Auto Świat Wiadomości Aktualności Sprzedaż aut na świecie: kto kupuje najwięcej, a kto najmniej?

Czy wiecie, w jakim kraju jest najwięcej chętnych na nowe auta?

A gdzie samochód wciąż jest niedostępnym rarytasem?

Rekord sprzedaży, od kilku już lat, należy do Chin. W 2014 r. sprzedano tam 19 milionów 700 tysięcy nowych samochodów osobowych.

Imponujące są też wzrosty sprzedaży rok do roku – 10 lat temu w Chinach sprzedawano niespełna 4 miliony aut rocznie. Pięć lat później już ponad 10 milionów, a w 2012 roku ponad 15 milionów Chińczyków stało się posiadaczami nowego auta.

W ostatnich latach wzrost sprzedaży rok do roku wynosi ok. 2 miliony aut – to więcej niż całoroczna sprzedaż we Francji.

Drugim rynkiem na świecie jest USA – sprzedano tam 7,68 miliona aut. To stabilny rynek, od lat corocznie ponad 7 mln kierowców kupuje nowy samochód. Jedynie w latach 2009 i 2010 sprzedaż spadła do 5,5 mln aut.

Trzeci na świecie rynek to Japonia – w 2014 r. sprzedano tam 4,7 miliona nowych aut.

W Japonii nie ma tak spektakularnych wzrostów sprzedaży, jak w Chinach, ale to bardzo stabilny rynek – ponad 4 mln aut sprzedawano tam już 10 lat temu i tak było co roku (poza załamaniem w 2011 r, kiedy sprzedano „tylko” 3,5 mln).

Niemcy z trzema milionami nowych osobówek zajmują czwartą pozycję. To również bardzo stabilny rynek, w ostatnim 10-leciu tylko 2 razy sprzedaż spadła do 2,9 miliona, w pozostałych latach przekraczała 3 miliony.

W Europie dużym 2,5-milionowym rynkiem jest Wielka Brytania. Anglicy z roku na rok kupują coraz więcej nowych aut. Teraz, po wprowadzeniu w Polsce możliwości rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie ożywi się tam rynek aut używanych, można się następnie spodziewać zwiększonych zakupów nowych pojazdów.

Ponad 2 miliony aut kupują rocznie Rosjanie. W 2014 r. kupili 2,28 miliona. Ale w związku z kryzysem ten rynek kurczy się, kilka lat temu w Rosji sprzedawano 2,6-2,7 miliona nowych aut.

Można szacować, że samochodowy dołek będzie się w Rosji pogłębiał i w najbliższych latach sprzedaż spadnie tam poniżej 2 milionów aut rocznie. Jak na 140-milionowy kraj to wynik żałosny.

2,5 miliona nowych samochodów kupują rocznie mieszkańcy Brazylii. Kilka lat temu było trochę lepiej – sprzedaż wynosiła 2,6-2,8 milion aut rocznie. Teraz Brazylia walczy z kryzysem i nie wiadomo, czy sprzedaż aut jeszcze nie spadnie.

Również 2,5 miliona nowych samochodów sprzedaje się w Indiach. To stabilny od wielu lat rynek motoryzacyjny z dużym potencjałem. Na pewno w najbliższych kilku latach sprzedaż aut w Indiach zwiększy się co najmniej o 50 proc.

W Europie powyżej miliona nowych aut sprzedaje się we Francji (1,8 mln) oraz we Włoszech (1,36 mln). Do 2008 roku powyżej miliona aut rocznie kupowali Hiszpanie.

Potem nastąpiło załamanie rynku, w 2014 r. Hiszpanie kupili 855 tys. aut. Jest to jednak chłonny rynek z dużym potencjałem, można się spodziewać, że za rok, dwa lata sprzedaż w Hiszpanii przekroczy milion aut rocznie.

We wschodniej Europie Polska jest największym rynkiem – w 2014 r. kupiliśmy 328 tys. nowych aut. Trudno wyrokować, czy ta liczba zwiększy się w najbliższych latach. Specjaliści twierdzą, że Polska to rynek, który rocznie powinien wchłaniać 600-800 tys. nowych aut. Optymiści twierdzą, że nawet milion.

Najmniej nowych samochodów sprzedawanych jest w Afryce. Rocznie na całym kontynencie przybywa zaledwie 1,23 miliona nowych samochodów.

Popyt jest tam nierównomierny. Milion nowych aut kupują mieszkańcy 4 państw: Algerii – 178 tys., Egiptu – 273 tys., Maroka – 109 tys., oraz RPA – 440 tys. Pozostałe 230 tys. przypada na 24 kraje afrykańskie.

Np. w Burundii i w Liberii rocznie przybywa… po 200 nowych aut, w Burkina – 700 sztuk, w Tanzanii – 1000 szt., w Kongo 1500 szt., w Malawi 1100 szt., na Madagaskarze – 1600. W pozostałych kilkunastu krajach afrykańskich nowe auta kupuje co najwyżej 3-4 tys. osób rocznie.

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków