Auto Świat Wiadomości Aktualności Sprzedaż nowych aut: 355 tys. w trzy kwartały
  • Skoda Octavia najchętniej kupowanym modelem w Polsce.
  • Hybrydy coraz popylarniejsze
  • Marki premium zwiększają sprzedaż

W salonach dilerów ruch nie ustaje – w porównaniu z trzema kwartałami 2016 roku wzrost sprzedaży nowych aut osiągnął 17,3 proc. Gdyby do liczby sprzedanych osobówek dodać samochody dostawcze i ciężarowe o dmc do 3,5 tony, to okażę, że od stycznia do końca września sprzedano w Polsce niespełna 400 tys. pojazdów (dokładnie 399 492).

Jakie marki i modele są najchętniej kupowane?

Wśród marek od kilku lat liderem jest Skoda – w ciągu trzech kwartałów 2017 r. sprzedała na polskim rynku 45 281 aut. Na drugim miejscu z wynikiem ok. 7 tys. szt. gorszym uplasowała się Toyota – 37 903 szt. Trzecie miejsce na podium przypadło Volkswagenowi – 35 589 szt., na miejscu czwartym jest Opel – sprzedaż 26 505 szt., a pierwszą piątkę zamyka Ford – 21 680 szt.

W ogólnych statystykach, obejmujących klientów indywidualnych i firmy od wielu, wielu miesięcy na pierwszym miejscu króluje Skoda Octavia – od stycznia do września 2017 sprzedano niespełna 14 ts. egzemplarzy. Konkuruje z nią mniejsza „siostra" – Fabia – sprzedano niespełna 13,5 tys. egz.

Top 10 najpopularniejszych modeli: styczeń-wrzesień 2017

MiejsceMarka, modelSprzedaż (szt.)
1.Skoda Octavia13 979
2.Skoda Fabia13 443
3.Opel Astra11 757
4.VW Golf10 136
5.Toyota Yaris8 909
6.Toyota Auris8 236
7.Ford Focus7 681
8.Renault Clio7 132
9.Skoda Rapid7 009
10. Dacia Duster6 980

Klienci indywidualni kupili od początku 2017 roku 109 853 samochody osobowe – to 30,9 proc. całego rynku. Ten udział powoli zmniejsza się (w 2016 r. wyniósł 32,8 proc.). Klienci indywidualni kupują tańsze modele niż firmy. Powód jest prosty – mogą przeznaczyć mniej pieniędzy na nowe auto niż klienci reprezentujący firmy.

Najpopularniejsze modele wśród klientów indywidualnych styczeń-wrzesień 2017

MiejsceMarka, modelSprzedaż (szt.)
1.Opel Astra4598
2.Toyota Yaris4238
3.Skoda Fabia4177
4.Fiat Tipo3420
5.Dacia Duster3162
6.Opel Corsa2646
7.Toyota Auris2598
8.Skoda Octavia2513
9.Skoda Rapid2372
10.VW Golf2300

Firmy kupują ponad dwa razy więcej samochodów niż klienci indywidualni. W ciągu trzech kwartałów sprzedaż dla firm wyniosła 245 608 szt. To 69,1 proc. całego rynku. Te dane obejmują wszystkie firmy rejestrujące na REGON, czyli zarówno firmy jednoosobowe, jak i duże przedsiębiorstwa, a także firmy leasingowe.

Top 10 najpopularniejszych modeli wybieranych przez firmy: styczeń-wrzesień 2017

MiejsceMarka, modelSprzedaż (szt.)
1.Skoda Octavia11 466
2. Skoda Fabia9266
3.VW Golf7836
4.Opel Astra7159
5.Ford Focus6613
6.VW Passat5727
7.Toyota Auris5638
8.Renault Clio5334
9.Toyota Yaris4671
10.Skoda Rapid4637

Warto zwrócić uwagę na trzy zjawiska związane ze sprzedażą nowych aut.

1. Coraz popularniejsze stają się w Polsce hybrydy – w ciągu trzech kwartałów 2017 r. sprzedano ich 12,1 tys. szt., – wzrost w porównaniu z rokiem 2016 – aż o 68,9 proc.

2. Auta z napędem elektrycznym cieszą się niewielkim powodzeniem – sprzedano ich ok. 700 szt., wlicząjąc w to hybrydy plug-in (akumulator można ładować z gniazdka). Głównymi powodami minimalnego zainteresowania autami elektrycznymi są ich wysoka cena (mniej więcej 2 razy wyższa w porównaniu z podobnymi autami z napędem spalinowym), ograniczony zasięg na jednym ładowaniu (maksimum ok. 200 km) oraz słabo rozwinięta sieć stacji szybkiego ładowania.

3. Marki premium sprzedają się coraz lepiej – w pierwszej dwudziestce znalazły się 4 najważniejsze marki premium: Mercedes na miejscu 10. – sprzedaż 11 856 szt., BMW na miejscu 13. – sprzedaż 10 832 szt., Audi na miejscu 15. – sprzedaż 9284 szt., Volvo na miejscu 20. – sprzedaż 6992 szt.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków