stanowisko RPO. Dalej tłumaczy, że modyfikacje układów wydechowych często skutkują przekroczeniem norm emisji hałasu, co jest sygnalizowane przez obywateli i organizacje ekologiczne.

Tymczasem – zdaniem Rzecznika – aktualne metody kontroli stanu technicznego pojazdów, oparte na ocenie wizualnej i słuchowej przez diagnostę, mogą nie wykrywać wszystkich przypadków nadmiernego hałasu. Dlatego też powinno się zmienić przepisy, aby zapewnić rzetelną kontrolę poziomu hałasu każdego pojazdu na drodze.

Wskazać w tym miejscu należy, że o ile poziom ciśnienia dźwięku (ciśnienie akustyczne) jest zjawiskiem obiektywnym, które można zmierzyć i pomiar taki da wynik powtarzalny w każdych warunkach, o tyle głośność, choć w dużej mierze zależna od poziomu ciśnienia akustycznego, jest subiektywnym odczuciem natężenia dźwięku, właściwym dla danej osoby. Trzeba mieć także na uwadze, że dwa dźwięki o tym samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, mogą mieć zupełnie różną głośność.

I dalej:

stwierdzić należy, że zasady przeprowadzania kontroli stanu technicznego układu wydechowego pojazdów, które zakładają, że przedmiotowa kontrola jest oparta — co do zasady — na organoleptycznych oględzinach, nie daje gwarancji, że w jej trakcie wychwycone zostaną wszystkie przypadki, gdy poziom hałasu emitowanego w związku z pracą silnika pojazdu samochodowego przekracza wartości dopuszczalne. W konsekwencji nie daje to pewności, że po przeprowadzeniu tego rodzaju weryfikacji, do ruchu zostaje dopuszczony pojazd samochodowy, który spełnia wymogi w zakresie norm emitowanego na zewnątrz hałasu.

Różne normy hałasu dla różnych pojazdów

Przepisy określają zróżnicowane normy hałasu w zależności od typu pojazdu i rodzaju silnika. Diagnosta musi uwzględniać te różnice, co czyni ocenę "na ucho" jeszcze bardziej skomplikowaną.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o zmianę metod kontroli hałasu pojazdów i wprowadzenie obowiązkowych pomiarów z użyciem mierników poziomu dźwięku.

Czy Ministerstwo Infrastruktury podejmie kroki w tej sprawie – zobaczymy.

Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu